موضوعات داغ

بهترین کانسپت‌های سال ۲۰۲۳ کدامند؟

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، قصد داریم در ادامه با جذاب‌ترین و بهترین کانسپت‌هایی که طی ۱۲ ماه گذشته معرفی شدند آشنا شویم.

لامبورگینی لانزادور

بدون شک یکی از جذاب‌ترین کانسپت‌هایی که امسال دیدیم لانزادور است. این خودرو پیش‌نمایش اولین محصول الکتریکی لامبورگینی محسوب می‌شود و قرار است با حداقل تغییرات در سال ۲۰۲۸ راهی خط تولید شود. لانزادور یک GT با ارتفاع زیاد از زمین است که حس و حال کراس‌اوور مانند دارد. به گفتهٔ لامبورگینی، این ماشین به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

پورشه میشن X

یکی دیگر از کانسپت‌های بسیار جذاب سال ۲۰۲۳ پورشه میشن X است. این خودرو قرار است هایپرکار بعدی پورشه و جانشین ۷۱۸ اسپایدر باشد. میشن X هایپرکاری تمام الکتریکی است که به گفتهٔ پورشه، رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را خواهد شکست. فعلاً اطلاعاتی در مورد قدرت و گشتاور این ماشین منتشر نشده است اما سازندهٔ آلمانی وعدهٔ معماری ۹۰۰ ولتی و نسبت قدرت به وزن یک‌به‌یک را داده است.

مرسدس ویژن One 11

مرسدس با معرفی این کانسپت، ادای احترامی به مدل آزمایشی C111 دههٔ ۷۰ کرد. این کانسپت از یک سو زبان طراحی آیندهٔ مرسدس را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بستری برای آزمایش موتورهای الکتریکی جدید است. موتورهای الکتریکی One 11 از نوع شار محوری هستند که توسط شرکت بریتانیایی یاسا متعلق به مرسدس توسعه پیدا کرده‌اند و سبک‌تر، فشرده‌تر و قوی‌تر از موتورهای الکتریکی کنونی مرسدس خواهند بود.

ب‌ام‌و نئو کلاس

این کانسپت ازآن‌جهت اهمیت دارد که زبان طراحی ب‌ام‌و را در عصر آیندهٔ حمل‌ونقل نشان می‌دهد. نام این کانسپت هم از سری نئو کلاس دههٔ ۶۰ ب‌ام‌و گرفته شده که این شرکت را از نابودی نجات داد. نئو کلاس به نسل ششم قوای محرکهٔ الکتریکی eDrive ب‌ام‌و مجهز می‌شود که ۲۰ درصد تراکم انرژی بیشتر، ۲۵ درصد راندمان بهتر و ۳۰ درصد زمان شارژ سریع‌تری خواهد داشت.

مزدا آیکونیک SP

این کانسپت پیش‌نمایش خودرویی است که طرفداران مزدا سال‌ها است منتظر آن هستند. یک کوپهٔ اسپرت با پیشرانهٔ وانکل. البته نیروی حرکتی آیکونیک SP توسط موتورهای الکتریکی تأمین می‌شود که ۳۷۰ اسب بخار قدرت دارند و پیشرانهٔ وانکل صرفاً به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. فعلاً مشخص نیست که این کانسپت با همین شکل و شمایل تولید خواهد شد یا نه اما نسل بعدی MX-5 می‌تواند با الهام از آن ساخته شود.

هوندا پرلیود

این کانسپت هم بازگشت یکی دیگر از کوپه‌های نام آشنای ژاپنی را نشان می‌دهد. پرلیود که از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ تولید شد، قرار است دوباره برای رقابت با تویوتا سوپرا و نیسان Z بازگردد. فعلاً اطلاعات زیادی در مورد این کوپهٔ جدید ژاپنی منتشر نشده است ولی میدانیم که از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند. کانسپت پرلیود تقریباً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسد و به گفتهٔ هوندا تا قبل از پایان دههٔ جاری نسخهٔ تولیدی آن را خواهیم دید.

فولکس‌واگن ID.GTI

علیرغم معرفی هایپرکارها و خودروهای اسپرت کانسپت، یکی از کانسپت‌هایی که امسال ما را بیشتر هیجان‌زده کرد فولکس‌واگن ID.GTI بود زیرا این کانسپت ظاهر بسیار خوب، پرفورمنس جذاب و قیمت مناسب برخوردار است. این خودرو به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است و می‌خواهد جانشین گلف GTI در عصر الکتریکی باشد هرچند که فولکس‌واگن رسماً حرفی از زمان تولید آن نزده است.

اینفینیتی QX مونوگراف

شاسی‌بلند پرچم‌دار اینفینیتی QX80 با وجود سن بالا، هنوز هم یکی از مدل‌های پرفروش بازار محسوب می‌شود و امسال برند لوکس نیسان با رونمایی از کانسپت QX مونوگراف، خبر از معرفی نسل جدید QX80 در سال ۲۰۲۴ داد. طراحی چشمگیر این کانسپت نشان می‌دهد که باید منتظر شاسی‌بلند تولیدی جذابی باشیم. این خودرو به پیشرانهٔ V6 توئین توربو مجهز خواهد بود درحالی‌که نسل کنونی از موتور V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند.

کاترهام پروجکت V

همهٔ ما کاترهام را با مدل سبک‌وزن سون می‌شناسیم اما این شرکت در فستیوال سرعت گودوود خودروی کاملاً متفاوتی را در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید رونمایی کرد. این یک کوپهٔ تمام الکتریکی است که اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهد شد. پروجکت V به یک موتور الکتریکی ۲۶۸ اسب بخاری در عقب مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۵۵ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی تغذیه می‌شود و تنها ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن دارد.

جنسیس X گرن برلینتا

آخرین کانسپتی که امسال دیدیم، جنسیس X گرن برلینتا بود که حدود یک هفته پیش معرفی شد. این کانسپت برای بازی گرن توریسمو طراحی شده است اما می‌تواند الهام‌بخش محصولات تولیدی برند لوکس هیوندای هم باشد. گرن برلینتا از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ V6 به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم به ۱۰۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۳۷ نیوتن متر گشتاور است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا