موضوعات داغ

خودرو های مشهوری که از حیوانات الهام گرفته شده اند.

طراحان مشهورترین خودروها، در بسیاری از موارد، طبیعت و حیوانات را الگوی خود قرار داده یا از آن الهام می‌گیرند.

به گزارش اتونیوز، طبیعت همیشه منبع الهام هنرمندان، طراحان و مهندسان بوده است. سال به سال با پیشرفت جامعه انسانی، فناوری هم پیشرفت می‌کند و همین مسئله به طراحان اجازه می‌دهد تا محصولات و ابزارهای خود را بر پایه مدل‌های طبیعی توسعه دهند. صنعت خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست و طراحی خودرو به‌عنوان بخشی مهم، همواره از طبیعت تاثیر گرفته است. مسلما شمار خودروهایی که در بخش‌های گوناگون خود از حیوانات یا اجزای طبیعی الهام گرفته‌اند فراتر از مجال این مقاله است؛ بنابراین در ادامه به معرفی مشهورترین نمونه‌ها می‌پردازیم.

مک‌لارن P1

«فرانک استیفنسون» ،طراح سوپرخودروهای مشهوری چون فراری F430 و مازراتی MC12، در مستندی مفصل و چند ویدئوی یوتیوبی، به فرایند طراحی مک‌لارن P1 می‌پردازد. او خطی جداکننده در بخش جانبی بدنه P1 طراحی کرده که از روی طاق چرخ جلو آغاز شده و تا طاق چرخ عقب ادامه پیدا می‌کند؛ این خط الهام گرفته از بدن یک یوزپلنگ درحال دویدن است. منبع الهام دیگر این خودرو، ماهی بادبانی است. فرانک برای بررسی بدن این ماهی زیبا یک نمونه واقعی آن را خریداری کرده و به شرکت مک‌لارن می‌برد. مجموعه با بررسی بدن این ماهی به فرم نهایی بدنه این سوپراسپرت استثنایی می‌رسد.

مرسدس بنز بیونیک

مرسدس‌بنز با طراحی بیونیک توانست آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان را بسازد. این خودرو که به وضوح از یک ماهی جعبه‌ای الهام گرفته است، ضریب درگ (پسا) بسیار پایینی داشت که به حرکت بهینه آن کمک شایانی می‌کرد. نتیجه کار مرسدس‌بنز آن است که تاثیر منفی این خودرو روی محیط‌زیست کمتر می‌شود.

مشخصا از فرم و طرح بدنه این خودرو می‌توان دریافت که هدف نهایی رسیدن به شکلی مهندسی‌شده بوده تا طراحی یک خودروی کاربردی یا عامه‌پسند. مرسدس‌بنز در سال‌های اخیر تمرکز زیادی روی آیرودینامیک خودروهای خود داشته و احتمالا این مدل مفهومی هم پایه و اساس این شاخه از مهندسی در خودروهایش بوده است.

فورد موستانگ

فورد تلاش کرده تا موستانگ را به عنوان نماد خودروهای آمریکایی معرفی کند که البته در این راه تا حد زیادی موفق بوده است. در طراحی این خودروی کوپه محبوب از اسب‌های موستانگ غرب ایالات‌متحده الهام گرفته شده است. طاق چرخ‌های عضلانی، یک اسب تنومند را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند که به‌لطف غرش‌های همیشگی این خودرو بیش‌ازپیش جاودانه شده است. نشان اسب موستانگ روی چلوپنجره این خودرو هم در ایجاد این شباهت اثر زیادی دارد.

فولکس واگن بیتل

بهترین خودروهای دنیا

بیتل (به معنای سوسک) که احتمالا یکی از مشهورترین خودروهای جهان به شمار می‌رود، نخستین بار به دستور رهبر نازی‌ها، هیتلر، و برای عوام تولید شد. طراحی اولیه این خودرو به مهندس و بنیان‌گذار پورشه، فردیناند پورشه، محول شده بود. بدنه بیتل شباهت بسیاری به سوسک «بیتل» دارد. این خودرو تا سالیان درازی به‌عنوان نماد خودروسازی آلمان و اولین ایستگاه شرکت پورشه شناخته می‌شد.

شلبی کبرا

ظاهرا همان‌گونه که از نامش مشخص است، منبع الهام شلبی برای توسعه این خودرو مار کبرا بوده است. شلبی کبرا حاصل همکاری شلبی، راننده مشهور آمریکایی، با برند بریتانیایی AC به‌عنوان تولیدکننده بدنه و شرکت خودروسازی فورد به‌عنوان توسعه‌دهنده موتور آن است.

دوج وایپر

«تام گِیل» و «کریس تئودور»، دو بنیان‌گذار طراح نخستین نمونه دوج وایپر، در مصاحبه‌هایشان اذعان کرده‌اند که شلبی کبرا منبع الهام آن‌ها برای طراحی وایپر بوده است. از آنجا که نام کبرا پیشتر توسط شرکت شلبی تصاحب شده بود، آن‌ها ارادت خود را به مارها با نام وایپر، فرم کشیده بدنه و چراغ‌ها و نشان مخصوص این خودرو نشان داده‌اند.

پورشه کیمن

نام این خودرو از یک تیره خاص از کروکودیل‌ها نشات گرفته است. اگر به تصویری از کروکودیل‌های کیمن (caiman) نگاه کنید، شباهت جایگاه قرارگیری چشمان این خزندگان و فرم چراغ کوپه پورشه را به وضوح می‌بینید.

دوج رم

الهام اصلی کمپانی دوج در معرفی برند رم، قوچ و گوسفندهای نر بوده است. فرم سپرگونه جلوپنجره این خودرو درکنار کاپوت خمیده و کابین بزرگ آن به‌سرعت یک حیوان نر و عصبانی را تداعی می‌کند. سازندگان این خودرو آنقدر روی این مسئله تاکید داشته‌اند که حتی نشان زیربرند رم را هم به شکل سر یک میش یا قوچ طراحی کرده‌اند.

ترایومف استگ

ترایومف یکی از شرکت‌های خودرو و موتورسیکلت‌ساز بریتانیایی محسوب می‌شود که مانند برندهایی چون رولزرویس و… شناخته شده نیست. مدل در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ و به تعداد بیش از ۲۶ هزار نمونه فروخته شد. طراح این خودرو، «جیو وانی میشلوتی»، این خودرو را اِستَگ (به معنای گوزن نر) نامید و اشاره داشت که برای طراحی آن از این حیوان زیبا الهام گرفته است. ترایومف در زمان تولید این خودرو امید داشت که بتواند با مرسدس‌بنز SL رقابت کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا