موضوعات داغ

مهم‌ترین اشتباهات رانندگان در تابستان

رانندگان از روی عادت یا بی‌توجهی، در فصل تابستان اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که می‌تواند آسیب‌های بزرگی را به دنبال داشته باشد. با این اشتباهات در ادامه آشنا خواهید شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

به گزارش اتونیوز، طی فصل تابستان در اکثر نقاط کشورمان شاهد هوای بسیار گرمی هستیم و به همین دلیل، خودرو برای فصل تابستان نیازمند بررسی‌ها و مراقبت‌های خاصی است که توجه به آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. همچنین تابستان فصل سفر است و بسیاری از مردم با خودروی شخصی به مسافرت می‌روند و درنتیجه، توجه به نکات رانندگی در این فصل بسیار اهمیت خواهد داشت تا هم خودرو آسیب نبیند و هم بتوانیم سالم و بدون مشکل به مقصد برسیم. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با مهم‌ترین اشتباهات رانندگان در فصل تابستان آشنا شویم که انجام آن‌ها می‌توان عواقب جبران‌ناپذیری چه برای خودرو و چه سرنشینان به دنبال داشته باشد. با انجام ندادن این اشتباهات می‌توانید جلوی آسیب دیدن خودرو را گرفته و رانندگی ایمن‌تری در فصل تابستان داشته باشید.

برداشتن ترموستات

اشتباه بزرگی که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات خودرو در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. همچنین پیشرانه‌های مدرن هم معمولاً در دمای بالایی کار می‌کنند و عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین، اگر ترموستات برداشته شود، موتور به دمای درست نخواهد رسید و این باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد.

به‌عبارت‌دیگر، برداشتن ترموستات در تابستان باعث می‌شود در شرایطی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد. علاوه بر این، برداشتن ترموستات می‌تواند داغ کردن بیش‌ازحد موتور را هم به دنبال داشته باشد زیرا گردش آب در موتور توسط این قطعه کنترل می‌شود و در نبود آن، آب با جریانی بیشتر از حالت معمولی گردش پیدا می‌کند و درنتیجه، رادیاتور نمی‌تواند به‌خوبی عملیات خنک‌کنندگی را انجام دهد.

پایین دادن شیشه‌ها و استفاده نکردن از کولر در بزرگراه

خیلی‌ها به‌منظور کاهش مصرف سوخت، از سیستم تهویه یا همان کولر خودرو استفاده نمی‌کنند اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که استفاده از کولر در بزرگراه‌ها باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد زیرا پایین دادن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا، وضعیت آیرودینامیکی خودرو را به هم می‌ریزد و با بالا بودن پنجره‌ها و استفاده از کولر، خودرو سوخت کمتری مصرف خواهد کرد. علاوه بر این، گرمای هوا روی راننده هم تأثیر می‌گذارد تا جایی که گفته شده با عبور دمای هوا از ۲۷ درجه سانتی‌گراد، سرعت واکنش راننده ۰.۳ ثانیه کندتر می‌شود. این یعنی رانندگان در هوای گرم واکنش دیرتری نسبت به اتفاقات از خود نشان می‌دهند که احتمال تصادفات را خصوصاً در سرعت‌های بالا افزایش می‌دهد؛ بنابراین، با استفاده از سیستم تهویه و خنک کردن کابین خودرو، رانندگی ایمن‌تری خواهیم داشت.

چک نکردن لاستیک‌ها و فشار باد

با تغییر دمای هوا، فشار باد تایرها هم تغییر می‌کند به‌گونه‌ای که با هر ۱۰ درجه افزایش دما، فشار باد یک psi بیشتر خواهد شد. این یعنی دمای بالاتر هوا در تابستان خطر ترکیدگی لاستیک‌ها را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در فصل تابستان، فشار باد تایرها یک تا سه psi کمتر شود. البته بهتر است برای دانستن فشار درست باد تایرها به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. علاوه بر این، حتماً وضعیت لاستیک‌ها را هم از لحاظ سلامت و عمق آج بررسی کنید زیرا احتمال ترکیدگی لاستیک‌های فرسوده در هوای گرم بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، در فصل تابستان حتماً به‌طور منظم باد تایرها و شرایط لاستیک‌ها را چک کنید.

گذاشتن اسپری داخل داشبورد

گذاشتن اسپری داخل داشبورد خودرو در فصل تابستان کار بسیار خطرناکی است زیرا درصورتی‌که خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد و دمای داخل کابین آن افزایش پیدا کند، احتمال انفجار اسپری بسیار زیاد خواهد بود که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به خودرو وارد کند. احتمالاً تاکنون ویدئوهایی از این اتفاق را دیده‌اید که انفجار یک اسپری حتی کوچک داخل داشبورد می‌تواند چه بلایی سر خودرو بیاورد.

پارک کردن خودرو در آفتاب برای مدت طولانی

زیر نور آفتاب شدید تابستان، داخل خودروی پارک شده با شیشه‌های بسته بشدت داغ خواهد شد و این اتفاق در طولانی‌مدت باعث پوسیدگی و خرابی قطعات پلاستیکی داخل کابین مثل داشبورد می‌شود. همچنین طبق بررسی‌ها، پلاستیک‌های داخل خودرو در صورت داغ شدن، ماده‌ای سمی از خود آزاد می‌کنند که برای انسان بسیار مضر خواهد بود. علاوه بر این، تابش طولانی‌مدت آفتاب می‌تواند قطعات پلاستیکی بیرون خودرو مثل چراغ‌ها را هم خراب کند؛ بنابراین، سعی کنید در توقف‌های طولانی‌مدت، خودرو را در پارکینگ مسقف یا زیر سایه پارک کنید. درصورتی‌که مجبور به پارک کردن خودرو زیر آفتاب هستید هم از آفتاب‌گیر شیشهٔ جلو استفاده کنید زیرا بیشتر گرما از این شیشه وارد کابین می‌شود.

رها کردن کودکان و حیوانات در خودرو

خودرو زیر آفتاب مثل یک گلخانه عمل می‌کند و دمای داخل آن در تابستان در عرض چند دقیقه به‌طور خطرناکی افزایش پیدا خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، وقتی دمای بیرون تنها ۲۲ درجه است، دمای کابین خودروی زیر آفتاب ظرف یک ساعت می‌تواند به ۴۷ درجه برسد؛ بنابراین، هرگز کودکان و حیوانات را حتی برای مدت کوتاهی داخل خودرو رها نکنید. حتی پنج دقیقه ماندن داخل خودروی داغ هم می‌تواند خطرناک باشد.

عدم تعویض روغن

نوع روغنی که در خودرو استفاده می‌شود بسته به دمای هوا متفاوت خواهد بود و به همین دلیل در فصل تابستان حتماً باید روغن موتور را بررسی کرد. در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا، معمولاً از روغن رقیق‌تری استفاده می‌شود تا راحت‌تر و بهتر بتواند در هوای سرد به تمام قطعات موتور برسد و آن‌ها را روان‌کاری کند؛ اما اگر همین روغن در تابستان هم داخل موتور باشد، به دلیل گرمی هوا بیش‌ازحد رقیق خواهد شد و نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد؛ بنابراین، در تابستان باید از روغن مناسب و غلیظ‌تر استفاده کرد. همچنین یکی از وظایف روغن علاوه بر روان‌کاری، خنک کردن موتور است و اگر روغن مناسب فصل تابستان نباشد دمای موتور بالا خواهد رفت.

خاموش کردن خودرو هنگام جوش آوردن

در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا، احتمال جوش آوردن خودرو بیشتر می‌شود و خیلی‌ها هنگام بروز این اتفاق، به‌سرعت خودرو را خاموش می‌کنند. این کار اما کاملاً اشتباه است زیرا در صورت خاموش کردن خودرو، جریان آب داخل رادیاتور متوقف شده و فرایند خنک کاری موتور دیگر انجام نمی‌شود. در این صورت، امکان چسبیدن رینگ پیستون‌ها به دیوارهٔ سیلندر وجود دارد که آسیب‌های جدی به موتور وارد خواهد کرد؛ بنابراین، درصورتی‌که خودرو جوش آورد، ابتدا توقف کنید، کاپوت را بالا بزنید و اندکی آب روی رادیاتور بریزید تا از گرمای آن کاسته شود. مراقب باشید که آب روی بلوک موتور نریزد چون احتمال آسیب دیدن یا ترک برداشتن آن وجود خواهد داشت.

همچنین هنگام جوش آوردن خودرو هرگز در رادیاتور را باز نکنید زیرا در این صورت آب جوش فوران کرده و بسیار خطرناک خواهد بود. برای کاهش دمای موتور در صورت جوش آوردن می‌توانید بخاری را تا آخرین درجه روشن کنید زیرا در این صورت مقداری از گرمای موتور وارد سیستم بخاری و کابین می‌شود و می‌تواند دمای آب را پایین بیاورد. البته اگر سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو سالم باشد و عملکرد خود را به‌درستی انجام، حتی در فصل تابستان و تحت‌فشار هم هرگز جوش نخواهد آورد؛ بنابراین، در تابستان به‌طور منظم مایع ‌خنک‌کننده و فن خودرو را بررسی کنید و اگر رادیاتور گرفتگی پیدا کرده آن را سرویس کنید.

عدم استفاده از ضدیخ

خیلی‌ها فکر می‌کنند وظیفهٔ ضدیخ صرفاً جلوگیری از انجماد آب داخل موتور در هوای سرد زمستان است اما این دیدگاه اشتباه است زیرا ضدیخ علاوه بر این مورد، دو وظیفهٔ مهم دیگر هم دارد. یکی از این وظایف، جلوگیری از خوردگی، زنگ‌زدگی و رسوب گرفتن موتور و قطعات سیستم خنک‌کننده است. دیگر کارکرد ضدیخ در خودرو نیز افزایش نقطهٔ جوش آب است که مانع جوش آوردن موتور در فصل تابستان می‌شود تا جایی که از ضدیخ به‌عنوان ضد جوش هم یاد می‌شود؛ بنابراین، این مایع باید هر چهار فصل سال در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد. همچنین ضدیخ پس از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد و باید پس از حدود ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

شستن خودرو زیر آفتاب

شاید یک روز تابستانی برای شستن خودرو زمان ایده‌آلی به نظر برسد اما در هوای گرم و زیر تابش آفتاب نباید سراغ شستن ماشین رفت. اگر خودرو مدتی زیر آفتاب مانده باشد، با ریختن آب سرد روی آن ممکن است شیشه‌ها ترک بخورند. علاوه بر این، زیر آفتاب مواد شوینده‌ای که روی خودرو ریخته‌اید پیش از اینکه فرصت شستن پیدا کنید سریع خشک خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا