موضوعات داغ

سوزوکی سیاز ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی در ایران

جدیدترین خودروی تایید شده برای ورود به کشور، یک سدان اقتصادی با ابعاد مشابه سایپا شاهین است. سوزوکی سیاز وارداتی، موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته خواهد داشت.

به گزارش اتونیوز،خودروسازی سوزوکی در ایران با گرند ویتارا به شهرت رسید و برای مدتی طولانی توسط ایران خودرو مونتاژ شد. در بازار جهانی، سوزوکی به عنوان برند سازنده‌ی مدل‌های اقتصادی شناخته می‌شود که البته کیفیت نزدیک به برندهای طراز اول ژاپنی را ارائه می‌دهد.

صنایع سوزوکی از سال ۱۹۳۷ خودروسازی را آغاز کردند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم، مجبور به توقف تولید شدند. اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی، سوزوکی برای ساخت دوچرخه‌های موتوردار ارزان‌قیمت تلاش کرد و موفق شد با این سری محصولات به اقتصاد جنگ‌زده‌ی ژاپن کمک کند. تا سال ۱۹۷۰، سوزوکی به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت دنیا تبدیل شد و سرمایه‌گذاری بر خودروسازی را از سر گرفت.

امروزه سوزوکی با فروش سالانه ۴ میلیون خودرو که عمدتا در ژاپن و هند و چین مونتاژ می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین برندهای خودروساز ژاپن محسوب می‌شود. همچنین، فروش سالانه‌ی موتورسیکلت‌های سوزوکی، حدود ۱۵ میلیون دستگاه است. شرکت ماروتی سوزوکی هند، هم‌اکنون بیشترین تعداد خودرو با برند سوزوکی را تولید می‌کند. پرفروش‌ترین خودروهای سوزوکی در جهان، بالنو (Baleno) و سوئیفت تولید هند هستند.

سوزوکی سیاز نمای پشت

اولین مدل سیاز (Ciaz)، سال ۲۰۱۴  تولید شد. این خودرو، چند تغییر چهره (فیس لیفت) پشت سر گذاشته و همچنان با نسل اول عرضه می‌شود. سوزوکی سیاز در هند، تایلند، چین، میانمار و الجزایر، خط مونتاژ دارد اما بیشترین تیراژ آن مخصوص هندوستان است. با توجه به شرایط تولید و ساختار فرمان راست در هند، احتمالا نسخه چینی وارد ایران خواهد شد.

از دیدگاه فنی، سوزوکی سیاز مشابهت بسیاری با تویوتا بلتا (Belta) دارد و اساسا طراحی تویوتا محسوب می‌شود. واژه‌ی سیاز از حرف اول  Comfort و   Intelligenceو  Attitude و  Zealگرفته شده است. همچنین در تبلیغات، تاکید بر سفرهای دورن شهری از ابتدا تا انتها به صورت City from A to Z برای Ciaz استفاده می‌شود.

طراحی بدنه و نمای بیرونی سوزوکی سیاز

در مقایسه با خودروی مدرن جهان، سیاز به وضوح از سبک طراحی قدیمی و آسیایی استفاده می‌کند. چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره‌ی پلاستیک و حفره‌های حجیم داخل سپر با مه‌شکن‌های ارزان‌قیمت دایره‌ای، مهم‌ترین ادوات در نمای اصلی سوزوکی سیاز هستند.

سوزوکی سیاز

مدل ۲۰۲۳ دو نوار LED روشنایی روز (Day light) در طرفین کاسه چراغ دارد. چند قطعه کروم در طرفین جلوپنجره و پیرامون مه‌شکن، با هدف کاهش سادگی در نمای جلوی سیاز نصب شده‌اند. حجم‌دهی کاپوت جلو و سپر نیز حس اسپرت خودرو را بهبود می‌دهند تا با کمترین هزینه، جذابیت برای مخاطب ایجاد شود. همچنین ادوات پلاستیکی در نمای اصلی، ارزان‌قیمت و کم‌کیفیت به‌نظر می‌رسند.

سوزوکی سیاز نمای جانبی

حجم‌دهی نزدیک رکاب و خط عمیق کشیده شده از چراغ‌های عقب در امتداد دستگیره‌ها، مهم‌ترین المان نمای جانبی هستند. سوزوکی سیاز با چرخ‌های ۱۵ اینچ، ابهت چندانی ندارد. حالت کلی بدنه، یک خودروی هاچبک را نشان می‌دهد که صندوق عقب را به صورت ناهماهنگ با دیگر اجزا ارایه می‌کند. در مدل استاندارد، فاصله‌ی نسبتا زیاد بین چرخ و فضای خالی داخل گلگیرها نیز آزار دهنده است.

نمای پشت سوزوکی سیاز، مدل‌های قدیمی هوندا سیویک سدان را یادآوری می‌کند. برآمدگی لبه درپوش صندوق، برای این خودروی اقتصادی مخصوص رانندگی شهری، صرفا با هدف جلب توجه اضافه شده است و تاثیر خاصی بر آیرودینامیک ندارد. از سویی دیگر، طراحی چراغ‌های عقب و حجم‌دهی بدنه، چشم نواز به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه باوجود قیمت پایین، سپر تمام فلزی رنگ بدنه برای سوزوکی سیاز وجود دارد.

سوزوکی سیاز نمای عقب

از دیدگاه نگارنده، باتوجه به سبک بدنه، کلاس قیمتی و رقبای هندی یا چینی، نکات مثبت در طراحی بیرونی سوزوکی سیاز، فراوان هستند. این خودرو با طول۴,۵۴۵  و عرض ۱,۷۳۰  و ارتفاع ۱,۴۸۵  میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۶۵۰  میلی‌متر تولید می‌شود. با شرایط موجود، سوزوکی سیاز صرفا حدود ۹ سانتی‌متر طول بیشتر نسبت به سایپا شاهین دارد و از دیگر زوایا، مشابه است.

طراحی کابین و نمای داخلی سوزوکی سیاز

مطابق انتظار از یک خودروی اقتصادی، مواد پلاستیک خشک در سراسر داشبورد و تودری دیده می‌شوند. از سوی دیگر، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، استارت دکمه‌ای و تهویه مطبوع اتوماتیک، امکانات جالب در سوزوکی سیاز هستند.

سوزوکی سیاز نمای داخلی

در مقایسه با سایپا شاهین، طراحی داخلی سیاز دارای نکات مثبت بیشتری است. فرم خروجی‌ها هوا، چیدمان کلیدهای تهویه و زهوار نقره‌ای وسط داشبورد برای محصول سوزوکی، جلوه‌ی بهتری فراهم می‌کند. هرچند که سیاز هنوز در ایران دیده نشده اما از تصاویر موجود می‌توان نتیجه گرفت کیفیت مواد مطرفی داخل کابین، بهتر از شاهین باشد.

سوزوکی سیاز نمای پنل پشت فرمان

در کمال تعجب، صندوق عقب سیاز ۵۱۰ لیتر است و مشابه سمند یا ۴۰۵ محسوب می‌شود. محصول سوزوکی برخلاف رانا ایران خودرو یا شاهین، قابلیت جمع‌شدن صندلی عقب ندارد. سیاز به عنوان یک سدان کوچک، فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ فراهم می‌کند. این خودرو برای ردیف جلو، متفاوت از مدل‌های اقتصادی ساخت ایران، دارای صندلی راحت با لبه‌های جانبی است.

پیشرانه و تجهیزات فنی سوزوکی سیاز

در ابتدای مطلب گفته شد که سدان کوچک سوزوکی برای بازار ایران، موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته خواهد داشت. این مدل، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. براساس اطلاعات موجود در سایت‌های هندی و چینی، سیاز ۱/۵ لیتری در زمان ۱۳ تا ۱۴  ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت، ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

قیمت سوزوکی سیاز در بازار جهانی و ایران

سیاز دنده اتوماتیک در کشورهای عرب خلیج فارس به قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، مصرف کننده ایرانی احتمالا با هزینه خرید ۱/۲ میلیارد تومانی برای ارزان‌ترین سدان سوزوکی مواجه خواهد شد.

شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران، مثل جک S5 و چری X55 مدیران خودرو و حتی لاماری ایما، اختلاف قیمت چندانی با سوزوکی سیاز ندارند. این شرایط، ضمن اطلاع غالب مردم کشورمان از تولید این سدان کوچک با موتور ضعیف ساخت چین یا هند، موفقیت تجاری سیاز را مبهم جلوه می‌دهد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دو =

دکمه بازگشت به بالا