موضوعات داغ

مروری به سرگذشت و تحول خودروسازی بوگاتی

در میان افراد علاقه مند به خودروهای لوکس و مدرن، کمتر کسی است که نام بوگاتی را نشنیده باشد. این برند فرانسوی که امروز یکی از محبوب ترین و برترین خودروسازان جهان است، تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته است.

به گزارش اتونیوز، محصولات کمپانی بوگاتی، آمیخته ای از نبوغ و هوش آلمانی، هنر و زیباپسندی فرانسوی و هیجان و مدیریت آلمانی است. شرکت بوگاتی فراز و فرودهای فراوانی را طی 110 سال فعالیت خود پشت سر گذاشته است.

با اینکه اکثر شرکت های خودروسازی پس از جنگ جهانی اول تا مرز فروپاشی و ورشکستگی رفتند؛ اما شرکت بوگاتی از جمله شرکت هایی است که با وجود فراز و نشیب های فراوان توانست از دل بحران سربلند بیرون بیاید و همچنان به تولید خودروهای اسپرت و شکیل خود ادامه دهد.

مؤسس کمپانی بوگاتی

در سال 1909، شرکت بوگاتی توسط اسطوره ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی در کشور فرانسه تأسیس شد. اتوره از خانواده هنرمند و سرشناس ایتالیایی بود که در فرانسه زندگی می کردند. او ابتدا در یک کارخانه درشکه سازی کار می کرد؛ اما پس از روی کار آمدن خودروهای مدرن، اتوره بوگاتی، خودرویی برای شرکت پرینتی – استاچی طراحی نمود؛ خودرویی که هیچ وقت ساخته نشد. بعدها اتوره این خودرو را بوگاتی تیپ 1 نامید.

در سال 1901، بوگاتی طرحی جدید به نام تیپ 2 را با کمک های مالی پدرش ساخته و روانه نمایشگاهی در میلان نمود. این خودرو علاوه بر آنکه جایزه های فراوانی را برای اتوره به ارمغان آورد، آغازگر فعالیت حرفه ای و ورود رسمی او به دنیای خودروسازی شد.

بارون دیتریج به عنوان مالک کمپانی دیتریج، سرمایه گذاری بر روی خودروی تیپ 2 را قبول کرد. به این ترتیب اتوره بوگاتی با وجود پشتوانه مالی، توانست تیپ 2 را تا تیپ 7، طراحی کرده و تحت برند دیتریج، به مرحله تولید برساند. تمام این خودروها تنها یک نسخه داشتند و کار به تولید انبوه تیپ 2 تا 7 نرسید.

اولین خودروی بوگاتی استاندارد

در سال 1907 میلادی، اتوره توانست با یک سرمایه گذار فرانسوی به نام امیل ماتیاس آشنا شده و از کمپانی دیتریج جدا شود. آن ها تصمیم گرفتند تا کارخانه ای مخصوص به خود را تأسیس کنند؛ اما پس از مدتی به دلیل اختلافاتی که بینشان پیش آمد از ادامه همکاری منصرف شدند. به این ترتیب اتوره برای ادامه فعالیت های خود به شرکت دئوتز پیوست.

فعالیت شرکت دئوتز از سال 1864 در زمینه ساخت پیشرانه بخار برای لوکوموتیو و صنایع دیگر بود. با استخدام بوگاتی، این کمپانی تصمیم گرفت فعالیت خود را در زمینه خودروسازی نیز گسترش دهد. دئوتز به کمک بوگاتی، توانست خودروهای مدل های 8 و 9 و 10 را طراحی و تولید کند. این طرح ها نیز مانند مدل های پیشین بوگاتی فقط در یک نسخه ساخته و وارد بازار شدند.

پس از گذشت مدت کوتاهی و در سال 1909، اتوره بوگاتی تصمیم گرفت تا کمپانی خود را تأسیس کند. او برای این کار به همراه خانواده اش سوار بر خودروی تیپ ده به منطقه ای به نام مولشیام که آن زمان جزئی از خاک آلمان بود مهاجرت کرد. مدل تیپ 10 تنها مدلی است که در انبار کارخانه نگهداری شد و پس از گذراندن جنگ جهانی اول و دوم به یک کلکسیونر کانادایی فروخته شد.

اولین خودروی ساخت کمپانی بوگاتی

حدود 4 سال قبل از آغاز جنگ جهانی اول، اتوره توانست خودروی تیپ 13 را ساخته و رونمایی کند. او این کار را با کمک وام ها و همچنین کمک های مالی یک بانک در کشور آلمان انجام داد. تیپ 13 از پیشرانه ای به میزان 1.3 لیتر استفاده می نمود. با استفاده از کاربراتور ساخت شرکت زنیت انگلستان، قدرت خودرو به میزان 30 اسب بخار رسید. این میزان برای خودرویی با وزن خالص نیم تن، مناسب بود.

پس از گذشت مدتی کوتاه، 5 دستگاه خودرو از روی نسخه 13 بوگاتی ساخته شد. این خودرو در مسابقات جایزه بزرگ فرانسه که در سال 1911 برگزار می شد شرکت کرد. تیپ 13 توانست عملکرد قابل قبولی با کسب عنوان نایب قهرمانی برای خود به دست آورد. در واقع این خودرو برای مسابقات طراحی شده بود؛ اما با شروع جنگ جهانی، مسابقات نیز لغو شد. در نتیجه تایپ 13 از شرکت در مسابقات بازماند.

سرنوشت کمپانی بوگاتی در دوران جنگ جهانی اول

کارخانه بوگاتی به دلیل واقع شدن در مرز میان آلمان و فرانسه، موقعیت خوبی برای ادامه فعالیت خود نداشت؛ بنابراین اتوره، کارخانه را به طور رسمی تعطیل کرد. او به همراه دو خودرو تیپ 13 به ایتالیا رفت. سه دستگاه باقی مانده تیپ 13 را نیز به دلیل مصونیت از جنگ در زیرخاک دفن کرد.

اتوره که در طول سالیان زندگی در فرانسه، ملیت این کشور را گرفته بود، به کمک ارتش این کشور رفت. او توانست با کمک های مالی ارتش، پیشرانه 16 سیلندری را جهت استفاده در هواپیمای نظامی بسازد.

پس از پایان یافتن جنگ به دلیل مشکلاتی که برای این پیشرانه پیش آمد، تنها 40 نسخه از هواپیمای u-16 که در آن از پیشرانه اتوره استفاده شده بود تولید شد و پس از آن، این پروژه به طور کامل تمام شد. پس از این اتفاق، بوگاتی هیچ وقت نسبت به تولید موتور هواپیما اقدام نکرد.

احیای کمپانی بوگاتی پس از جنگ جهانی اول

مدفون کردن خودروهای تیپ 13 پیش از آغاز جنگ جهانی، این امکان را به اتوره داد که پس از بازگشت به کارخانه خود، قطعات کافی برای تولید محصولات جدید را داشته باشد.

پس از جنگ جهانی اول، خودروهای تیپ 13 خیلی زود بازسازی شده و در مسابقات شرکت داده شدند. نسخه های دیگر تیپ 13 که شامل مدل های 15 و 17 و 22 و 23 بودند، همگی در یک مسابقه اروپایی که در سال 1926 برگزار شد حضور داشتند.

خودروی تایپ 13 در نسخه های دیگری با نام برشیا نیز روانه بازار شد. این نام گذاری به دلیل شرکت خودروی تیپ 13 در مسابقات برشیا ایتالیا بود. در این مسابقات، 4 خودروی مدل 13 شرکت داده شده اند که همگی عناوین اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

اولین خودروی لوکس بوگاتی

در سال 1920 اولین خودروی لوکس کمپانی بوگاتی با نام تایپ 23 رونمایی شد. این خودرو شامل شاسی و مشخصات فنی مدل 13 بود که تزییناتی لوکس به آن اضافه می شد.

تایپ 23 نخستین نسخه از بوگاتی بود که به تولید انبوه رسید. به طوری که تا سال 1926، دو هزار نسخه از این دستگاه تولید و به بازار دنیا عرضه شد. خودروی تایپ 23 با دو سوپاپ کار می کرد. این موضوع به دلیل آنکه تیپ 23، اولین مدل با تولید انبوه در تاریخ بود اهمیت بالایی داشت.

به یاد ماندنی ترین خودروی بوگاتی

خودروی تایپ 57 یکی از خاص ترین مدل های کمپانی بوگاتی به شمار می رود. این محصول با نام های آتلانتیک یا آتنلانته در بازار شناخته شده است. مدل 57 توسط پسر اتوره بوگاتی، طراحی و تولید شد.

طراحی خاص و به یاد ماندنی این مدل باعث شد تنها 710 دستگاه از این خودرو ساخته شود. به گفته برخی مورخان یکی از خودروهای تایپ 57 اهدایی از طرف دولت فرانسه به مناسبت جشن ازدواج شاه با فوزیه بوده است.

کشمکش های مالی و تجاری

مرگ پسر اتوره بیشتر به روحیه او آسیب فراوانی وارد کرد. در نهایت، در سال 1947 هنگامی که اتوره بر اثر بیماری ریوی درگذشت، تجارت این کمپانی، بیش از پیش کاهش یافت.

رولند بوگاتی در سال 1955 با معرفی خودروی مسابقه ای Type 251 تلاش کرد تا این شرکت معروف را احیا کند، اما این کار او ناموفق بود و تولید به پایان رسید. این شرکت در دهه 1960 زمانی که هیسپانوسویزا آن را خریداری کرد، یک دوره توقف کامل را پشت سر گذاشت.

تغییر نام شرکت

بوگاتی در سال 1987 زمانی که کارآفرین ایتالیایی رومانو آرتیولی این برند را به دست آورد و نام کامل آن را به “Bugatti Automobili S.p.A” تغییر داد، فرصتی دوباره برای تأثیرگذاری در بازار پیدا کرد.

در عرض دو سال، طراحان لامبورگینی میورا و کانسپت کانتاچ، طرح هایی را برای خودروی بعدی بوگاتی ارائه کردند. اولین خودروی تولیدی این شرکت، با نام EB 110 GT در سال 1992 معرفی شد.

در حالی که این خودرو قرار بود پیشرفته ترین خودروی اسپورت تولید شده دنیا باشد، بوگاتی مجبور شد با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم کند و در سال 1995 فعالیت خود را به طور کامل متوقف کرد.

سه سال بعد، فولکس واگن برند بوگاتی را خریداری کرد و آنها یک بار دیگر نام را تغییر دادند، این بار به “”Bugatti Automobiles S.A.S.

تا سال 2013، بوگاتی 420 دستگاه فروخت که هر کدام 1.225 میلیون پوند بریتانیا قیمت داشتند. زمانی که مدل ویرون در نمایشگاه های خودرو معرفی شد، دارای یک موتور 8 لیتری با قدرت 630 اسب بخار بود.

نسخه ای از همین مدل با 1001 اسب بخار قدرت در سال بعد به نمایشگاه IAA در فرانکفورت رسید. بوگاتی همچنان، به عنوان زیرمجموعه فولکس واگن با شهرت یک برند لوکس و درجه یک به فعالیت خود ادامه می دهد. امروزه دو شرکت تابعه بوگاتی نیز با نام های Bugatti International S.A. و Bugatti Engineering GmbH. وجود دارند.

کلام آخر

زیبایی و جذابیت خیره کننده در کنار تکنولوژی، سبب یکه تازی خودروهای بوگاتی در بازار خودروسازی جهان شده و این برند را به یک کمپانی بی بدیل در این عرصه تبدیل کرده است؛ به عبارت دیگر هیچ رقیبی برای کمپانی بوگاتی در زمینه تولید مدل های مختلف کلکسیونی در تیراژ پایین وجود ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا