![](https://autona.ir/wp-content/uploads/2023/11/132.jpg)
مرسدس A45 AMG پس از بروزرسانی اخیر بهتر شده است اما آیا حریف یکی از برترین هاچبکهای داغ جهان خواهد شد؟
به گزارش اتونیوز،خودروهایی که در اینجا داریم، دو نمونه از درخشانترین هاچبکهای داغ بازار هستند. مرسدس A45 S AMG خودرویی است که در نسل قبلی خود، هایپر هاچبک را تعریف کرد و در نسل بعدی همهچیز را به سطح بالاتری ارتقاء داد. این ماشین اخیراً فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده و به همین دلیل میخواهیم آن را در برابر یکی از بهترینها قرار دهیم. هوندا سیویک تایپ R با پرفورمنسی فراتر از رقبای معمول، مدتها است که از جایگاه خود بالاتر رفته و این سؤال را ایجاد میکند که چرا باید سراغ مدلهای لوکسی مثل A45 رفت. با این حال، وقتی دو ماشین رودرروی هم قرار میگیرند، آیا هوندا واقعاً آنچه را که برای مغلوب کردن رقیب آلمانی نیاز است در اختیار دارد؟
مرسدس A45 S AMG
قیمت ۶۳,۲۸۵ پوند A45 S برای یک هاچبک رقمی باورنکردنی است اما این مرسدس از ویژگیهای زیادی برای توجیه قیمت خود برخوردار است.
ویژگیهای فنی
A45 S از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر نسل قبلی استفاده میکند که البته حالا خروجی آن به اعدد فوقالعادهٔ ۴۲۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. بلوک این پیشرانه نسبت به دیگر مدلهای A کلاس ۱۸۰ درجه چرخیده که یعنی توربوشارژر و منیفولد اگزوز به سمت عقب خودرو و منیفولد هوا به سمت جلو قرار گرفته که جریان هوا در داخل پیشرانه را بهبود میبخشد. میللنگ آلومینیومی، سوپاپهای دود بزرگتر از نسل قبلی و بهبود سیستمهای خنککننده، همگی به تولید ۲۱۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر از حجم موتور کمک کردهاند. نیروی پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود.
روی جاده
هرچند A45 S خودروی خشکی است اما راحتتر از بسیاری از هاچبکهای داغ دیگر عمل میکند. این یعنی سواری خودرو احساس خشنی ندارد اما بشدت کنترل میشود درحالیکه تعویض دندههای گیربکس هشت سرعتهٔ گاهی در سرعتهای پایین کمی با تکان همراه است. همین عملکرد سیستم تعلیق باعث میشود خودرو در جادههای پیچدرپیچ رفتار خوبی را به نمایش بگذارد. فرمان نیز به این موضوع کمک میکند زیرا با وجود وزن سبک، بسیار دقیق است. A45 S همهٔ اینها را با چسبندگی فوقالعادهای ارائه میکند و با شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه، پرفورمنسی در حد سوپراسپرتهای چند سال پیش دارد.
ارائهٔ حداکثر گشتاور موتور در دور ۵ هزار rpm، راننده را تشویق میکند که برخلاف بسیاری از موتورهای توربو، دور موتور را بالا ببرد. در حالت تخته گاز، گیربکس دوکلاچه هم آنقدر سریع هست که بتواند سرعت و دور موتور را حفظ کند. در سرعتهای بالا، A45 حتی با سفتترین تنظیمات تعلیق، همچنان راحت و پایدار باقی میماند و تنها نقطهضعف، سروصدای زیادی لاستیکهای پهن آن است.
کابین و فضای داخلی
در داخل، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بروز شده است و صندلیهای اسپرت جلو با تنظیمات زیادی برای راننده، ظاهر و احساس فوقالعادهای دارند. بااینحال، طبق استاندارد هاچبکهای کامپکت، A کلاس از لحاظ کارایی داخلی و فضای صندوق در رتبههای پایینی قرار میگیرد اما در مقایسه با خودروهایی با پرفورمنس مشابه، بطور چشمگیری کاربردی خواهد بود زیرا هرچند سیویک تایپ R و دیگر رقبا مثل آئودی RS3 و گلف R در عقب فضای بسیار بیشتری دارند اما خودروهای زیادی با شتاب زیر ۴ ثانیه وجود ندارند که بتوانند پنج نفر را در خود جای دهند.
هوندا سیویک تایپ R
قیمت ۵۰ هزار پوندی سیویک تایپ R در مقایسه با بسیاری از هاچبکهای داغ رقم زیادی است ولی هنوز هم ۱۳ هزار پوند از A45 S کمتر است.
ویژگیهای فنی
مثل مرسدس، سیویک هم از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که از نسل قبلی گرفته شده اما بهبودهای تدریجی، هم قدرت و هم مصرف سوخت را بهتر کرده است. اصلاح توربوشارژر و سیستم اگزوز و ورود هوا ازجمله تغییرات این موتور هستند که خروجی را به ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور رساندهاند. این اعداد هرچند ۸۹ اسب بخار و ۸۰ نیوتن متر کمتر از مرسدس هستند اما سیویک وزن بسیار کمتری هم دارد و با ۱۴۲۹ کیلوگرم، ۲۵۱ کیلوگرم از رقیب آلمانی سبکتر است. تفاوت دیگر اینکه تمام نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخهای جلو منتقل میشود.
روی جاده
رانندگی با سیویک در هر سرعتی رضایتبخش است و پدالها و وزن فرمان همگی به خوبی تنظیم شدهاند. سواری خودرو در رانندگیهای روزمره نسبتاً مناسب است ولی کمی سفتتر از مرسدس احساس میشود درحالیکه در حالت اسپرتتر، شرایط بسیار سفتتر میشود. سیویک برای رانندگی در جادههای پرپیچوخم اعجوبه است. پشت فرمان، میتوانید با آگاهی کامل از آنچه زیر خودرو میگذرد به پیچها حمله کنید و این نشان میدهد شاسی چقدر دقیق است. فرمان وزن بیشتری نسبت به A45 S دارد اما جلوی خودرو آنقدر چسبندگی دارد که میتوان با سرعت بیشتری به سمت ایپکس پیچ حمله کرد.
در هوندا همچنین همهچیز دراماتیکتر احساس میشود زیرا خودتان دنده عوض میکنید و این اصلاً کار سختی نیست زیرا تایپ R به یکی از بهترین گیربکسهای دستی مجهز است که در خودروهای جادهای دیدهایم. پدالها نیز به خوبی برای جابجایی پاشنه و پنجهٔ پا تنظیم شدهاند. پایداری سیویک در سرعتهای بالا در حد مرسدس است درحالیکه سروصدای جاده در اینجا کمتر است. گشتاور دور پایین هم باعث میشود که حتی در دنده شش هم قدرت کافی وجود داشته باشد.
کابین و فضای داخلی
فضای کابین سیویک خاصتر از مرسدس احساس میشود نه به دلیل متریال یا طراحی که هیچکدام به اندازهٔ رقیب لوکس آلمانی چشمگیر نیستند بلکه به این دلیل که بنظر میرسد بیشتر روی راننده تمرکز دارد. هرچند سیویک هم هاچبکی پنجدر است اما ظرفیت تنها چهار سرنشین را دارد. با این حال، این ژاپنی آتشین ۱۴۹ میلیمتر طول بیشتری نسبت به A45 دارد که بنظر میرسد بخش عمدهای از این طول اضافی نصیب سرنشینان عقب شده است زیرا فضای پا در اینجا عالی است. صندوق بار سیویک هم با ۴۱۰ لیتر، بزرگتر مرسدس است اما شکل آن کمی نامنظم است و بارگیری وسایل بزرگتر ممکن است دشوار باشد.
نتیجه
مقام اول: هوندا سیویک تایپ R
نقاط قوت: پرفورمنس خارقالعاده، شاسی توانمند و پر از بازخورد، کابین جادار
نقاط ضعف: مصرف سوخت کمی بالا، نسل قبلی با قیمت کمتر هیجان مشابهی را ارائه میکرد
هوندا یک بار دیگر ثابت کرد که میداند چگونه هاچبک داغی با تواناییهای خیرهکننده تولید کند. این ماشین در برابر حد نهایی هاچبکها قرار گرفت و پیروزر شد. سیویک با قیمت بسیار ارزانتر، کاملاً به مرسدس نزدیک شده و حتی در برخی قسمتها بهتر است. علاوه بر این، تایپ R خودرویی فوقالعاده کاربردی و مناسب استفادههای روزمره است. این نهتنها بهترین هاچبک داغ حال حاضر بازار بلکه یکی از بهترین هاچبکهای داغ تاریخ است.
مقام دوم: مرسدس A45 S AMG
نقاط قوت: شتاب شگفتانگیز، هندلینگ بازیگوش، راحتی سواری مناسب
نقاط ضعف: قیمت گران، صندلیهای عقب تنگ، سروصدای جاده
اشتباه نکنید، هرچند بروزرسانی اخیر تغییر چندانی را به دنبال نداشته اما مرسدس A45 S هنوز هم یک هاچبک داغ عالی است. این ماشین به اندازهای وحشی است که هیجان زیادی ایجاد میکند درحالیکه برای رانندگیهای روزمره هم مناسب خواهد بود. دوم شدن در برابر یکی از بهترینهای تاریخ خجالت ندارد و A45 S هنوز هم میتواند تقریباً در برابر هر رقیب دیگری غیر از سیویک برنده باشد.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس A45 S AMG | هوندا سیویک تایپ R | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۴۲۱ | ۳۳۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۵۰۰ | ۴۲۰ |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد (ثانیه) | ۳.۹ | ۵.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۲۷۰ | ۲۷۵ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۹.۰ | ۹.۶ |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۴۴۵ / ۱,۸۵۰ / ۱,۴۱۲ | ۴,۵۹۴ / ۱,۸۹۰ / ۱,۴۰۱ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۷۲۹ | ۲,۷۳۴ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۸۰ | ۱۴۲۹ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۳۷۰ | ۴۱۰ |
قیمت پایه (پوند) | ۶۳,۲۸۶ | ۴۹,۹۹۵ |
قیمت تستشده (پوند) | ۶۳,۹۱۰ | ۵۰,۶۴۵ |