موضوعات داغ

مقایسه تارا با سورن پلاس و هرآنچه باید بدانید

در این مقاله مقایسه مفصلی بین دو محصول پرطرفدار ایران‌خودرو یعنی تارا با سورن پلاس خواهیم داشت.

به گزارش اتونیوز،اولین خودروی ملی ایران که با نام سمند شناخته می‌شود سنگ بنای بسیاری از محصولات بعدی ایران‌خودرو بوده است. یکی از نوادگان سمند که در واقع فیس لیفتی نسبتاً بزرگ از آن به شمار می‌رود سورن است که اگرچه در ابتدا به خاطر سبک طراحی خود با استقبال چندانی روبرو نشد اما در سال‌های اخیر با اعمال برخی تغییرات، استفاده از پسوند پلاس و البته قیمت بالاتر و بازاری تشنه‌تر از همیشه به گزینه‌ای محبوب برای خریداران تبدیل شده است.

در طرف دیگر این مقایسه تارا را داریم که به نوعی می‌توان آن را جزو محصولات مدرن‌تر ایران‌خودرو دانست. تارا، جدیدترین محصول سدان ایران‌خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ بنا شده و با برند داخلی و تغییراتی در قوای فنی و طراحی ظاهری در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید پژو ۳۰۱ قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو به‌واسطه ترس از تحریم ایالات‌متحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشته‌های ایران‌خودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است؛ اما در مقایسه تارا با سورن پلاس کدام خودرو برتر ظاهر خواهد شد؟ پیروز این میدان کدام‌یک خواهد بود؟ در ادامه پاسخ چنین سؤالاتی را خواهیم داد.

مقایسه تارا با سورن پلاس

  • طراحی ظاهری

تارا را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین محصولات ایران‌خودرو در بحث طراحی دانست. اگرچه ظاهر این خودرو نسبت به سایر خودروهای بازار متفاوت است اما الزاماً نمی‌توان آن را زیبا دانست. در نمای جلوی تارا شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای ساده هستیم که با ورودی سپر مشابهی همراه شده‌اند. این بخش خودرو هیجان خاصی را به بیننده منتقل نمی‌کند. در پروفایل جانبی تارا اوضاع اندکی بهتر بوده و خطوط بکار رفته از سادگی آن کاسته‌اند؛ اما بی‌شک جنجالی‌ترین بخش تارا را می‌توان نمای عقب دانست که اگرچه طراحی پیوسته و باریک چراغ‌ها نقطه مثبتی تلقی می‌شود اما تأثیر مثبتی بر عریض نشان دادن خودرو نداشته‌اند. استفاده از گرافیک جدید چراغ‌ها و طراحی جذاب‌تر سپر و خروجی اگزوز قطعاً طراحی تارا را بهبود می‌بخشد.

در طرف مقابل سورن پلاس را داریم که چهره‌ای کاملاً آشنا برای خریداران است هرچند ایران‌خودرو تلاش داشته با برخی تغییرات آن را به‌روز کند. از جمله تغییرات ظاهری سورن پلاس در مقایسه با نسخه پیشین این خودرو می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، نصب دی لایت، جلوپنجره مشکی، اسپویلر لبه صندوق‌عقب و دستگیره درب متفاوت اشاره کرد. اگرچه اعمال چنین تغییراتی مثبت خواهد بود اما همچنان چهره خسته سمند در سورن پلاس مشهود است و ناهماهنگی طراحی جلو و عقب خودرو به همراه پروفایل جانبی ساده جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. درهرصورت سورن پلاس را باید نسخه‌ای ارتقا یافته از سمند دانست، خودرویی که سال ۸۰ شمسی روانه بازار شده است. در مجموع از نظر طراحی ظاهری می‌توان تارا را پیروز دانست.

  • طراحی داخلی

تارا در کابین شباهت‌های زیادی به پژو ۳۰۱ دارد اما در واقع داشبورد این خودرو از سیتروئن C3 XR بازار چین گرفته شده است و از نظر کیفیت نیز بهتر از سایر محصولات ایران‌خودرو به نظر می‌رسد هرچند طراحی بخش میانی داشبورد می‌توانست بهتر از این‌ها صورت بگیرد. در کل نباید انتظار زیادی از کابین تارا داشته باشید چراکه با یک سدان اقتصادی روبرو هستید. در طرف مقابل اما باید گفت کابین سورن پلاس اگرچه از همان داشبورد سورن ELX استفاده می‌کند اما طراحی آن یکدست‌تر و زیباتر احساس می‌شود. در این بخش نیز تغییرات جدیدی نسبت به سورن قبلی مشاهده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمان جدید، نمایشگر لمسی در تیپ‌های فول، تریم تزئینی طرح فیبر کربن و… اشاره کرد. کیفیت کابین سورن پلاس سطح پایین‌تر از تارا به نظر می‌رسد هرچند از نظر ما طراحی زیباتری نسبت به کابین تارا دارد.

  • تجهیزات و امکانات

در جدول زیر می‌توانیم لیست تجهیزات و امکانات تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

تارا سورن پلاس
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه برقی، نشان‌دهنده دمای محیط تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی مالتی مدیا، میرورلینک رادیوپخش، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: مالتی مدیا
چراغ‌ها مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۳۲۳۰۹: مجموعه چراغ عقب جدید، چراغ خوش‌آمد گویی درهای جلو چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جدید با لنزهای شفاف، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۲۹: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار، مجهز به گرم‌کن، جمع کردن برقی آینه‌های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ
شیشه‌ها شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتی‌ترپ و پاور ویندوز، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: بدون آنتی ترپ و پاور ویندوز
تزئینات تریم مشکی، روکش پارچه‌ای صندلی تریم مشکی، قطعات دکوراتیو داخلی جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، دستگیره‌ درها طرح جدید، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشه‌های جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکت‌های جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روکش پارچه‌ای صندلی طرح جدید
تجهیزات ایمنی قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، سیستم قطع خودکار سوخت، کد کلاس ۳۲۲۰۹: دوربین دید عقب ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده‌عقب، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: دوربین دید عقب
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ فولادی ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶: ۱۵ اینچ فولادی
صندلی صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۰۹ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران، کد کلاس ۳۲۲۰۹: زیر آرنجی صندلی عقب، رودری های جلو و عقب جدید (تغییر کلید شیشه‌بالابر از کنسول به رودری)، جا موبایلی روی کنسول وسط کروز کنترل، بازکن در صندوق‌عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمایشگر روی داشبورد (MFD) به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد
  • قوای محرکه

مقایسه تارا با سورن پلاس در بخش قوای محرکه تفاوت‌های زیادی را آشکار می‌سازد. در تارا شاهد استفاده از پیشرانه مشهور ایران‌خودرو یعنی TU5 هستیم اما با وجود تغییراتی همچون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قدرت پیشرانه به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور به ۱۴۴ نیوتون متر رسیده است. این پیشرانه عملکرد نرمی دارد و از نظر مصرف سوخت نیز در مقایسه با سایر پیشرانه‌های تولیدی ایران‌خودرو کم‌مصرف‌تر خواهد بود. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که قلب تپنده آن نیز برای همه ما آشناست. پیشرانه EF7 سورن پلاس ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر قدرت دارد و همانند تارا یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک نیرو را روانه چرخ‌های جلو می‌کند هرچند نسخه ۶ سرعته اتوماتیک تارا نیز عرضه شده است. در مجموع باید گفت پیشرانه TU5 ساکت‌تر، کم‌هزینه‌تر، کم‌مصرف‌تر و مطمئن‌تر از پیشرانه EF7 است و از این نظر می‌توان تارا را تا حدودی برتر دانست. در جدول زیر مشخصات فنی تارا و سورن پلاس درج شده است:

تارا سورن پلاس
نوع موتور TU5P EF7
حجم موتور ۱۵۸۷ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۱۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۴ ۱۵۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۹۰ ۱۸۹
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۵ ۱۲
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۰۹ و ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۰۶ ۷.۳۶
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶ ۴۵۳۴/۱۹۴۴/۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۶۵۲ ۲۶۷۱
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) ۱۱۷۰ ۱۲۴۰
گنجایش مصرف سوخت (لیتر) ۵۰ ۶۳
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۶۴۰ ۵۰۰
  • سواری و هندلینگ

تارا به دلیل پلتفرم به‌روز سواری نرم‌تر و بهتری نسبت به سورن پلاس خواهد داشت. همچنین وجود سیستم‌های ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش باعث می‌شود هندلینگ این خودرو کمی بهتر از برادر سالخورده خود باشد. همان‌طور که گفته شد تارا از پیشرانه TU5P به‌روزتر استفاده می‌کند، پیشرانه‌ای که آرام‌تر و نرم‌تر به نظر می‌رسد. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که با نشستن پشت فرمان آن همان حس و حال سمند تداعی خواهد شد. پیشرانه EF7 نیز اگرچه در دورهای پایین صدای زیادی ندارد اما با افزایش دور آن صدای زیادی وارد کابین خواهد شد. در بحث ایمنی و پایداری نیز سورن پلاس از تارا عقب می‌ماند و هندلینگ آن نسبت به برادر خود تعریف چندانی ندارد. در مجموع به نظر می‌رسد پیروز این بخش تاراست چراکه از پلتفرم به‌روزتر و سیستم‌های کنترل پایداری و کشش سود می‌برد.

 

در جدول زیر می‌توانیم قیمت خودرو تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

مدل مشخصات قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار (تومان)
سورن پلاس تیپ ۲ قالپاق + مالتی مدیا ۳۴۱,۱۳۰,۰۰۰ ۵۵۸,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس تیپ ۳ دوربین مالتی مدیا ۳۵۵,۲۰۰,۳۰۰ ۵۷۴,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس دوگانه‌سوز ۳۷۲,۴۰۷,۰۰۰ ۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V1 ۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰ ۶۵۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V2 ۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰ ۷۵۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V3 به زودی
تارا اتوماتیک V4 ۵۳۰,۶۰۰,۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌شود تارا به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از سورن پلاس است و برای مصرف‌کننده ایرانی که قیمت خودرو تأثیر زیادی روی انتخابش دارد شاید سورن پلاس گزینه منطقی‌تری به نظر برسد. از طرف دیگر بازار خریدوفروش تارا رونق کمتری نسبت به سورن پلاس دارد و همین موضوع می‌تواند پاشنه آشیل تارا باشد. با قیمت یک سورن پلاس صفر کیلومتر همچنین می‌توان یک تارای دنده دستی کارکرده با حدود ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد را نیز انتخاب کرد. در مجموع باید گفت تارا برتری‌های خود در زمینه پلتفرم، تجهیزات ایمنی و رفاهی و قوای محرکه را به سورن پلاس دیکته می‌کند اما شاید مغلوب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید مصرف‌کنندگان یعنی قیمت نهایی شود. بنابراین تنها انتخاب تارای کارکرده با این بودجه مقدور است. با تمامی این تفاسیر، نظر شما چیست؟ تارای کارکرده بهتر است یا سورن پلاس صفر کیلومتر؟

مقایسه سورن پلاس با تارا اتومات

سورن پلاس تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود درحالی‌که تارا اتومات به گیربکس ۶ سرعته مجهز است. از طرف دیگر قیمت تارا اتومات حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر از تیپ پایه سورن پلاس است و همین موضوع مقایسه مستقیم دو خودرو با یکدیگر را دور از ذهن می‌سازد.

مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس

سورن پلاس و دنا پلاس از پلتفرم و قوای محرکه مشترکی استفاده می‌کنند و بنابراین هر دوی آن‌ها را می‌توان یک خودرو با دو لباس متفاوت دانست. سورن قبلاً در نسخه ELX با پیشرانه توربو در دسترس بود اما در حال حاضر فقط دنا پلاس با چنین پیشرانه‌ای عرضه می‌شود. با توجه به مشخصات و ویژگی‌های هر دو خودرو، اگر طراحی ظاهری و داخلی برای خریدار اهمیت زیادی نداشته باشد سورن پلاس با توجه به قیمت پایین‌تر خود انتخاب معقولانه‌تری خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یک =

دکمه بازگشت به بالا