صفحه کیلومتر شمار یا جلو آمپر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کلاستر یکی از بخش‌های کاربردی و در مقابل دید در خودرو است. این قسمت درون داشبورد و پشت فرمان قرار دارد یا به عبارتی همان صفحه کیلومتر شمار یا جلو آمپر نام دارد.

به گزارش اتونیوز، صفحه کیلومتر شمار یا جلو آمپر یا کلاستر یکی از بخش‌های کاربردی و در مقابل دید در خودرو است. این قسمت درون داشبورد و پشت فرمان قرار دارد و امروزه در حالت‌های مختلفی اطلاعاتی شامل: سرعت لحظه‌ای، دور موتور، دمای آب موتور یا همان آمپر آب، میزان سوخت در باک خودرو، وضعیت دنده در خودروهای اتوماتیک، اطلاعات کروز کنترل، سیستم GSI یا همان راهنمای تعویض دنده خصوصا در خودروهای دنده دستی، کامپیوتر سفری وضعیت باد تایرها و بطور کلی تمام خطاهای موجود در خودرو را به صورت آنالوگ با روشن شدن یک چراغ مخصوص و یا نمایش به صورت گرافیکی و دیجیتالی به راننده نمایش می دهد.

همچنین صفحه کیلومتر شمار می‌تواند راننده را از وضعیت خودرو مطلع و بروز مشکلات مختلف را با خطا در عملکرد نمایش، یا از طریق پیام های آنالوگ یا دیجیتال اطلاع دهد.

صفحه کیلومتر شمار یا کلاستر از گذشته تا امروز

کلاستر خودرو یا همان صفحه کیلومترشمار که با نام جلوآمپر نیز شناخته می شود، یکی از بخش‌های مهم در خودرو است که در مدل‌های مختلفی وجود دارد. وظیفه کلاستر به صورت کلی نمایش اطلاعات مختلف و مهم از خودرو برای راننده است. وجود این قسمت در خودرو یک امر حیاتی بوده و هیچ خودرویی امروزه وجود ندارد که کلاستر نداشته باشد یا قرار بر این باشد که در خودروهای جدید این بخش حذف گردد. (!)

از اهمیت این بخش می توان گفت که از همان ابتدای ساخت خودرو با اشکال بسیار ساده‌تر از انواع کلاستر مورد استفاده بوده است و همچنین در خودروهای امروزی با رشد تکنولوژی های جدید به صورت تکامل یافته تری مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه کیلومتر شمار ابتدا در خودروها به صورت عقربه‌های آنالوگ بود و در خودروهای اولیه تنها سرعت و دور موتور را نمایش می‌داد اما رفته رفته جلو آمپرها تکامل یافتند و اکنون نسبت به قبل تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده‌اند که علاوه بر دقت امکانات بیشتری به آن افزوده شده است.

‌کلاسترها امروزه به صورت کلی به دو نوع دیجیتالی و آنالوگ تقسیم می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم از ابتدا جلو آمپرها تنها به صورت آنالوگ بوده و در همان مدل‌های اولیه تنها کیلومتر طی شده، سرعت و دور موتور را نمایش می‌دادند اما رفته رفته با تغییر سیم‌کشی در خودروها و تکامل وسایل نقلیه و ECU ها نوع کلاسترها نیز تغییر پیدا کرد. به مرور زمان علاوه بر سرعت و دور موتور، نمایش میزان سوخت باقیمانده در باک خودرو و دمای آب نیز به این قسمت اضافه شد.

صفحه کیلومتر شمار دیجیتال تحولی شگرف و امروزی

پس از آن بسیاری از چراغ‌های مختلف خودرو، عقربه‌ها و درجه‌های دیگر نیز به قسمت صفحه کیلومتر شمار خودرو اضافه شدند تا این بخش را کامل‌تر از قبل کنند. در ادامه کامپیوتر سفری در خودروها مورد استفاده قرار گرفت و همین مورد سبب شد تا در بخش کلاستر یک صفحه نمایش کوچک به کار رفته و دیگر بسیاری از اعلان‌های خودرو از حالت چراغ یا درجه خارج شده و بر روی کامپیوتر سفری نمایش داده شود. اما همچنان عقربه‌های سرعت و دور موتور به صورت آنالوگ در این جلوآمپرها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کلاستر سال‌ها با همین مدل‌های آنالوگ که به مرور زمان کامپیوتر سفری نیز به آن اضافه شد در خودروها به کار رفتند تا اینکه در این بخش نیز یک انقلاب بزرگ صورت گرفت و جلوآمپرهای تمام دیجیتال خلق شد. کلاسترهای دیجیتالی از یک صفحه نمایش عریض و بزرگ تشکیل شده که درون آن دیگر خبری از قسمت‌های آنالوگ و عقربه و … نیست و تمام اطلاعات خودرو به صورت دیجیتالی و با گرافیک‌های مخصوص به راننده نشان داده می‌شود. وجود این نوع از صفحات کیلومترشمار سبب شد تا بسیاری از آپشن‌های جدید ایمنی و رفاهی نیز به‌وجود آمده و یا به‌روز شوند.

صفحه کیلومتر شمار دیجیتال

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا