موضوعات داغ

شاسی‌بلندهایی که جهان را تغییر دادند

با محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها در بازارهای سراسر جهان، طی دو قسمت نگاهی به خودروهایی خواهیم داشت که این بخش را تعریف کردند.

به گزارش اتونیوز،طی چند سال گذشته، در سراسر جهان شاسی‌بلندها محبوبیتی فوق‌العاده پیدا کرده‌اند. این محبوبیت عجیب، برخی کلاس‌های خودرویی مثل استیشن‌ها و مینی‌ون‌ها را تقریباً منقرض کرده و از فروش سدان‌ها بسیار کاسته است؛ اما چگونه به اینجا رسیدیم؟ با ما همراه باشید تا تاریخچه و تکامل شاسی‌بلندها را بررسی کنیم و به خودروهایی که در این مسیر پیشگام بودند نگاهی بیندازیم.

شورلت سابربن

شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی به‌حساب می‌آید. هرچند نسل‌های اولیه سابربن با انتقال قدرت محرک عقب خیلی به تعریف امروزی شاسی‌بلند شباهت نداشتند اما نسل چهارم که در سال ۱۹۵۵ معرفی شد با فاصلهٔ بیشتر از زمین و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، سابربن را به یک شاسی‌بلند واقعی تبدیل کرد.

ویلیز MB

ازآنجایی‌که سابربن در سال ۱۹۵۵ شکل و شمایل شاسی‌بلند به خود گرفت، ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسی‌بلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود و برای دسترسی به جاهایی که دیگر وسایل نقلیه نمی‌توانستند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. از ویلیز حدود ۳۶۰ هزار دستگاه ساخته و به اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان تبدیل شد.

لندروور دیفندر

شاید هیچ‌کدام از کسانی که در سال ۱۹۴۸ لندروور را توسعه دادند پیش‌بینی چنین موفقیتی را نمی‌کردند. ابن خودرو ابتدا به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کاربردی و کشاورزی با الهام از جیپ طراحی شد اما بعداً بسیار فراتر رفت و یک برند کامل را ایجاد کرد. طی دهه‌ها، بیش از دو میلیون دستگاه از این ماشین ساخته و در سال ۱۹۸۳ نام دیفندر برای آن انتخاب شد. در سال ۲۰۱۹ نیز لندروور نسل جدید دیفندر را با تحولی بزرگ معرفی کرد.

تویوتا لندکروزر

لندکروزر هم یکی دیگر از شاسی‌بلندهای نمادین تاریخ است که پیشینهٔ نظامی دارد و از روی جیپ ساخته شد. این خودرو ابتدا BJ نام داشت و در سال ۱۹۵۴ به لندکروزر تغییر نام داد. از لندکروزر از زمان عرضه تاکنون در نسل‌های مختلف بیش از ۱۰ میلیون دستگاه تولید شده است. جدیدترین نسل این ماشین همچنان یک ۴×۴ توانمند برای سخت‌ترین مسیرها محسوب می‌شود.

جیپ واگنییر

واگنییر یکی دیگر از مدل‌های بسیار تأثیرگذار جیپ محسوب می‌شود. این خودرو پیشگام شاسی‌بلندهای لوکسی بود که امروزه بسیار محبوب هستند. واگنییر از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۶۳ با ویژگی‌های لوکسی مثل تعلیق مستقل جلو، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه ارائه می‌شد. تجهیزات لوکس بیشتر و پیشرانه‌های قوی‌تر نیز بعداً به‌مرور اضافه شدند. واگنییر نزدیک به سه دهه در یک نسل تولید شد که نشان می‌دهد چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

رنجروور

از زمان عرضهٔ نسل اول رنجروور در سال ۱۹۷۰، هیچ خودروی دیگری مثل این، ظاهر شیک، تجمل و توانایی آفرود فوق‌العاده را باهم ترکیب نکرده است. رنجروور مفهوم شاسی‌بلند لوکس را از واگنییر گرفته و آن را تکامل بخشید. این ماشین هم‌اکنون در نسل پنجم خود، از همیشه لوکس‌تر شده ولی بااین‌حال هنوز هم توانایی رفتن به جاهایی را دارد که دیگر شاسی‌بلندها نمی‌توانند.

سوزوکی جیمنی

جیمنی شاسی‌بلند کوچکی با میراث طولانی است و از زمان عرضه در سال ۱۹۷۰ تاکنون حدود ۳ میلیون دستگاه فروخته است. سری اول جیمنی که با نام LJ شناخته می‌شد بسیار کوچک بود و با پیشرانهٔ ۳۶۰ سی‌سی به فروش می‌رسید اما نسخه‌های بعدی با نام SJ بزرگ‌تر و شهری‌تر شدند. نسل سوم جیمنی دورهٔ تولید طولانی بیست‌ساله داشت و نسل چهارم یا کنونی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، همچنان کوچک، سرسخت و یک آفرودر توانمند است.

جیپ چروکی

چروکی به دلیل تغییری که در بازار شاسی‌بلندها ایجاد کرد شایستهٔ حضور در این لیست است. این خودرو ابتدا در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان نسخهٔ سه‌در و ارزان‌تر واگنییر عرضه شد و در نسل دوم با نام XJ در سال ۱۹۸۴ ظاهر بسیار شهری‌تری به خود گرفت. نسل‌های سوم و چهارم شخصیت خشن‌تری داشتند تا از گرند چروکی که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و بیشتر شخصیت لوکسی داشت متمایز باشند. چروکی XJ دلیل اصلی خرید شرکت مادر جیپ یعنی AMC توسط کرایسلر در سال ۱۹۸۷ بود.

مرسدس بنز G کلاس

بدون شک G کلاس یکی از نمادین‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب می‌شود هرچند که با معرفی در سال ۱۹۷۹، به‌اندازهٔ نام‌هایی مثل SL یا S کلاس سابقه ندارد. در طول سال‌ها، نسخه‌های AMG و شش چرخ به جذابیت G کلاس افزودند اما این ماشین حتی با وجود معرفی نسل کاملاً جدید در سال ۲۰۱۸، هنوز هم بسیار شبیه به خودرویی است که چهار دهه پیش معرفی شد. از آن زمان تاکنون G کلاس بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروخته است.

میتسوبیشی پاجرو

شهرت میتسوبیشی در زمینهٔ خودروهای چهارچرخ محرک آفرودی به خاطر پاجرو بود. این خودرو به لطف قابلت اطمینان و توانایی‌های آفرود فوق‌العاده، در طول چهل سال بیش از ۳.۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. نسل چهارم پاجرو در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و پس از یک دورهٔ تولید طولانی، متأسفانه در سال ۲۰۲۱ میتسوبیشی بدون معرفی جایگزین به تولید آن پایان داد.

جیپ رانگلر

با یک نگاه به رانگلر می‌توان متوجه ارتباط مستقیم آن با ویلیز MB سال ۱۹۴۱ شد. این ماشین که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، جایگزین جیپ CJ بود که خود جانشین ویلیز محسوب می‌شد. رانگلر از زمان معرفی تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه فروخته است. نسل چهارم این خودرو همچنان شاسی نردبانی مستقل و محورهای صلب پیشینیان خود را حفظ کرده و در طراحی بیرونی هم به میراث برجستهٔ خود اشاره دارد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا