موضوعات داغ

مشهورترین خودروهای سوپرشارژ تاریخ

سوپرشارژر دهه‌ها است که به افزایش قدرت موتورها کمک کرده و هرچند به‌اندازهٔ توربوشارژر متداول نیست اما در طول تاریخ خودروهای زیادی از آن استفاده کرده‌اند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

به گزارش اتونیوز، هرچند این روزها توربوشارژر در خودروها بسیار متداول است اما پسرعموی کمتر شناخته‌شدهٔ آن یعنی سوپرشارژر هم سال‌ها قدرت موتورها را افزایش داده است. سوپرشارژر یک کمپرسور هوا است که نیروی آن معمولاً توسط تسمه، شافت یا زنجیر از میل‌لنگ گرفته می‌شود. در اینجا با بهترین و مشهورترین خودروهای سوپرشارژ تاریخ آشنا خواهیم شد.

آریل اتم

اتم همیشه برای ارائهٔ پرفورمنس و هندلینگ عالی، به وزن سبک خود متکی بوده است اما افزودن مقداری به قدرت با کمک سوپرشارژر ضرری ندارد و آریل از همان ابتدای عرضهٔ اتم II از القای اجباری استفاده کرد. نسخهٔ سوپرشارژ اتم II در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد. در این مدل، یک سوپرشارژ جکسون ریسینگ روی پیشرانهٔ ۲ لیتری K20A هوندا نصب شده بود. اتم II ابتدا ۲۷۵ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۲۰۰۵ بهاین رقم به ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. بعداً اما آریل در نسخه‌های جدیدتر اتم سراغ موتور توربوشارژ سیویک تایپ R رفت.

آستون‌مارتین ونتیج V600

ونتیج V550 که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد، به لطف دو سوپرشارژر ایتون، قوی‌ترین محصول تولیدی آستون‌مارتین محسوب می‌شد. سپس در سال ۱۹۹۸ آستون‌مارتین این موتور را ارتقاء داد و قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار رساند. این کار پرفورمنس خودرو را بهبود داد و شتاب صفرتاصد از ۴.۶ ثانیه در V550 به ۴.۶ ثانیه در V600 رسید. برای مطابقت با این قدرت، آستون‌مارتین ترمزها و تعلیق ونتیج را هم ارتقاء داده بود.

آئودی S4 و S5

با توجه به اینکه آئودی سال‌ها در مدل‌های پرفورمنس خود از توربوشارژر استفاده کرده بود، انتخاب سوپرشارژر برای S4 سال ۲۰۰۹ و همین‌طور، S5 کابریولت و اسپرت‌بک عجیب به نظر می‌رسید. عجیب‌تر اینکه S5 کوپه با پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ارائه می‌شد اما نسخه‌های کابریولت و اسپرت‌بک به موتور ۳ لیتری V6 سوپرشارژ مشترک با S4 مجهز بودند. موتور V6 سوپرشارژ علیرغم حجم و سیلندر کمتر نسبت به موتور هشت سیلندر S5 کوپه، واکنش فوری پدال گاز را ارائه می‌کرد و به لطف گشتاور فوری سوپرشارژر، همیشه سریع احساس می‌شد. بااین‌حال، در صورت استفاده از تمام قدرت موتور، مصرف سوخت بالا می‌رفت و به همین دلیل آئودی در نسل بعدی S4 و S5 دوباره به توربوشارژر بازگشت.

کادیلاک CTS-V

از زمانی که هات رودها متولد شدند، در آمریکا سوپرشارژر راهی بسیار محبوب برای دستیابی به قدرت‌های زیاد بوده است و کادیلاک هم با CTS-V به این جریان پیوست. اولین CTS-V سوپرشارژ در سال ۲۰۰۸ با موتور ۶.۲ لیتری V8 برگرفته از کوروت ZR1 به بازار آمد. این سدان اسپرت با ۵۵۶ اسب بخار قدرت، به دنبال شکار ب‌ام‌و M5 و مرسدس بنز E63 بود. در نسل بعدی CTS-V قدرت به ۶۴۰ اسب بخار رسید و CT5-V بلک‌وینگ نیز هم‌اکنون همچنان از سوپرشارژر استفاده می‌کند و ۶۶۸ اسب بخار قدرت دارد.

شورلت کوروت C6 ZR1

پرفورمنس فوق‌العادهٔ کوروت C4 ZR1 دهه ۹۰ که با همکاری لوتوس ساخته شده بود، انتظارات را از نام ZR1 بسیار بالا برد و جنرال موتورز زمانی که در کوروت C6 تصمیم به احیای ZR1 گرفت باید سنگ تمام می‌گذاشت. بدین منظور، برای اولین بار یک پیشرانهٔ سوپرشارژ در سینهٔ کوروت قرار گرفت. این یک موتور ۶.۲ لیتری V8 بود که ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. عملکرد خیره‌کنندهٔ کوروت ZR1 در سال ۲۰۰۹ جهان خودرو را شوکه کرد و چه در پیست و چه خط مستقیم، بهترین پرفورمنس را برای کوروت به نمایش گذاشت.

دوج چلنجر هلکت

زمانی که دوج چلنجر هلکت در سال ۲۰۱۵ با موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ معرفی شد همه را شوکه کرد زیر ا تا آن زمان هیچ‌کس ۷۰۷ اسب بخار قدرت را در یک ماسل کار ندیده بود؛ اما دوج حتی به این هم قانع نبود و بعداً این رقم را در نسخهٔ ردآی به ۷۹۷ اسب بخار افزایش داد. برای مدل ۲۰۲۰ نیز مدل سوپر استاک با ۸۰۷ اسب بخار قدرت به بازار آمد که برای درگ در نظر گرفته شده بود. از همین موتور در چارجر، جیپ گرند چروکی، دوج دورانگو و پیکاپ رم هم استفاده شد.

فورد موستانگ GT500

زمانی که فورد پس از دهه‌ها غیبت در نسل ششم موستانگ تصمیم به احیای شلبی GT500 گرفت، سراغ سوپرشارژر رفت. این خودرو که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۵ رونمایی شد، از یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده می‌کرد که ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این رویه در نسل بعدی GT500 هم ادامه پیدا کرد و مدل جدید در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ با موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ بنام پردتور رونمایی شد. این خودرو با ۷۶۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موستانگ کارخانه‌ای تاریخ محسوب می‌شود.

جگوار F تایپ SVR

جگوار سابقه‌ای طولانی با سوپرشارژر دارد و F تایپ SVR با موتور ۵ لیتری ۵۷۵ اسب بخاری خود، بهترین تجلی این سابقه بود. F تایپ SVR ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. V8 سوپرشارژ جگوار یکی از اعتیادآورترین موتورهایی است که تاکنون ساخته شده است. از همین موتور در سدان اسپرت XJ R هم استفاده شد.

لوتوس امیرا

پیشینهٔ استفادهٔ لوتوس از سوپرشارژر به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد یعنی زمانی که الیزه SC رونمایی شد. SC مخفف سوپرشارژر بود که قدرت موتور ۱.۸ لیتری تویوتا را از ۱۸۹ به ۲۱۷ اسب بخار افزایش داد. این رویه در محصولات بعدی لوتوس هم ادامه پیدا کرد و جدیدترین ساختهٔ آن یعنی امیرا با اینکه نسخهٔ ۲ لیتری توربو دارد، همچنان موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ قبلی را هم ارائه می‌کند. این پیشرانه که ساخت تویوتا است، در اینجا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

مرسدس بنز SLR مک‌لارن

بدون شک SLR مک‌لارن یکی از چشمگیرترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب می‌شود. این ماشین از یک پیشرانهٔ دست‌ساز ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ تمام آلومینیومی با سه سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد که درواقع نسخه‌ای از موتور SL55 محسوب می‌شد. سیستم روان‌کاری این موتور از نوع کارتل خشک بود و سوپرشارژر آن که می‌توانست به حداکثر دور ۲۳ هزار rpm برسد، بوست ۱۳ psi تولید می‌کرد تا ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید شود.

مینی کوپر S

تیونینگ مینی از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۵۹ سرگرمی محبوبی بود و به همین دلیل، ب‌ام‌و تنها یک سال پس از عرضهٔ مینی جدید در سال ۲۰۰۱، کوپر S را ارائه کرد. موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو به لطف یک سوپرشارژر ایتون، ۱۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و دریچهٔ روی کاپوت برای تغذیهٔ اینترکولر نشان می‌داد که این یک مینی معمولی نیست. در نسخهٔ JCW به لطف پولی جدید سوپرشارژر، قدرت موتور به ۲۰۰ اسب بخار افزایش یافت و نسخهٔ GP این رقم را به ۲۱۸ اسب بخار رساند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

دکمه بازگشت به بالا