موضوعات داغ

شاهین اتوماتیک گران ترین خودروی ساخت ایران

قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با تایید شورای رقابت، ۵۴۶ میلیون تومان تعیین شده؛ درحالی که دناپلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو، ۵۴۵ میلیون تومان است.

به گزارش اتونیوز ،طی سال‌های اخیر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بعضی تولیدات سایپا کاهش یافته است. حتی در مواردی مثل مدل‌های اولیه از شاهین دنده دستی، قیمت بازار آزاد برابر یا کمتر از قیمت کارخانه‌ بود. در سمت دیگر ماجرا، بسیاری از محصولات ایران خودرو دارای فاصله قیمتی چشم‌گیر بین کارخانه و بازار هستند؛ به طوری که سود قابل توجه برای ثبت نام کنندگان فراهم می‌کنند.

هم‌اکنون برای کوییک R دنده‌ای، حدود ۵۰ درصد تفاوت قیمت کارخانه و بازار وجود دارد. این میزان برای ساینا S دنده‌ای هم ۴۰ درصد است. حالا شاهین اتوماتیک ۵۴۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، درحالی‌‌که شاهین دنده‌ای، ۴۲۵ میلیون تومان قیمت کارخانه‌ای دارد. به بیان ساده‌تر، سایپا برای گیربکس CVT و چند آپشن دیگر، ۱۲۱ میلیون تومان اضافه پرداخت از خریدار می‌گیرد.

در ادامه، بعضی امکانات شاهین اتوماتیک به عنوان گران‌ترین خودروی تولید ایران معرفی می‌شوند. نتیجه‌گیری برای ارزش خرید این محصول در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در کشور مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک، به اختصار انجام شده است.

طراحی ظاهری و نمای کابین شاهین اتوماتیک

برخلاف بسیاری از خودروسازان دنیا که مدل‌های آپشنال را با ظاهر متفاوت نسبت به نسخه‌ی پایه ارائه می‌کنند؛ سایپا تصمیم خاصی برای شاهین نگرفته است و عملا تفاوت ظاهری بین نسخه دنده‌ای و اتوماتیک دیده نمی‌شود.

این احتمال وجود دارد که رنگ‌های خاص، مثل سبز و قرمز متالیک به فهرست آپشن‌های قابل سفارش برای شاهین اتوماتیک اضافه شود؛ اما برای مردم ایران معمولا سیاه و سفید و خاکستری، مهم است. از دیدگاه نگارنده، تغییرات جزئی در کاسه چراغ، جلوپنجره و یا حتی مه‌شکن‌های طرفین سپر، می‌توانست جذابیت مدل اتوماتیک را افزایش دهد. قرار بود تزئینات کروم به جلوپنجره اضافه شوند اما در نمایشگاه خودرو مشهد، چنین مواردی برای شاهین اتوماتیک دیده نشد.

اندک تصاویر دیده شده از کابین شاهین اتوماتیک، تغییرات جالب توجه نسبت به نسخه اصلی دارد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای خودروی ساخت ایران، تازگی دارد. همچنین طرح دو رنگ داشبورد و تودری‌ها، با زهوار پلاستیکی طرح چوب، چشم‌گیر به نظر می‌رسند.

شاهین اتوماتیک نمای داخل

هرچند که مواد پلاستیک سخت و ناخوشایند در بخش بالایی شاهین اتوماتیک، مشابه شاهین دنده‌ای است؛ اما خودروی گران‌تر کاملا متمایز از نسخه‌ی پایه است. از سویی دیگر، ظاهرا برای شاهین اتوماتیک صندلی چرم با خط دوخت و کیفیت ساخت بالاتر ارائه می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی شاهین اتوماتیک

پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژر شاهین اتوماتیک، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن خالص این خودرو، ۱۳۲۰ کیلوگرم است و بنابر ادعای شرکت سازنده، ۷ تا ۸  لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

شاهین اتوماتیک نمای عقب

تست‌های انجام شده برای شاهین دنده‌ای (شاهین G)، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۳ ثانیه را نشان می‌دهند. این مورد به تنهایی، عدم تناسب پیشرانه و نیازهای شاهین را ثابت می‌کند. حالا اگر گیربکس CVT نیز جای‌گزین نمونه دنده دستی شود، قطعا شتاب‌گیری کندتر خواهد شد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، نیاز به ۱۴ تا ۱۵ ثانیه خواهد بود.

شاهین اتوماتیک نمای اصلی

برای مقایسه، تارا اتوماتیک با گیربکس ۶ سرعته خودکار، از موتور ۱/۶ لیتر، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. جالب‌تر اینکه تارا اتوماتیک از شاهین اتوماتیک، ۱۲۰ کیلوگرم سبک‌تر است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه زمان می‌برد. از نظر میزان مصرف سوخت، این خودروها چندان متفاوت نیستند. دنا پلاس توربو اتوماتیک هم، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک

سیستم صوتی ۶ بلندگو، نمایشگر ۱۰ اینچ  با ورودی USB، رابط بلوتوث و مسیریاب ماهواره‌ای، رینگ  ۱۵ اینچ، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز (Day light)، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، آنتن کوسه ای و کروز کنترل، مهم‌ترین امکانات شاهین اتوماتیک هستند.

در بحث ایمنی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS با توزیع‌ الکترونیک EBD، کنترل کشش TCS و سیستم کنترل تعادل ESC  به شاهین اتوماتیک اضافه می‌شود. احتمالا حفظ خودرو در شیب به هنگام شروع حرکت (HSA) نیز برای شاهین اتوماتیک ارایه خواهد شد.

قیمت شاهین اتوماتیک در کارخانه و بازار

اگر فرض کنیم قیمت بازار آزاد شاهین اتوماتیک هم مثل شاهین دنده‌ای، ۴۰ درصد بالاتر از ارزش کارخانه‌ای باشد، عدد ۷۶۰ میلیون تومان برای خرید شاهین اتوماتیک در بازار آزاد محاسبه می‌شود  که تقریبا معادل ۱۵ هزار دلار خواهد بود. جالب‌تر اینکه دنا پلاس توربو اتوماتیک بازار، ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و دنا پلاس دنده‌ دستی (۶ دنده) حدود ۷۴۰ میلیون تومان است. همچنین، تارا دنده‌ای و اتوماتیک بازار آزاد هم به ترتیب، ۶۶۰ و ۷۷۰ میلیون قیمت دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا