موضوعات داغ

بازسازی جذاب آخرین نمونه هیلمن GT

آخرین نمونهٔ هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ پس از تجربهٔ یک سال بازسازی کامل، در موزهٔ موتور انگلستان به نمایش درآمده است.

به گزارش اتونیوز،خودرویی که در ایران با نام پیکان تولید شد، درواقع هیلمن هانتر محصول گروه روتس بریتانیا بود. این خودرو که با عنوان سری آرو شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۶ معرفی و از طریق برندهای مختلف گروه روتس مثل هیلمن، سانبیم و سینگر با نام‌های گوناگون به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۶۹، هیلمن نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام هیلمن GT معرفی کرد که به نسخه قوی‌تری از پیشرانهٔ ۱۷۲۵ سی‌سی چهار سیلندر با دو کاربراتور و ۹۴ اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالی‌که هانتر معمولی با موتور تک کاربراتور ۸۰ اسب بخار قدرت داشت. مدلی که در سال ۱۳۵۰ با نام پیکان جوانان در کشورمان عرضه شد همین هیلمن GT بود.

این سدان اسپرت با قیمت ۹۶۲ پوند معادل ۲۰ هزار پوند امروز به بازار عرضه می‌شد و برای مردان متأهلی در نظر گرفته شده بود که هنوز روزهای هیجان‌انگیز دوران تجرد را به یاد می‌آوردند. این خودرو در بیرون با نوارهای کناری بدنه و رینگ‌های موسوم به رو استایل (Ro Style) از نسخه‌های معمولی متمایز می‌شد و در داخل هم به صندلی‌هایی با پشتی بلند و پشت‌سری یکپارچه مجهز شده بود. تمام این ویژگی‌ها در پیکان جوانان هم وجود داشت. هیلمن GT اما فقط در اولین سال تولید یعنی ۱۹۶۹ با این نام ارائه شد و از سال بعد به هیلمن هانتر GT تغییر نام داد.

حال خودرویی که گفته می‌شود آخرین نمونه هیلمن GT مدل ۱۹۶۹ است، پس از تجربهٔ بازسازی چشمگیری، در موزهٔ موتور بریتانیا به نمایش درآمده است. این خودرو سال گذشته در یک حراجی با قیمت ۵,۳۰۰ پوند خریداری شد و طی دوازده ماه گذشته موردبازسازی کاملی قرار گرفته است. این هیلمن اسپرت تا پاییز ۲۰۲۴ در موزهٔ مذکور در معرض دید عموم قرار خواهد داشت و سپس بار دیگر به حراج گذاشته می‌شود. این سدان اسپرت بریتانیایی در اسکاتلند ساخته شده و سال ۱۹۶۹ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد.

اولین نمونه‌های پیکان جوانان تولید ایران

متصدی موزهٔ موتور بریتانیا دراین‌باره می‌گوید:

ما بسیار خوشحالیم که این خودروی نمادین افسانه‌ای را به نمایش گذاشته‌ایم. هیلمن GT قطعاً کمیاب‌ترین خودروی ساخت گروه روتس است و گفته می‌شود این خودرو که در اسکاتلند ساخته شده، تنها نمونهٔ باقی مانده است.

هیلمن GT خودروی چشمگیری نیست، گران نیست و حتی برخلاف گفته متصدی موزه شاید نمادین و افسانه‌ای هم نباشد اما بخشی از تاریخچهٔ خودروسازی بریتانیا و داستان مهمی در تاریخ گروه روتس محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا