موضوعات داغ

مروری بر تاریخچه کمپانی رنو (Renault)

رنو نامی آشنا و اجین با خاطرات ما ایرانیان است. از رنو پنج کوچکی که در هر کوچه ای دیده می شد تا تالیسمان زیبا و لاکچری. در اینجا از تاریخچه پر فراز و نشیب کارخانه رنو سخن می گوییم.

به گزارش اتونیوز، ضمن معرفی کامل تاریخچه کارخانه رنو، از گوشه و کنار خاطرات رنو که به ادغام این کارخانه با کارخانه های دیگر منجر شد تا جنگ جهانی و مرگ مؤسس رنو در مسابقه پاریس-مادرید را با هم مرور خواهیم کرد.

 با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه جذاب و خواندنی رنو بیندازیم.

تاریخچه کارخانه رنو، از کارآفرین تا خطوط تاکسیرانی

کارآفرین و صنعتگر فرانسوی، لوئی رنو، بنیانگذار شرکت رنو است که نخستین اتومبیل او رنو تیپ ای نام داشت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. البته شرکت رنو به طور رسمی در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام رنو فررس با یک سرمایه کوچک تأسیس شد.

با توجه به اینکه رنو کارخانه ای تازه تأسیس و مبتکر در نوع خود بود، ابتدای دهه 1900 میلادی، جعبه دنده رانش مستقیم (Direct drive) دایرکت درایو را به نام خود ثبت کرد.

با ادامه این ابتکارات و گسترش سریع شرکت رنو، فروش سالانه آنها بیشتر شد و با توسعه نیروی کار در سال 1902 توانستند وسعت کارخانه را به 7500 متر مربع گسترش دهند. رنو در سال 1902 اولین موتور دو سیلندر خود را تولید کرد.

 این موتور اساس طراحی موتور چهار سیلندر خودرویی شد که مارسل رنو با راندن آن در مسابقه پاریس تا وین به پیروزی دست یافت. موتور 4 سیلندر با 24 اسب بخار که امتیاز موتور توربو را در برداشت.

در سال ،۱۹۰۳ در مسابقه‌ای که بین پاریس و مادرید انجام گرفت، بر اثر تصادف، مارسل رنو در سن ۳۱ سالگی درگذشت. در این سال، فرناند رنو، برادر مارسل رنو، شروع به دایر کردن شبکه فروش محصولات رنو و تأسیس شرکت تجاری در خارج از فرانسه، در کشورهای انگلستان، بلژیک، ایتالیا، آلمان و اسپانیا نمود.

 در سال 1905، این شرکت، سفارشی برای ساخت ۲۵۰ دستگاه تاکسی دریافت کرد. این قرارداد، در عمل، رنو را از یک کارگاه به یک کارخانه تولید انبوه و سازنده شماره یک فرانسه تبدیل نمود.

شاید برایتان جالب باشد که در سال 1907 در حدود نیمی از تاکسی‌های شهر لندن، رنو بودند. در سال 1919، لوئی رنو در صنایع اتومبیل اروپا به طور جداگانه در میان رقیبان آمریکایی رخنه کرد و با آنها به رقابت پرداخت.

در طول جنگ جهانی اول، رنو نقشی مهم ایفا می‌کرد. آن روزها دو واقعه قابل توجه بودند: نخست، واقعه تاکسی‌های وارنه که به ۵۰۰ دستگاه تاکسی رنو اشاره دارد. این رنوها، در خلال جنگ جهانی اول، برای حمل سربازان در پاریس استفاده شدند.

 دومین اتفاق مهم در تاریخچه رنو تانک سبکی بود که در سال 1917 طراحی شد و نقشی کلیدی در پیروزی متفقین ایفا نمود. در پایان جنگ، رنو با کارخانه‌هایی در بلژیک، انگلستان و اسپانیا، همچنان تولیدکننده اصلی خودرو در فرانسه محسوب می‌شد.

 در سال 1940 پس از آنکه فرانسه به اشغال آلمان درآمد، لوئی رنو از ساختن تانک برای آلمان نازی سر باز زد و آلمان‌ها کنترل کارخانه را در دست گرفتند و شروع به ساخت کامیون‌های بارکش نمودند.

به دلایل سیاسی در سال 1945 کمپانی از لوئی رنو سلب امتیاز گردید و کارخانه رنو، ملی اعلام شد و تحت کنترل دولت باقی ماند، ولی فلسفه اصلی رنو تغییر نیافت. در سال 1946، در نمایشگاه خودرو پاریس مدل (فور سی وی4cv- ) معرفی شد.

مدل (4cv) اولین خودرو موتور عقب رنو و اولین خودروی فرانسوی بود که بیش از یک میلیون دستگاه از آن تولید شد. رنو این خودرو را در طول جنگ جهانی دوم به صورت مخفیانه توسعه داده بود.

تاریخچه شرکای تجاری رنو

داچیا

خوردو سازی داچیا یک شرکت تولید کننده خودروی رومانی است که نام خود را از منطقه تاریخی می گیرد و بخش اعظم رومانی امروز را تشکیل می دهد. این شرکت خودروسازی در سال 1966 تأسیس شد و در سال 1999 به عنوان زیر مجموعه شرکت خودروسازی رنو فرانسه شروع به کار کرد.

 داچیا نخستین شرکت رومانیایی از لحاظ درآمد و بزرگ ترین شرکت صادرکننده این کشور است که 7.3 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین، کارخانه تولیدی داچیا، پنجمین سایت بزرگ تولید خودرو در اروپاست.

 داچیا در سپتامبر سال ۱۹۹۹ توسط گروه رنو خریداری شد. هدف رنو از این کار تبدیل کارخانه داچیا به قطب تولید و توسعه محصولاتش در مرکز و شرق اروپا بود.

 پس از این اتفاق، سرمایه گذاری های رنو در داچیا افزایش یافت. اولین نشانه این اتفاق نیز تولید مدل (سوپر نوا-(super nova در سال 2000 بود. این خودرو نسخه ارتقا یافته داچیا نوا بود که موتور و سیستم انتقال قدرت آن را کمپانی رنو طراحی و تولید کرد.

 نسخه های مدل بالای این خودرو به سیستم تهویه مطبوع، شیشه های برقی و پخش سی دی مجهز بودند. داچیا توانست 53000 دستگاه از این مدل را در سال 2002 به فروش برساند و 50 درصد سهم بازار خورو رومانی را از آن خود کند.

سامسونگ، پیوندی آینده گر در تاریخ رنو

 رنو سامسونگ موتورز که به اختصار آر اس ام- (RSM نامیده می شود شرکت خودرو سازی کره ای است که ساختمان مرکزی و تنها سایت مونتاژ آن در شهر بوسان کره جنوبی قرار دارد.

این شرکت ابتدا با نام سامسونگ موتورز در سال 1994 توسط شرکت سامسونگ و با همکاری فنی نیسان تأسیس شد. RSM از سال 98 میلادی و تنها کمی قبل از بحران اقتصادی آسیا شروع به فروش خودرو کرد.

در سال 2000، شرکت رنو مالکیت بخش عمده ای از سهام سامسونگ موتورز را از آن خود کرد. RSM بازار خودرو های برقی کراس اوور را هدف قرار داده است. سامسونگ از شرکای اصلی حال حاضر رنو محسوب می شود.

آوتوواز     ) Avtovaz )

آوتوواز یک شرکت تولید کننده خودروی روسی است که با ساخت سری خودروهای برند لادا به شهرت رسید. آوتوواز سالیانه بیش از 400 هزار دستگاه خودرو تولید می کند.

کارخانه این شرکت با دارا بودن بیش از 140 کیلومتر خط تولید بزرگ ترین کارخانه خودروسازی در روسیه و یکی از بزرگ ترین کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان است.

 کمپانی فرانسوی رنو در مارس سال 2008 با پرداخت ۱ میلیارد دلار، ۲۵ درصد سهام شرکت آوتوواز را خریداری کرد. ۷۵ درصد مابقی هم در مالکیت شرکت روستک باقی ماند. این قرارداد زمانی امضا شد که بازار خودروی روسی رونق خوبی پیدا کرده بود.

آلپاین

شرکت خودروسازی آلپاین که سازنده خودروهای اسپرت و مسابقه ای است، در سال 1995 تأسیس شد. ژان ردل بنیانگذار آلپاین در اصل صاحب یک گاراژ در شهر دیئپ فرانسه بود که توانست با (رنو 4 سی وی ) که از معدود خودرو های فرانسوی تولید شده پس از جنگ جهانی بود، به موفقیت هایی در مسابقات موتور اسپرت دست یابد. در سال 1973، شرکت آلپاین در آستانه ورشکستگی بود، کمپانی رنو از این موقعیت استفاده نمود و شرکت آلپاین را خریداری کرد.

 نیسان و میتسوبیشی

رنوی فرانسه و نیسان ژاپن هر دو همواره از پیشگامان صنعت خودروسازی دنیا بوده اند. این دو شرکت پس از مدت ها مذاکره سرانجام در ۲۷ مارس ۱۹۹۷ به طور رسمی قرارداد همکاری های مشترک فیمابین را امضا کردند.

در آن زمان صنعت خودروسازی در دوره ای از ادغام های سریع قرار داشت. شرکت های بزرگ طی توافقاتی در یکدیگر ادغام یا توسط یکدیگر خریداری می شدند. از جمله این توافقات می توان به خرید کرایسلر توسط دایملر در سال ۱۹۹۸ اشاره کرد که در سال ۲۰۰۷ با جدا شدن کارخانه ها به پایان رسید.

 این اتحاد که اکنون با حضور میتسوبیشی موتورز قوی تر از گذشته نیز شده است، کنترل ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی شامل رنو، نیسان، میتسوبیشی، اینفینیتی، رنو سامسونگ موتورز، داچیا، آلپاین، داتسون، ونوچیا و لادا را در اختیار دارد. نام اتحاد از سپتامبر ۲۰۱۷ پس از اینکه نیسان عمده سهام میتسوبیشی را خریداری کرد روی این همکاری سه جانبه گذاشته شد.

ایران خودرو و سایپا

تاریخچه حضور رنو در ایران

سال ۱۳۵۲ را باید سال آغاز همکاری های تجاری سایپا و رنوی فرانسه نامید. در این سال، سایپا تولید خودروی محبوب، جوان پسند و پر فروش رنو ۵ را در مدل های ۲ در و ۴ در آغاز کرد.

 رنو ۵ در ایران هم مانند دیگر کشورها به محبوبیت زیادی دست یافت و تا سال ها در سبد محصولات تولیدی شرکت سایپا قرار داشت. رنو ۵ یکی از انقلابی‌ترین مدل‌های رنو در زمان خود محسوب می‌شد که در طراحی آن، بیشتر به هزینه پایین و ابعاد کوچک تر توجه شد.

 همکاری های دو شرکت خودروسازی رنو و سایپا همچنان ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۷۱، به تولید دیگر محصول محبوب خودروساز فرانسوی؛ یعنی رنو ۲۱ انجامید. تولید این محصول در راستای تلاش سایپا برای رقابت با پژو ۴۰۵، یکی از محصولات محبوب دیگر خودروساز ایران؛ یعنی ایران خودرو بود. کمبود قطعات در تولید این محصول به خاتمه ساخت آن در سال ۱۳۷۴ منجر شد.

ایران خودرو در سال ۱۳۸۵ محصول تندر ۹۰ را با همکاری شرکت رنو فرانسه به سبد محصولات خود اضافه کرد و به همکاری انحصاری دیرینه با پژو خاتمه داد.

 در ماه مارس ۲۰۰۴، با مشارکت شرکت رنو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایران خودرو و گروه سایپا شرکت رنو پارس راه‌اندازی شد.

 شرکت رنو پارس مسئولیت هماهنگی همکاری‌های میان شرکت رنو و مدیریت مونتاژ خودروهای سی کی دی رنو توسط شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را بر عهده دارد. ۵۱ درصد از سهام این شرکت در اختیار رنو است.

 نماینده رسمی رنو در ایران در بخش خصوصی؛ نگین خودرو

تجربۀ سال های حضور رنو در ایران، سبب شد تا شرکت نگین خودرو با هدف ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر که شایسته مشتریان ایرانی و استانداردهای جهانی رنو است، به صورت کاملاً خصوصی به عنوان نماینده رسمی خودروساز بین المللی رنو فرانسه فعالیت کند.

 آخرین اخبار کمپانی رنو

1. رنو بسته نجات ۵ میلیارد یورویی دریافت می‌کند

پس از اینکه فروش خودروی رنو در بازار اصلی فرانسه در ماه آوریل تحت تأثیر پاندمی کرونا با سقوطی ۸۹ درصدی مواجه شد، این شرکت اعلام کرد ۲ میلیارد یورو از هزینه‌های خود خواهد کاست.

 دولت فرانسه اعلام کرد یک وام ۵ میلیارد یورویی برای نجات شرکت رنو از بحران کرونا تصویب کرده است. بحرانی که باعث شد این شرکت حدود ۱۵ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند..

2.آیا فروپاشی اتحاد نزدیک است؟

دو شرکت خودروسازی رنو فرانسه و نیسان ژاپن هرگونه ادعای مبنی احتمال فروپاشی اتحاد رنو- نیسان را رد و تکذیب کردند.

 با توجه به مسائلی که در طول یک سال اخیر برای اتحاد رنو- نیسان و بازداشت کارلوس گون، مدیرعامل اسبق این اتحاد و سپس فرار وی از ژاپن به لبنان رخ داد، بسیاری از رسانه ها و منابع خبری از افزایش احتمال فروپاشی اتحاد این دو غول خودروسازی آسیایی و اروپایی موسوم به رنو – نیسان خبر دادند و سخن گفتند.

 اما اکنون براساس گزارش رویترز، هر دو طرف این اتحاد یعنی شرکت فرانسوی رنو و نیسان موتورز ژاپن در این خصوص تأکید و عنوان کرده اند که این شرکت مشترک در خطر جدایی و فروپاشی قرار ندارد و بدین ترتیب هرگونه ادعای مبنی بر این احتمال را رد و تکذیب کردند.

 این اتحاد که شرکت میتسوبیشی را نیز شامل می‌شود، به گفته ژان فیلیپ سنارد، رئیس رنو «قوی مستحکم و پویا است» از سوی دیگر برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه، نیز در واکنش به برخی از گزارش‌های اخیر در این باره آنها را «بدخواهانه» خواند.

گفته می‌شود لوکا دی‌مئو، مدیرعامل پیشین برند فولکس‌واگن، یکی از گزینه‌های محتمل برای تکیه بر کرسی مدیرعاملی رنو است. نیسان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «به هیچ وجه در حال بررسی پایان دادن به اتحاد با رنو نیستیم؛ چراکه این اتحاد منبع توان نیسان برای رقابت در بازارهای جهانی است.»

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا