موضوعات داغ

کدام مدل کیا سراتو بهتر است؟


کدام مدل کیا سراتو بهتر است؟

کیا سراتو که با نام‌های فورته در آمریکای شمالی، K3 در کره جنوبی و فورته K3 یا شوما در چین شناخته می‌شود یک محصول کامپکت است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در دسترس خریداران قرار دارد. کیا در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت بجای نام سراتو در بازار آمریکای شمالی از فورته و در بازار داخلی از نام K3 استفاده کند هرچند همچنان در برخی بازارها از جمله استرالیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین از همین نام سراتو استفاده می‌شود. خودروی موردبحث به‌صورت هاچبک پنج درب، کوپه دو درب و سدان چهار درب تولید شده است. البته باید گفت کیا سراتو در اروپا عرضه نمی‌شود و بجای آن خودرویی با ابعاد مشابه و نام Ceed در دسترس خریداران است.

نسل اول کیا سراتو (سال ۲۰۰۳ – کد LD)

کیا سراتو در سال ۲۰۰۳ و در کشور کره جنوبی معرفی شد. این خودرو از پلتفرم مشترک با هیوندای النترا XD استفاده می‌کرد و به پیشرانه ۴ سیلندر بتا II هیوندای با کد G4GC مجهز شده بود. اولین نسل سراتو را می‌توان جانشین سدان سفیا/منتور و هاچبک شوما دانست. در آمریکای شمالی از نام اسپکترا برای معرفی این خودرو استفاده شد و مدل هاچبک نیز با نام اسپکترا ۵ شناخته می‌شد. از جمله پیشرانه‌های در دسترس برای خریداران می‌توان به نمونه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و همچنین گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک اشاره کرد.

 

در سال ۲۰۰۶ بود که کیا نسخه به‌روز شده از سراتو را معرفی کرد. این خودرو که به پیشرانه‌های سری گاما مجهز شده بود وارد کشورمان نیز شد و با توجه به قیمت خودرو در آن زمان استقبال خوبی از سراتو به عمل آمد. از نظر طراحی ظاهری می‌توان شاهد تغییراتی در سپرها و چراغ‌های جلو بود و همچنین تغییراتی نیز در صندوق‌عقب رخ داده است. مدل‌های وارداتی به کشورمان از پیشرانه ۲ لیتری با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کنند. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز این نیرو را راهی چرخ‌های جلو می‌کند. از نقاط قوت سراتو فیس لیفت نسل اول در کشورمان می‌توان به طراحی ساده، پیشرانه نسبتاً کم‌مصرف و قیمت مناسب اشاره کرد هرچند کیفیت نه چندان بالای متریال و روبرو شدن با خودرویی کارکرده و سالخورده جزو معایب آن خواهند بود.

کیا سراتو نسل دوم (سال ۲۰۰۸ – کد TD)

دومین نسل سراتو اواخر سال ۲۰۰۸ در کشور کره جنوبی و با نام فورته معرفی شد. این نام همان‌طور که گفتیم بعدها برای بازارهای بین‌المللی نیز بکار رفت اما در برخی بازارها از جمله کشور خودمان همچنان نام سراتو برای آن انتخاب شد. این نسل سراتو نسبت به نسل اول پیشرفت‌های بسیار زیادی داشت و به همین خاطر محبوبیت بسیار خوبی کسب کرد. نسل دوم سراتو با اندکی فاصله از بازارهای جهانی به کشورمان نیز راه یافت و علیرغم حضور رقبای مطرحی همچون تویوتا و مزدا ۳ در بازار، سراتو فروش بالایی را تجربه کرد.

نکته جالب اینکه سایپا نیز پس از جنجال فراوان مونتاژ سراتو را آغاز کرد هرچند افراد زیادی اعتقاد دارند کیفیت مدل‌های وارداتی از نمونه‌های مونتاژی بالاتر است. اکثر نسخه‌های وارداتی به کشورمان به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتون متر گشتاور مجهز هستند. گیربکس این مدل‌ها نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است؛ اما خود سایپا تولید سراتو را با پیشرانه ۱.۶ لیتری آغاز کرد، پیشرانه‌ای که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتون متر گشتاور دارد. برای مدل‌های مونتاژی دو گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک قابل انتخاب است. با توجه به فروش بالای این خودرو در کشور و همچنین تولید آن باید گفت دومین نسل سراتو بهترین انتخاب در بین تمامی مدل‌های موجود در کشورمان خواهد بود چراکه علاوه بر طراحی زیبا، کیفیت خوب قطعات، هندلینگ قابل‌قبول و پیشرانه قدرتمند بازار خریدوفروش پررونقی نیز دارد.

کیا سراتو نسل سوم (سال ۲۰۱۲ – کد YD)

سراتو همچنان به پیشرفت نسل به نسل خود ادامه داد و در نسل سوم آن شاهد بازنگری اساسی بدنه بودیم به‌ گونه‌ای که سراتو نسل سوم خودرویی کم ارتفاع‌تر، پهن‌تر و طویل‌تر از قبل شده بود. این نسل سراتو نیز راهی بازار کشورمان شد تا دوباره رقابتی جذاب بین آن و هیوندای النترا و مزدا ۳ شکل بگیرد. سراتو نسل سوم نیز همانند مدل‌های پیشین به‌روز شد و همین نسخه فیس لیفت هم در کشورمان دیده می‌شود. سراتو نسل سوم در دل خود دو پیشرانه ۱.۸ و ۲ لیتری را جای داده است. این پیشرانه‌ها ۱۴۸ و ۱۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌شود.

این نسل سراتو در واقع آخرین حضورش در کشورمان به شمار می‌رود و شاید برخی خریداران به دنبال انتخاب آن باشند. از جمله نقاط قوت سراتو نسل سوم می‌توان به کیفیت ساخت خوب، بازار، تجهیزات و امکانات رفاهی زیاد، طراحی زیبا در مقایسه با مدل‌های قدیمی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. در مقابل باید به مشکلاتی همچون قیمت بالا و سختی تأمین برخی قطعات اشاره کرد که شاید همین موضوع خریدار را به سمت نسل دوم سراتو با بازار خریدوفروش داغ‌تر و همچنین قطعات در دسترس سوق دهد.

 

کیا سراتو نسل چهارم (سال ۲۰۱۸ – کد BD)

جدیدترین نسل سراتو که البته در کشورمان نیز حضور ندارد نسل چهارم آن است که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ معرفی شد. این خودرو از طراحی به‌روزتر و مشابه سایر محصولات روز کیا سود می‌برد و به لطف بهبودهای وسیع صورت گرفته سواری راحت‌تری دارد. همچنین با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های کمک‌راننده، ایمنی نسل چهارم سراتو نیز بهبود یافته است. در دل این خودرو پیشرانه‌های متنوعی قرار می‌گیرد که شاخص‌ترین آن‌ها نمونه ۲ لیتری با ۱۴۷ اسب بخار قدرت است. سراتو همچون نسل‌های قبلی یک خودروی بی حاشیه، کم استهلاک و با طراحی بدنه بازارپسند است که اگرچه وارد کشورمان نشده اما در بازارهای جهانی فروش خوبی را تجربه کرده است.

در مجموع می‌توان کیا سراتو را یکی از بهترین خودروهای وارداتی به کشورمان دانست و با توجه به سابقه حضور در کشور و همچنین مونتاژ نسل دوم آن توسط سایپا گزینه مطلوبی به شمار می‌رود؛ بنابراین در نهایت و در پاسخ به این سؤال که کدام مدل کیا سراتو را بخریم ما انتخاب نسل دوم آن را پیشنهاد می‌کنیم. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا