موضوعات داغ

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سوالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید

به گزارش اتونیوز، کارل بنز اولین خودروی جهان را در سال ۱۸۸۵ ساخت و ازآن‌پس هزاران شرکت شکل گرفتند که تلاش می‌کردند در این صنعت نامی برای خود دست پا کنند. از این شرکت‌ها اما تعداد کمی جان سالم به دربردند و به خودروسازان بزرگ و مشهوری تبدیل شدند. حال طی سری مطالب در چهار قسمت قصد داریم با اولین خودروی تمام خودروسازان بزرگ جهان آشنا شویم.

مرسدس بنز، ۱۸۸۶

همه‌چیز از اینجا شروع شد. اولین خودروسازی که خودروی درون‌سوز ساخت. کارل بنز اولین خودروی خود را در سال ۱۸۸۵ ساخت و در ژانویهٔ ۱۸۸۶ آن را به ثبت رساند اما نام مرسدس از سال ۱۹۰۱ مورداستفاده قرار گرفت. اولین خودروی کارل بنز که موتورواگن نام داشت، سه‌چرخه بود و از یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۹۵۴ سی‌سی با ۰.۷۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. بنز در سال ۱۸۹۳ نیز اولین خودروی چهارچرخ خود را با نام ویکتوریا ساخت که به پیشرانهٔ ۱۷۴۵ سی‌سی با ۳ اسب بخار قدرت مجهز بود.

پژو، ۱۸۹۱

پژو در سال ۱۸۴۲ فعالیت خود را با ساخت دستگاه آسیاب قهوه آغاز کرد و ۴۰ سال بعد به ساخت دوچرخه روی آورد. در سال ۱۸۹۱ پژو اولین خودروی خود را ساخت. این یک خودروی چهارچرخ با پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل بود که در عقب نصب شده و چرخ‌های عقب را از طریق زنجیر به حرکت درمی‌آورد. در سال اول تنها پنج دستگاه از این خودرو ساخته شد اما این تعداد در سال ۱۸۹۲ به ۲۹ دستگاه رسید. در سال ۱۹۰۰ نیز تولید سالانهٔ پژو به ۵۰۰ دستگاه رسید.

فورد، ۱۸۹۶

هنری فورد اولین خودروی آزمایشی خود را در سال ۱۸۹۶ ساخت. از این خودرو که با نام فورد چهارچرخه شناخته می‌شود، فقط یک نمونه ساخته شد. سپس در سال ۱۸۹۹ فورد کمپانی خودروسازی دیترویت را تأسیس کرد که در سال ۱۹۰۱ به کمپانی هنری فورد تغییر نام داد. فورد اما با سرمایه‌گذاران شرکت اختلاف پیدا کرد و در سال ۱۹۰۳ شرکت جدیدی بنام کمپانی فورد موتور را تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، فورد مدل A بود که در جولای ۱۹۰۳ به بازار آمد.

رنو، ۱۸۹۸

لوئیس، مارسل و فرناند رنو در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی رنو را تأسیس کردند درحالی‌که یک سال قبل پروتوتایپ خودرویی بنام Voiturette تایپ A را ساخته بودند. این خودرو به پیشرانه‌ای با یک اسپرت بخار قدرت مجهز بود و می‌توانست به سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت برسد. تایپ A بعداً به پیشرانهٔ قوی‌تر ۵ اسب بخاری مجهز شد و تا سال ۱۹۰۳ به تولید رسید.

فیات، ۱۸۹۹

شرکت خودروسازی فیات در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد و اولین کارخانهٔ خود را در سال ۱۹۰۰ افتتاح کرد. در آن سال فقط ۲۴ دستگاه خودرو تولید شد. اولین خودروی فیات ۴HP نام داشت که در ابتدا به پیشرانهٔ دو سیلندر تخت ۶۷۹ سی‌سی مجهز بود اما بعداً این موتور با یک نمونهٔ ۸۳۷ سی‌سی جایگزین شد. فیات فعالیت خود را فقط با ۳۵ نفر نیروی کار آغاز کرد که این تعداد تا سال ۱۹۰۸ به ۲,۷۰۰ نفر رسید.

اوپل، ۱۸۹۹

آدام اوپل در سال ۱۸۶۲ شرکتی را برای ساخت چرخ‌خیاطی تأسیس کرد و در سال ۱۸۸۶ فعالیت خود را به ساخت دوچرخه تبدیل کرد. او در سال ۱۸۹۵ درگذشت اما همسر و پنج پسرش فعالیت صنعتی را ادامه دادند و اولین خودروی اوپل را در سال ۱۸۹۹ معرفی کردند. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱۵۴۵ سی‌سی تک سیلندر با ۳.۵ اسب بخار قدرت مجهز بود و در نسخه‌های دو یا چهارنفره ارائه می‌شد. فروش خودروی اوپل اما خوب نبود و در سال ۱۸۹۹ فقط ۱۱ خریدار پیدا کرد که این تعداد در سال ۱۹۰۰ به ۲۴ رسید. اوپل در سال ۱۹۳۱ توسط جنرال موتورز خریداری شد.

بیوک، ۱۸۹۹

ازآنجایی‌که فورد رسماً در سال ۱۹۰۳ تأسیس شد، بیوک قدیمی‌ترین خودروساز در حال فعالیت آمریکا محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد اما تولید سری خود را تا پیش از سال ۱۹۰۴ آغاز نکرد. مدل B اولین محصول بیوک بود که با پیشرانهٔ دو سیلندر تخت ۲۶۰۵ سی‌سی و ۱۶ اسب بخار قدرت تولید می‌شد. از این خودرو در سال اول فقط ۳۷ دستگاه فروخته شد اما در سال ۱۹۰۸ تولید سالانهٔ بیوک به ۸,۸۰۰ دستگاه رسید.

کادیلاک، ۱۹۰۲

زمانی که هنری فورد شرکت خودروسازی اول خود را ترک کرد، سرمایه‌گذاران به دنبال انحلال شرکت بودند اما «هنری مارتین لیلاند» که به‌عنوان مهندس در الدزمبیل فعالیت می‌کرد، توانست آن‌ها را جهت ادامهٔ فعالیت شرکت متقاعد کند. بدین ترتیب، در سال ۱۹۰۲ از طریق سازمان‌دهی مجدد کمپانی هنری فورد، شرکت جدیدی تأسیس و نام کادیلاک برای آن انتخاب شد. اولین محصول این شرکت نیز با نام مدل A، بر اساس طراحی هنری فورد مربوط به زمانی که در شرکت حضور داشت شکل گرفت. این خودرو به یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۱۶۰۹ سی‌سی مجهز بود که زیر صندلی عقب نصب شده بود.

رولزرویس، ۱۹۰۴

مهندس هنری رویس یک ماه پیش از آنکه به‌طور اتفاقی با یک اشراف‌زادهٔ ثروتمند بنام چارلز رولز آشنا شود، اولین خودروی خود را در سال ۱۹۰۴ ساخت. از اینجا همکاری این دو نفر آغاز شد که به تأسیس شرکت رولزرویس در سال ۱۹۰۶ انجامید. اولین خودروی این شرکت به یک پیشرانهٔ دو سیلندر ۱۸۰۹ سی‌سی مجهز بود اما در پایان سال ۱۹۰۶ رولزرویس اولین خودروی هشت سیلندر خود را تولید کرد.

آئودی، ۱۹۱۰

«آگوست هورچ» اولین شرکت خودروسازی خود را در سال ۱۹۰۴ با نام خودش تأسیس کرد اما بعداً با اعضای هیئت‌مدیرهٔ شرکت درگیر شد و در سال ۱۹۱۰ شرکت جدیدی بنام آئودی را بنیان گذاشت. اولین محصول این شرکت تایپ A نام داشت که به پیشرانهٔ ۲۶۱۲ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود و تنها ۱۴۰ دستگاه از آن ساخته شد.

آلفارومئو، ۱۹۱۰

آلفارومئو که در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد، در اصل Anonima Lombarda Fabbrica Automobili نام داشت که به دلیل طولانی بودن، مخفف شد و شرکت رسماً آلفا نام گرفت. سپس بعدازاینکه «نیکولا رومئو» در سال ۱۹۱۵ این شرکت را تصاحب کرد، نام آن را در سال ۱۹۱۸ به آلفارومئو تغییر داد. اولین محصول این شرکت اما در سال ۱۹۱۰ با نام ALFA 24 HP به بازار آمده بود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴.۱ لیتری چهار سیلندر مجهز بود و تا سال ۱۹۱۴ تولید شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا