موضوعات داغ

رانندگی با تویوتا GR کرولا، دوج چلنجر دنیای هاچ‌بک‌های داغ!

تویوتا GR کرولا خودرویی است که از تمام هاچ‌بک‌های داغ این کلاس ساده‌تر و خشن‌تر احساس می‌شود و گویی به چیزی جز سرعت اهمیت نمی‌دهد.

دوج چلنجر را باید تنها ماسل کار واقعی بازار دانست زیرا فورد موستانگ و شورلت کامارو هرچند هندلینگ بسیار خوبی پیدا کرده‌اند اما بیشتر به خودروهای اسپرت اروپایی شباهت یافته‌اند. تویوتا GR کرولا نیز در دنیای هاچ‌بک‌های داغ جایگاهی مشابه چلنجر دارد. هوندا سیویک تایپ R، فولکس‌واگن گلف R و هیوندای الانترا N به خودروهایی لوکس، راحت و پر از تکنولوژی تبدیل شده‌اند اما GR کرولا این‌طور نیست. این ماشین پرسروصدا، خشن و ساده است و خوشبختانه درعین‌حال پرفورمنس بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

GR کرولا در ظاهر از هر نمایی بسیار تهاجمی به نظر می‌رسد خصوصاً در این نسخهٔ Circuit Edition با رنگ خاکستری. کاپوت برجسته‌تر با دریچه‌هایی که از پشت فرمان مشخص هستند، اسپویلر عقب، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و سقف فیبر کربنی که بال عقب لامبورگینی هوراکان پرفورمانته را به یاد می‌آورد، از ویژگی‌های این نسخه هستند. به‌طورکلی، Circuit Edition بسیار جذاب‌تر از GR کرولای معمولی به نظر می‌رسد.

بااین‌حال، کابین را باید یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف GR کرولا دانست. بله البته در اینجا شاهد صندلی‌های اسپرت و گرافیک خاص GR در صفحه آمپر هستیم ولی به‌طورکلی، این هنوز هم یک کرولا است. کنترل تهویه تک منطقه‌ای است، پانل درها حتی در جلو از پلاستیک خشک ساخته شده، دستگیرهٔ درها هنگام کشیدن احساس شکستن به انسان می‌دهند و صرفه‌جوی در هزینه‌های ساخت در همه‌جا دیده می‌شود. به همین دلیل، GR کرولا در مقایسه با سیویک تایپ R و گلف R کاملاً ابتدایی احساس می‌شود. علاوه بر این، کرولا از لحاظ جاداری داخلی هم در پس رقبا قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه، پشت فرمان GR کرولا احساس نشستن در یک کرولای معمولی را خواهید داشت اما وقتی آن سه سیلندر روشن شود، همه‌چیز خاص‌تر خواهد شد.

کیفیت سواری GR کرولا هم با سروصدای زیاد و تعلیق خشک، مثل کابین از تمام رقبای خود ضعیف‌تر است. زیر کاپوت این هاچ‌بک داغ ژاپنی یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو قرار گرفته است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ تویوتا، این ماشین ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای این کلاس کاملاً کافی خواهد بود. پرفورمنس GR کرولا برای یک خودروی سه سیلندر چشمگیر است اما صدای جالبی ندارد. صدای این موتور در دورهای بالا شلوغ و در رانندگی‌های شهری بیش‌ازحد بلند است.

GR کرولا فقط با گیربکس دستی ارائه می‌شود که البته هیچ گلایه‌ای در این رابطه نداریم زیرا شش سرعتهٔ تویوتا احساس بسیار خوبی دارد. این گیربکس حس مکانیکی‌تری از گیربکس دستی گلف R می‌دهد و از هر ب‌ام‌و دستی‌ای که تاکنون آزمایش کرده‌ایم رضایت‌بخش‌تر است اما هنوز به‌اندازهٔ چیزی که در سیویک تایپ R دیده‌ایم خوب به نظر نمی‌رسد. ازآنجایی‌که این ماشین بر پایهٔ کرولا شکل گرفته است، قابلیت مانورهای شهری و همین‌طور دید بیرونی آن کاملاً خوب است ولی GR کرولا از آن خودروهایی است که هنگام رانندگی برای فرار از چاله‌ها باید به چپ و راست فرمان دهید زیرا برخلاف رقبا، کمک‌فنرهای تویوتا قابل تنظیم نیستند.

بااین‌حال، در عوض هندلینگ خودرو بسیار چشمگیر است. با یک انتخاب‌گر کوچک GR-Four می‌توان توزیع گشتاور ۶۰ به ۴۰ جلو و عقب را به ۳۰ به ۷۰ تغییر داد که برای دریفت مناسب خواهد بود. هرچند توزیع نیروی دوم هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد اما پس از امتحان کردن هردو حالت در خیابان متوجه شدیم که اولی پایدارتر بوده و برای یک هاچ‌بک داغ مناسب‌تر است. سرعت پیچیدن GR کرولا زیاد و چشمگیر است، فرمان سریع و کاملاً دقیق است و ترمزهای خنک‌شونده عملکرد بسیار خوبی دارند.

GR کرولا پیچ‌ها را با عصبانیت طی می‌کند و حس دسته‌دنده، نحوهٔ ورود به پیچ و صدی توربوشارژ هنگام رها کردن پدال گاز، همگی حس یک خودروی رالی را به راننده می‌دهند. این خودرویی است که می‌خواهد همیشه یادآوری کند که با یک خودروی پرفورمنس رانندگی می‌کنید. از دید من اما یک هاچ‌بک داغ باید بعنوان خودروی روزمره هم قابل استفاده باشد درحالی‌که GR کرولا چنین نیست زیرا سواری خشکی دارد و در داخل شبیه یک ماشین اقتصادی ارزان‌قیمت احساس می‌شود. این ماشین فقط می‌خواهد سریع برود و به راننده هیجان بدهد و اهمیتی نمی‌دهد که صندلی‌های عقب تنگ است یا سیستم تهویه تک منطقه‌ای است.

دیگر خودروهای این کلاس به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی تمام جنبه‌های خودرو از نیروی G گرفته تا تراول میلی‌متری تعلیق، توسط گروهی از رانندگان و مهندسان خودروهای مسابقه‌ای بررسی شده است و این عالی است اما در GR کرولا احساس می‌شود تویوتا کوچک‌ترین خودروی خود در ایالات‌متحده را گرفته، جالب‌ترین پیشرانهٔ خود را زیر کاپوت آن گذاشته و به آن سامانهٔ چهارچرخ محرک، دو دیفرانسیل لغزش محدود و لاستیک‌های چسبنده‌تر اضافه کرده و امیدوار بوده که بهترین را ساخته باشد اما نتیجه این کار خودرویی است که بسیار ساده‌تر از رقبا احساس می‌شود.

مشخصات فنی

Toyota GR Corolla 2023
پیشرانه ۱.۶ لیتری I3 توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن خالص ۱۴۸۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۰ ثانیه
مصرف سوخت ۹.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۳۷ هزار دلار
امتیاز ۹ از ۱۰

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا