موضوعات داغ

ویژگی‌های کابین سایپا آریا مشخص شد

گروه خودروسازی سایپا در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو تصویر جدیدی از کابین و داشبورد جدید سایپا آریا منتشر کرد. با اینکه نمونه واقعی این خودرو در نمایشگاه معرفی نشد اما انتشار تصویر کابین آریا نشان می‌دهد سایپا برخلاف وعده قبلی خود تصمیم دارد تا همان داشبورد شاهین را ارتقا دهد و خبری از باز طراحی کامل اتاق نیست.

به گزارش اتونیوز، سایپا آریا با اینکه دو سال قبل رونمایی شد اما با تصمیم مدیران سایپا قرار شد تا در این پروژه بازنگری شود و با مشخصات فنی و طراحی داخلی متفاوت نسبت به شاهین عرضه شود. به همین خاطر است که فرآیند عرضه آن تا به امروز طول کشیده است.

 

در نمایشگاه خودرو مشهد، سایپا یک رندر جذاب از کابین آریا را منتشر کرد؛ این تصویر جذاب نشان از یک تغییر عمده در طراحی کابین آریا داشت. متاسفانه تصویر جدید منتشر شده از آریا حکایت از چرخش در بر همان پاشنه قبلی دارد! ظاهرا کابین جدید آریا بر روی همان ساختار داشبورد شاهین توسعه پیدا کرده و صرفا پوسته آن با الگو از رندر قبلی بازطراحی شده است.

جوابیه سایپا:

پیرو انتشار مطلبی با عنوان “ویژگی‌های کابین سایپا آریا مشخص شد؛ ارتقا به سبک سایپا!” که در روز پنجشنبه ۲۵/۰۸/۱۴۰۲ در خروجی سایت پدال قرار گرفته است، توضیح گروه خودروسازی سایپا به حضور ارسال می‌شود. خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه اقدام مقتضی صورت پذیرد.

نظام توسعه محصول سایپا (SPDS/ SAIPA Product Development System) بر مبنای رویکرد جدید توسعه محصول و با الگوبرداری از خودروسازان بزرگ جهانی طراحی شده است. این نظام با دیدگاه فرآیندگرا و با در نظر گرفتن تعامل بین فرآیندها در یک نظام دروازه‌ای و با دیدگاه پروژه محور و یکپارچه درسطح گروه، به منظور کاهش زمان و هزینه‌های توسعه محصول ایجاد شده است.بر این اساس از ابتدای فرآیند طراحی و تکوین محصول، به مرور که اطلاعات محصول تکمیل‌تر می‌شود متناسب با کفایت و کیفیت این اطلاعات، مراحل مختلفی از عرضه‌کردن Cad data و نقشه‌های قطعات و مجموعه ها با اهداف و کاربری های متفاوت به شرح زیر است:
Engineering BOM: فهرست قطعات/مجموعه هاست که از مرحله طراحی مفهومی شکل گرفته و اساس آن، عملکردهای لحاظ شده در طرح جهت دستیابی به نیازمندی‌های تعریف شده برای محصول است.

Feasibility Release: کلیه طرح‌ها و نقشه‌هایی که در مرحله طراحی مفهومی منتشر می‌شود در این دسته قرار می‌گیرد. در این مرحله بررسی‌های فنی که صورت می‌گیرد فایل‌های سه بعدی اولیه، نقشه‌های دو بعدی به همراه Section book تهیه شده و به منظور انجام امکان‌سنجی‌ها و بررسی‌های لازم آغازگری می‌شوند. در تایید برنامهProgram Approval) )‌ پس از آنکه امکان‌سنجی‌های طراحی و ساخت صورت گرفت، F-Release نهایی می‌شود بدین مفهوم که فاز طراحی مفهومی انجام شده و راهکارهای انتخاب شده ضمن پوشش اهداف مدنظر در محصول، امکان‌سنجی‌ها اولیه شده و مورد تائید است. اعتبار F-Release تنها جهت امکان‌سنجی‌ و انجام طراحی مفهومی فرایند تولید است.

A class Release: پس از تهیه سطوح کلاس A و انجام طراحی تفصیلی قطعات/ مجموعه ها و امکان‌سنجی‌های لازم، Cad data و نقشه‌های دوبعدی قطعات/مجموعه ها تهیه‌شده و رلیز A قطعات صادر می‌شود و جهت سفارش گذاری قطعات فاز EP (Evaluation Product) استفاده می‌شود. اعتبار A-Release تنها جهت ساخت پروتوتایپ‌های EP، انجام طراحی تفصیلی فرایند تولید و آغاز طراحی ابزار تولید انبوه و در برخی موارد Casting قالب‌ها و ماشین‌کاری اولیه قالب‌های تولید انبوه است.

Tooling Release: پس از فاز EP و تصدیق طراحی (Design Verification) و امکان‌سنجی‌های تکمیلی، رلیز T قطعات صادر می‌شود و جهت ارائه مجوز ماشین‌کاری قالب‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس آن قالب‌ها ماشین‌کاری شده و از قطعات گرفته شده از آنها، VP(Validation Product)ها ساخته می‌شوند. اعتبار T-Release جهت ساخت تجهیزات و ابزار تولید انبوه، ساخت پروتوتایپ‌های VP و سفارش تولید آزمایشی است.

Validation Release: پس از انجام Engineering Sign off (ESO) در دروازه پیش محصول توسط مدیریت مهندسی خودرو، رلیز نقشه ها جهت تولید با عنوان V-Release صورت می‌گیرد. اعتبار V-Release جهت سفارش‌گذاری تولید در OEM است.

طراحی تریم داخلی محصول آریا کاملا جدید بوده و برای سازنده قالب‌ها ارسال شده است. مرحله A-Release انجام شده و در مرحله Design Review است و سپس ساخت پروتوتایپ تریم داخلی محصول آریا انجام خواهد شد و نیز فاز T-Release و مجوز ماشین کاری قالب‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.لازم به ذکر است که طراحی تریم داخلی محصول آریا جدید است و داشبورد و رودری‌های آن دارای مواد Soft Touch بوده است. صفحه نمایش این محصول دیجیتالی و یکپارچه با سیستم نمایشگر مولتی مدیا است. این محصول دارای جایگاه شارژ وایرلس موبایل، Ambient Light و HUB (Head-Up Display) است که برای اولین بار در گروه خودروسازی سایپا انجام خواهد شد و در محصولات قبلی وجود نداشته است. بدیهی است که در هر یک از فازهای عنوان شده ، تغییر در طراحی یک قطعه به جهت محدودیت‌های بوجود آمده و یا تغییر در تعریف امکانات محصول با توجه به شرایط تولید و بازار وجود دارد. در نتیجه یک طرح در فاز پروژه، می‌تواند تا فاز T-Release و قبل از صدور ماشین‌کاری قالب‌ها دستخوش تغییر شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفده =

دکمه بازگشت به بالا