موضوعات داغ

استفاده تویوتا از طرح شکست خورده FJ کروز

به گزارش اتونیوز، FJ کروزر حدود یک دهه پیش به دلیل فروش پایین از بازار آمریکا کنار رفت، پس چرا تویوتا دوباره از همان فرمول در نسل جدید لندکروزر پرادو استفاده کرده است؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو شاسی‌بلندی میان سایز با سبک طراحی رترو است که به‌تازگی معرفی شده است. این اقدام تویوتا اما عجیب به نظر می‌رسد زیرا این شرکت همین ایده را با FJ کروزر که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵ معرفی شد امتحان کرد و لااقل در بازار آمریکا شکست خورد. سبک طراحی رترو در آن سال‌ها بین خودروسازان در حال محبوب شدن بود و طراحی FJ کروزر که بر اساس نسل قبلی پرادو ساخته شده بود مورد تحسین قرار گرفت.

این خودرو همچنین به لطف شاسی نردبانی، زوایای حمله و فرار عالی، سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم و دیفرانسیل مرکزی تورسن، توانایی‌های آفرود فوق‌العاده‌ای هم داشت. FJ کروز یک شاسی‌بلند رترو با زیرساخت سرسخت بود یعنی دقیقاً مثل پرادوی جدید اما نهایتاً به دلیل فروش پایین، بازار آمریکا را ترک کرد درحالی‌که تا همین اواخر در برخی کشورهای جهان همچنان عرضه می‌شد؛ اما چه اتفاقی افتاد که FJ کروزر شکست خورد؟

مقصر اول: بحران اقتصادی

FJ کروزر در سال ۲۰۰۶ برای فروش در آمریکا عرضه شد و ابتدا خریداران استقبال خوبی از آن کردند به‌گونه‌ای که در همان سال ۲۰۰۶ بیشترین فروش خود را با ۵۶,۲۲۵ دستگاه تجربه کرد آن‌هم درحالی‌که کل سال را در بازار حضور نداشت. در سال ۲۰۰۷ نیز ۵۵,۱۷۰ دستگاه از این ماشین فروخته شد. تویوتا پیشرفت خوبی داشت اما در سال ۲۰۰۸ فروش FJ کروزر به ۲۸,۶۶۸ دستگاه و سال بعد به تنها ۱۱,۹۴۱ دستگاه کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۰، فروش با کمی بهبود به ۱۵ هزار دستگاه رسید اما پس از آن دوباره روند نزولی گرفت و پس از فروش ۱۱,۷۲۶ دستگاه در سال ۲۰۱۴، تویوتا به عرضهٔ این شاسی‌بلند در بازار آمریکا پایان داد.

یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت FJ کروزر در بازار آمریکا رکود اقتصادی بزرگ‌سال ۲۰۰۹ بود. در آن دوران، مردم برای خرید یک شاسی‌بلند بزرگ پول نداشتند و برای رفع نیازهای خود نهایتاً سراغ خودرویی ۲۰ هزار دلاری می‌رفتند. علاوه بر این، با افزایش قیمت بنزین، مصرف سوخت پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی تویوتا هم به یک کابوس تبدیل شد. همچنین در آن سال‌ها مردم پول خود را بااحتیاط خرج می‌کردند. قبل از سال ۲۰۰۸، خریداران جسارت بیشتری داشتند و به خودروهای منحصربه‌فردی مثل FJ کروزر روی خوش نشان می‌دادند اما پس از رکود بزرگ، مردم محافظه‌کار شدند و برای خرید خودرو سراغ فورانر کاربردی‌تر یا کرولا می‌رفتند.

مقصر دوم: تویوتا

زمانی که مردم پول زیادی داشتند و ولخرجی می‌کردند، چشم‌پوشی از مشکلات FJ کروزر آسان بود. هرچند این خودرو توانایی‌های آفرود چشمگیری داشت اما با همان مشکلات رانگلر دست‌وپنجه نرم می‌کرد و توانایی‌های آفرود آن به قیمت قربانی کردن هندلینگ جاده‌ای تمام شده بود. FJ کروز خودرویی زمخت و بی‌دقت بود. علاوه بر این، هرچند طراحی FJ عالی بود اما روی دید و کارایی خودرو تأثیر منفی گذاشته بود. ستون‌های C خیلی پهن بودند و چرخ زاپاس نیمی از شیشهٔ عقب را مسدود کرده بود.

تویوتا همچنین برای این شاسی‌بلند درهای عکس بازشو را در نظر گرفته بود که نمای جالبی داشتند اما استفاده از آن‌ها آزاردهنده بود زیرا برای باز کردن نیم درهای عقب، باید درهای جلو باز می‌شدند. فضای پای محدود عقب، صندوق بار کوچک و کیفیت داخلی افتضاح هم از دیگر مشکلات FJ کروزر بودند. در همین حال، تویوتا با عرضهٔ نسخه‌های تریل و TRD از فورانر نیز به FJ لطمه زد زیرا بین این دو خودرو همپوشانی زیادی وجود داشت و نهایتاً فورانر پیروز شد. درنتیجه، سرنوشتی جز خروج زودهنگام از بازار آمریکا در انتظار FJ کروز نبود درحالی‌که این روزها آمریکایی‌ها حاضرند برای خرید نمونه‌های تمیز این ماشین مبالغ گزافی پرداخت کنند.

آیا همان سرنوشت در انتظار پرادو است؟

پاسخ این سؤال به شرایط اقتصادی آمریکا بستگی دارد که نظرات ضدونقیضی در رابطه با آن مطرح می‌شود. از یک سو، خیلی‌ها معتقدند بایدن در حال نابود کردن آمریکا است اما از سوی دیگر، حقایقی نشان می‌دهند اقتصاد این کشور قدرتمند بوده و حتی از سطح پیش از شیوع کرونا هم فراتر رفته است. میانگین قیمت خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا به بالاترین حد رسیده و تقریباً نزدیک به قیمت پایهٔ ۵۵ هزار دلاری پرادو است؛ بنابراین، لندکروزر جدید در آمریکا از لحاظ قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

علاوه بر این، پرادو بهتر از FJ کروزر طراحی شده است. این روزها طراحی رترو فقط یک مد نیست و به رویه‌ای ریشه‌دار تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۶، تویوتا خیلی زود وارد بازی طراحی رترو شد و همین موضوع به FJ کروزر لطمه زد اما در حال حاضر، طراحی رترو بسیار متداول‌تر شده و پرادو از این موضوع سود خواهد برد. همچنین این ماشین به پیشرانهٔ هیبریدی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر مجهز است و چهار در سنتی و صندوق بار بزرگی دارد. طراحی داخلی پرادو هم خوب به نظر می‌رسد و امیدواریم تویوتا از کیفیت کابین پایین FJ کروزر درس گرفته باشد.

بنابراین، چرا احتمال موفقیت لندکروزر جدید در بازار آمریکا زیاد است؟ پاسخ عرضه در زمان مناسب است. FJ کروزر هرچند مشکلاتی داشت اما شکست آن در درجهٔ اول به خاطر شرایطی خارج از کنترل تویوتا بود. درنتیجه، هرچند نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم اما با توجه به شرایط کنونی بازار آمریکا، احتمال موفقیت نسل جدید لندکروزر پرادو زیاد خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفده =

دکمه بازگشت به بالا