موضوعات داغ

جنسیس چگونه توانست موفقیت لکسوس را تکرار کند؟

ورود به بازار خودروهای لوکس فوق‌العاده سخت است اما جنسیس در این کار موفق شد درحالی‌که بسیاری از برندهای لوکس قدیمی راکد مانده‌اند.

به گزارش اتونیوز، جنسیس که زمانی محصولی با برند هیوندای بود، وقتی در سال ۲۰۱۵ به یک برند لوکس مستقل تبدیل شد، طی مدت کوتاهی توانست به موفقیت و جایگاهی دست پیدا کند که برندهایی مثل آکورا، اینفینیتی و لینکلن سال‌ها برای آن تلاش کردند. به همین دلیل، ظهور جنسیس ما را به کاری که لکسوس بیش از سه دهه پیش انجام داد می‌اندازد. از سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که فروش جنسیس در آمریکا آغاز شد، فروش این برند لوکس کره‌ای به‌سرعت رشد پیدا کرده و به‌جز دو سال که یک سال آن در دوران شیوع کرونا بود، هرسال افزایش فروش داشته است؛ اما رمز این موفقیت چیست؟ جنسیس با چه چالش‌هایی مواجه است و چگونه می‌تواند خود را به مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی برساند؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را بررسی خواهیم کرد.

مقایسهٔ آمار فروش جنسیس در آمریکا با رقبای نزدیک

جنسیس اینفینیتی لینکلن آکورا لکسوس
۲۰۱۶ ۶,۹۴۸ ۱۳۷,۹۷۰ ۱۱۲,۴۷۰ ۱۶۱,۳۶۰ ۳۳۱,۲۲۸
۲۰۱۷ ۲۰,۶۱۲ ۱۵۳,۴۱۵ ۱۱۱,۱۵۹ ۱۵۴,۶۰۲ ۳۰۴,۳۷۶
۲۰۱۸ ۹,۹۴۰ ۱۴۹,۲۸۰ ۱۰۳,۵۸۷ ۱۵۸,۹۳۴ ۲۹۸,۳۰۲
۲۰۱۹ ۲۱,۲۳۷ ۱۱۷,۷۰۸ ۱۱۲,۱۰۷ ۱۵۷,۳۸۵ ۲۹۸,۱۱۲
۲۰۲۰ ۱۶,۳۸۴ ۷۹,۵۰۳ ۱۰۵,۴۰۵ ۱۳۶,۹۸۲ ۲۷۵,۰۴۲
۲۰۲۱ ۴۹,۶۳۰ ۵۸,۵۵۵ ۸۷,۹۲۹ ۱۵۷,۴۰۸ ۳۲۶,۹۲۸
۲۰۲۲ ۵۶,۱۹۸ ۴۶,۶۱۶ ۸۳,۴۸۶ ۱۰۲,۳۰۶ ۲۵۸,۴۳۴
۲۰۲۳ ۶۸,۷۹۸ ۶۵,۳۱۶ ۸۱,۴۴۴ ۱۴۵,۶۵۵ ۳۲۰,۲۴۹

با توجه به این اعداد و ارقام، شاید فکر کنید جنسیس هنوز هم ماهی کوچکی در دریای بزرگ است اما نمودار زیر داستان متفاوتی را بیان می‌کند و نشان‌دهندهٔ مسیر رو به رشد جنسیس است درحالی‌که دیگر برندها راکد هستند و یا حتی کاهش فروش داشته‌اند. طی دو سال گذشته، جنسیس از اینفینیتی عبور کرده و به یک‌قدمی لینکلن رسیده است. جالب‌تر اینکه دیگر برندها چندین دهه در بازار حضور داشته و از حمایت خودروسازان قدیمی بهره‌مند بوده‌اند. نیسان، تویوتا، هوندا و فورد با سابقه‌ای طولانی در صنعت خودروسازی، ابزار و شهرت لازم را در اختیار برندهای لوکس خود قرار دادند درحالی‌که از سوی دیگر، جنسیس تنها هشت سال است در بازار آمریکا حضور دارد. علاوه بر این، خود هیوندای هم تنها ۲۰ سال است که جدی گرفته شده و قبل از آن با مشکلات کیفی متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ایالات‌متحده دومین بازار بزرگ جنسیس پس از کره جنوبی است و به‌عنوان رقابتی‌ترین بازار خودروی جهان، عرض‌اندام در آن بسیار سخت است. تا سپتامبر گذشته جنسیس به نقطهٔ عطف فروش بیش از یک میلیون خودرو در سراسر جهان رسید که از این تعداد بیش از ۲۲۵ هزار دستگاه در آمریکا فروخته شده است.

پلت‌فرم اختصاصی

یکی از دلایل اصلی موفقیت جنسیس در بازار آمریکا، استفاده از پلت‌فرم اختصاصی است چیزی که تقریباً در هیچ‌کدام از برندهای بالا نمی‌بینیم و همگی از پلت‌فرم‌های شرکت مادر خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، هوندا سیویک و آکورا اینتگرا، تویوتا آوالون و لکسوس ES و لینکلن اویاتور و فورد اکسپلورر روی پلت‌فرم مشترک ساخته شده‌اند. به همین دلیل، این خودروهای لوکس به محصولات اقتصادی شرکت‌های مادر شباهت پیدا می‌کنند اما این شباهت را بین هیوندای و جنسیس بسیار کمتر می‌بینیم. دلیل اصلی این موضوع استفاده از پلت‌فرم اختصاصی دیفرانسیل عقب در خودروهای جنسیس است. تنها استثناء در این رابطه، کراس‌اوور الکتریکی GV60 است که از پلت‌فرم مشترکی با کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵ استفاده می‌کند. علاوه بر این، در یک جنسیس غربیلک فرمان یا شیفتر گیربکس هیوندای را نخواهید دید و قطعات مشترک به حداقل رسیده است.

تمرکز روی بازار آمریکا

جنسیس مثل لکسوس تصمیم گرفت از همان ابتدا بازار آمریکا را در اولویت قرار دهد و حتی با سدان G90، همان روشی را پی گرفت که برند لوکس تویوتا با سدان پرچم‌دار LS آغاز کرده بود. کانسپت جدید نیولون که در نیویورک رونمایی شد هم مصداق دیگری از این نگرش است. این یک شاسی‌بلند فول سایز است که مطابق با نیاز بازار آمریکا به خودروهای بزرگ‌تر از اروپا طراحی شده است.

سرمایه‌گذاری روی سگمنت‌هایی که دیگران رها کردند

همان‌طور که گفته شد، جنسیس کار خود را با سدان پرچم‌دار G90 آغاز کرد و پس‌ازآن به‌سرعت سدان‌های کوچک‌تر G70 و G80 را به بازار فرستاد. برند لوکس هیوندای اما خیلی زود با شرایط بازار یعنی محبوبیت شاسی‌بلندها سازگار شد و مدل‌های GV70، GV80 و GV60 را روانهٔ بازار کرد. بااین‌حال، هرچند بازار به سمت کراس‌اوورها حرکت می‌کند و به همین دلیل خیلی از رقبا سدان‌ها را کنار گذاشته‌اند اما جنسیس همچنان به این خودروها متعهد است و علاوه بر عرضهٔ نسل جدید G90، فیس‌لیفت G70 و G80 را هم در بازار دارد. همچنین شرایط سدان‌های جنسیس از لحاظ فروش هم خوب است و به گفتهٔ مدیر برنامه‌ریزی محصولات این برند «اش کورسون»، G70 هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ دستگاه در ماه می‌فروشد. وی می‌گوید انتظار نداشته باشید جنسیس به این زودی‌ها سدان‌ها را کنار بگذارد.

جنسیس با چه چالش‌هایی مواجه است؟

هرچند جنسیس به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده اما همان‌طور که صنعت خودروسازی بارها و بارها نشان داده، موفقیت چیزی نیست که پس از به دست آوردن تا همیشه باقی بماند. این نیاز به تلاش مستمر دارد که مستلزم سازگاری با شرایط در حال تغییر خواهد بود. به گفتهٔ کورسون، چالش بزرگ جنسیس نفوذ به ذهن خریداران جدید است زیرا این هنوز برندی نوپا بوده و در بین گزینه‌های خیلی از خریداران جایی ندارد. جنسیس باید آن‌قدر خود را مطرح کند که به گزینه‌ای پررنگ‌تر در بازار خودروهای لوکس تبدیل شود.

حرکت سریع

جنسیس ازآنجایی‌که برند کوچکی است، می‌تواند به‌سرعت خود را با شرایط تطبیق دهد و حرکت کند. درحالی‌که دیگر خودروسازان سال‌ها زمان صرف برنامه‌ریزی می‌کنند و ماه‌ها به‌طور مخفیانه روی خودروها و کانسپت‌های جدید کار می‌کنند، جنسیس همه‌چیز را خیلی سریع‌تر انجام می‌دهد و زمانی که کانسپت جدیدی را معرفی می‌کند، کاملاً تازه به نظر می‌رسد زیرا کل فرایند توسعهٔ آن فقط در شش ماه صورت گرفته است. به خاطر همین روشن کره‌ای‌ها، کیا و هیوندای توانسته‌اند هویت برند خود را تغییر دهند و به برندهای پرفروشی در بازار آمریکا تبدیل شوند.

جمع‌بندی

شاید برای اینکه بگوییم جنسیس به لکسوس دوم تبدیل شده است خیلی زود باشد اما این برند لوکس کره‌ای مطمئناً کار خود را با همان هدفی که لکسوس سال‌ها پیش در نظر داشت آغاز کرده است یعنی ساخت خودروهایی آن‌قدر خوب که بدون نیاز به تکیه بر شرکت مادر بتوانند روی پای خود بایستند. جنسیس با شروع قدرتمند و تطبیق سریع با تکنولوژی‌های جدید، از عقب ماندن خودروسازان قدیمی استفاده کرده و درعین‌حال همچنان به کسانی که خواهان خودروهای لوکس سنتی و پیشرانه‌های درون‌سوز هستند توجه دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا