مروری بر رشد سریع شرکت مرسدس بنز

با شنیدن نام خودرو یا ماشین، احتمالا بنز جزو اولین کلماتی باشد که به ذهن ما می‌آید. تاریخچه شرکت مرسدس بنز نزدیک به یک قرن است که در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند و به قولی بهشت طرفداران ماشین‌های لوکس و باکیفیت است. برند بنز در صنعت خودروسازی نامی آشناست و خودروهای آن بازار را قبضه کرده‌اند.

به گزارش اتونیوز، اگر بخواهیم تاریخچه‌ی مرسدس بنز را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم. “بیش از یک قرن و نیم ثبات در نوآوری حتی در مواجهه با ناسازگاری‌ها”. کمپانی مرسدس بنز که توسط Daimler Benz پایه‌گذاری شده است تاریک‌ترین و سخت‌ترین دوره‌های تاریخی در اروپا را تجربه کرده و بسیاری از خلاقیت‌ها را درست در همین زمان به ثمر نشانده است.

در این مقاله به مراحل ساخت و تولید خودرو مرسدس بنز خواهیم پرداخت. به طور کلی روند تولید هر ماشین در کارخانه بنز به چه شکلی انجام می‌شود . چه مقدمات و مراحلی دارد و چه تست‌هایی روی آن انجام می‌شود. در ابتدا نیز تاریخچه شرکت مرسدس بنز و ادامه‌ی روند آن نیز اطلاعاتی خواهیم داد.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

  • تاریخچه شرکت مرسدس بنز
  • مراحل پیش تولید مرسدس بنز
  • مراحل ساخت و تولید بنز
  • کارخانه بنز در ایران
  • گوتیب دایملر و کارل بنز
  • یک تولد مهم در دل جنگ جهانی اول
  • دایملر بنز در جنگ جهانی دوم
  • رشد بنز در سراسر جهان
  • دهه 1960 میلادی، آغاز تولید خودروهای لوکس
  • دهه ی 1970 میلادی، ورود نسل تازه ای از خودرو
  • دهه 1990 میلادی، رشد بنز با سرعتی باورنکردنی
  • دهه‌ی 2000 میلادی و همکاری با مک لارن
  • دهه‌ی 2010 میلادی، مرسدس بنز، بدون مرز، بی‌پایان

تاریخچه مرسدس بنز

سرگذشت برند مرسدس بنز، سرگذشت یک قرن خلاقیت و نوآوری در ایده، تولید، عرضه، تبلیغات و برندینگ بوده است. تاریخچه‌ی شرکت مرسدس بنز یک درس کامل برای یک کسب و کار در مقیاس جهانی است. دو شخصیت اصلی و پایه‌گذار بنز، یعنی گاتلیب دیملر (Gottlieb Daimler) و کارل بنز (Karl Benz) هیچگاه یک دیگر را ملاقات نکردند و هر دو در سال 1880 موفق به اختراع یک موتور پرسرعت شده بودند.

دیملر با شریکش ویلهلم می‌باخ (Wilhelm MayBach) کار می‌کرد تا موتورهای گازوییلی مدرن را توسعه دهد و  در همان دوران کارل بنز تکنولوژی موتور 4 مرحله‌ای دوچرخه را به پایان رساند و مایل بود تا آن را روی اتومبیل‌ها پیاده‌کند.

در نهایت کارل بنز شرکت Benz & Co Rheinische Gasmotoren-Fabrik را در سال 1883 تاسیس کرد که بیشتر Benz & Cie شناخته می‌شد. دیملر هم به همراه می‌باخ در سال 1890 شرکت DMG را تاسیس کردند. دیملر 4 سال بعد درگذشت و می‌باخ هم تا سال 1907 زنده بود و این شرکت را اداره می‌کرد.

گوتیب دایملر و کارل بنز

این دو نفر هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند اما  هردوی آن‌ها در سال‌های دهه‌ی 1880 میلادی یک موتور با سرعت‌بالا اختراع کردند. گوتیب دایملر  (Gottieb Daimler)که در کسب‌وکار خانگی خود مشغول فعالیت بود با همکاری فردی به نام ویلهیم میباخ (Wilhem Maybach کار خود را برای آنچه بعداً تبدیل به یک موتور بنزینی شد، در سال 1885 میلادی آغاز کردند. در همان سال‌ها بود که کارل بنز Karl Benz)  (با بررسی و بهینه‌سازی سیستم دوچرخه اولین قدم‌های خود را برای ساخت اولین اتومبیل برداشت. بعد از سال‌ها مبارزه با شرکای تجاری ناپایدار در کسب‌وکار خانگی و درگیری با مشکلات بانکی، کارل بنزدر سال 1883 شرکت بنز و راینیش گاهموتورن- فابریک را تأسیس کرد. این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگان خودرو در آلمان بود.

 در سال 1886 میلادی کارل بنز اولین اختراع خود را Motorwegen نامید و آن را به نام خود ثبت کرد. این ثبت اختراع مسیر صنعت حمل‌ونقل آلمان و جهان را برای همیشه تغییر داد.

همسر کارل، برتاBertha ، عضو فعال گروه او در کسب‌وکارهایش بود. او بعد از مدت کوتاهی سهام همه‌ی شرکای تجاری بنز را خرید و برای این‌که ثابت کند اختراع همسرش کاربری و مفید است در یک سفر 120 مایلی سوار بر Motorwegen خودشان شد. او زن باهوشی بود و به‌خوبی می‌دانست که این وسیله‌ی نقلیه آینده‌ی آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

ویلهیم میباخ و گوتیب دایملر

در سال 1890 میلادی  Daimler_Motoren_Gesellshaft یا DMG  توسط دو شریک تجاری مادام‌العمر یعنی ویلهیم میباخ و گوتیب دایملر تأسیس شد. این دو نفر در سال 1885 یک موتور احتراق اختراع کردند و درست یک سال بعد توانستند یک موتورسیکلت را به یک قایق متصل و آن را تبدیل به قایق موتوری کنند. پس از دست‌یابی به این موفقیت آن‌ها توانستند در اوایل سال 1892 ساخت خودروهای خود را به‌طورجدی آغاز کنند اما با وجود موفقیت‌های کسب‌شده در این راه دایملر و میباخ با سهامداران شرکت خود دچار مشکل شده و از کسب‌وکار خود اخراج شدند اما هردوی آن‌ها در سال 1894 دوباره به DMG بازگشتند. هرچند چند سال بعد یعنی در سال 1900 گوتیب دایملر  درگذشت و 7 سال بعد از آن، میباخ برای همیشه DMG را ترک کرد.

یک تولد مهم در دل جنگ جهانی اول

تولد مهم در دل جنگ جهانی اول

هر دو شرکت فعالیت‌های خود را در طول جنگ جهانی اول و پس‌ از آن ادامه دادند. با این‌ حال در سال‌های جنگ آن‌ها به‌شدت درگیر مشکلات اقتصادی بوده و بعد از آن از اثرات معاهده‌ی ورسای رنج کشیدند. در طول جنگ بیشتر صنعت‌های غیرنظامی به‌طور کامل متوقف ‌شده بود و اغلب فعالیت‌ها به تولید جنگ‌افزار برای ارتش متمرکز بود. تجمیع تمام این دلایل به ‌اضافه‌ی افزایش فعالیت شرکت‌های موتور خودروسازی در خارج از آلمان نیز کار را برای Benz و DMG سخت‌تر می‌کرد. به همین دلایل آن‌ها برای حفظ منافع خود در سال 1924 وارد یک مذاکره برای همکاری شدند.

به‌این‌ترتیب، مشارکت این دو کمپانی با یکدیگر آغازشده و آن‌ها زیر توافقنامه‌ای را که تا سال 2000 میلادی اعتبار داشت، امضا کردند. اصل این توافقنامه در سال 1926 میلادی تکمیل شد و هر دو شرکت باهم ادغام شدند.این تولد شرکت Daimler Benz بود.

فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ جهانی اول بود که دو شرکت Benz و DMG را مجبور کرد برای حفظ منافع خود با یکدیگر ادغام شوند و این بهترین رویدادی بود که می‌توانست برای هردوی آن‌ها رخ بدهد.

دایملر بنز در جنگ جهانی دوم

مثل همه‌ی صنایع و تمام کارخانه‌های آلمانی در طی جنگ جهانی دوم، دایملربنز نیز مشغول فعالیت و تولید برای ارتش آلمان بود. در سال‌های جنگ، بنز شروع به ساخت کامیون و موتورهای هواپیما برای ارتش آلمان کرد اما امکانات تولیدی آن‌ها برای این حجم از کار کافی نبود. ازاین‌رو آن‌ها یک کارخانه‌ی جدید را در نزدیکی برلین به‌صورت کاملاً پنهانی و محرمانه تأسیس کردند اما طبق پیش‌بینی همه‌ی دنیا، جنگ جهانی دوم کوتاه بود و دایملر بنز به‌زودی توانست فعالیت‌های غیرنظامی خود را در زمینه‌ی تولید خودروهای سواری از سر بگیرد.

رشد بنز در سراسر جهان

پس از اتمام بازسازی‌های بعد از جنگ، دایملر بنز دوباره به‌سرعت رشد کرد. رکوردهای فروش را شکست و در جهت نفوذ و گسترش به سراسر دنیا گام‌های مهمی برداشت.

در سال 1954 میلادی، یعنی بعد از بازسازی و اصلاح ارز آلمان که به‌عنوان معجزه‌ی اقتصادی از آن یاد می‌شود، سود دایملر بنز به بیش از یک میلیارد مارک در سال رسید. در این دوره نماد شرکت دایملر بنز یکی از سمبل‌های رشد و شکوفایی آلمان بود. اعطای نمایندگی به کشورهای مختلف نیز در همین سال‌ها آغاز شد. مدیران دایملر بنز تا سال 1955 میلادی 178 نمایندگی مختلف فروش محصولات بنز را در سراسر اروپا و آمریکا تأسیس کردند و خیلی زود موقعیت خوبی را به‌عنوان یک فروشنده‌ی خودرو در بازار جهانی به دست آوردند.

دهه 1960 میلادی، آغاز تولید خودروهای لوکس

آغاز تولید خودروهای لوکس

طراحی و ساخت اغلب خودروهای لوکس کمپانی دایملربنز از این دهه آغاز شد. w111 Mercedes Benz که در آن به سلیقه‌ی خریداران اروپایی و موضوع ایمنی سرنشینان اهمیت ویژه‌ای داده‌شده است، جزو اولین محصولات سال‌های نخست این دهه است. همچنین 600 Mercedes Benz در سال 1963 تولید شد که تا سال‌ها خودروی محبوب سران کشورهای مختلف بود.

 W113,W114و S Class Mercedes Benz شاخص‌ترین محصولات تولیدی دایملر بنز در این دهه بودند.

در اواخر دهه 1970 میلادی نام کمپانی دایملر بنز به مرسدس بنز تغییر کرد.

دهه 1990 میلادی، رشد بنز با سرعتی باورنکردنی

در دهه، روند طراحی و تولید مدل‌های مختلف بنزبا سرعت و رشد چشمگیری ادامه پیدا کرد.  Class Sl,SLK,M نمونه‌ی محصولات شاخص تولید این دهه هستند.

دهه‌ی 2000 میلادی و همکاری با مک لارن

دهه‌ی 2000 میلادی و همکاری با مک لارن

در سال 2004 میلادی مرسدس بنز بعد از 7 سال توقف در معرفی مدل‌های جدید، با همکاری مک لارن اقدام به تولید SLR Mercedes Benz مک لارن کرد و اواخر این سال از مدل CLS رونمایی کرد.

دهه‌ی 2010 میلادی، مرسدس بنز، بدون مرز، بی‌پایان

شاخص‌ترین خودروی این دهه تاکنون SLS SMG Mercedes Benz است که شتاب صفرتا صد آن 3.8 ثانیه و حداکثر سرعتش 317 کیلومتر بر ساعت است. این یعنی هنوز هم سرعت و شتاب و قدرت هیچ مرزی در خودروهای شرکت مرسدس بنز ندارند و این کمپانی در تلاش برای تحقق رؤیاهای خود و تمام کسانی است که ماشین‌های تولیدی او را تحسین می‌کنند.  این دقیقاً همان دلیلی است که به خاطر آن در سال 1903 میلادی یک ستاره‌ی سه‌ضلعی را به نشانه‌ی تسلط بر زمین، آسمان و دریا انتخاب کردند تا نمادی برای قدرت خودروهای تولیدی آن‌ها از هر نظر باشد.

دهه‌ی 1970 میلادی، ورود نسل تازه‌ای از خودرو

در این دهه بود که مدل‌های محبوب SL به نام R 107 Mercedes Benz و Mercedes Benz C107  وارد بازار شدند. این‌ها نسل تازه‌ای از خودروهای تولیدی دایملر بنز بودند که به‌سرعت در سرتاسر جهان به شهرت و محبوبیت رسیده و سودهای چشمگیری را نصیب این شرکت کردند. در سال 1978 میلادی نخستین مدل‌های بنزبا موتور توربو دیزل به نام w116 Mercedes Benz تولید و روانه‌ی بازار شد و یک سال بعد دو مدل W126 Mercedes Benz و Class G هم به لیست تولیدات این دهه اضافه شد.

سال‌های 1980میلادی ، ارائه‌ی 18 مدل در  10 سال

در سال 1983 بعد از 4 سال توقف بنزدر ارائه‌ی مدل‌های جدید این شرکت از W201 Mercedes Benzرونمایی کرد اما این آخر کار نبود. به‌مرور و در طول سه سال مرسدس بنز 18 مدل دیگر را وارد بازار کرد. در همین سال‌ها بود که عنوان این کمپانی از دایملربنز به مرسدس بنز تغییر کرد.

جنگ جهانی اول و شرکت مرسدس بنز

در دوران جنگ جهانی اول و بعد از آن هر دو شرکت دوران بدی داشتند و تقریبا به حالت تعطیلی کشیده شدند و در سال 1924 مالکان این دو شرکت برای یک قرن قرارداد شراکت بستند و Daimler-Benz متولد شد و پروژه مرسدس بنز کلید خورد.

دیملر-بنز که در نهایت به دلیل زحمات کارل بنز همان مرسدس بنز نام گرفت در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر فعالیت نظامی داشت . به تولید کامیون و وسایل نقلیه جنگی می‌پرداخت. با این حال مجددا دچار مشکل شد و مدت‌ها در آلمان از اسیرها و زندانی‌ها برای فرایند تولید این ماشین‌های جنگی استفاده می‌شد . خود شرکت هم رابطه‌اش را با نازی‌ها انکار نمی‌کرد . تا همین الان هم حتی در سایت مرسدس بنز نیز به همکاری این برند با نازی‌ها اشاره شده است.

جنگ جهانی دوم و شرکت مرسدس بنز

بعد از جنگ جهانی دوم حالا دوباره بنز می‌توانست بر جهان خودروها حکومت کند . این بار با رویکردی کاملا متفاوت توانست از دل آلمانی که اقتصادش نابود شده بود زنده بیرون بیاید . رکورد فروش خودرو را در یک سال بشکند . در همین حین بازار جهانی را هم قبضه کرد و از تمام رقبای خود پیشی گرفت. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن‌ها این بود که توانستند راهی به بازار مصرف‌گرای آمریکا پیدا کنند و باز هم رکوردها را جابجا کردند.

تولید و فروش خودروهای لوکس هم در سال 1955 وارد استراتژی کاری این شرکت شد . مرسدس بنز 300 اس ال، فروش بالایی در آن زمان کسب کرد. بحران نفت در سال 1973 مجددا صنعت خودروسازی را دچار مشکل کرد و شرکت مرسدس بنز هم از این قاعده مستثنا نبود. اما آن‌ها باز رویکردی هوشمندانه در پیش گرفتند و به جای تن دادن به بحران، خودروهایی با مصرف سوخت بسیار پایین تولید کردند . این بحران مجددا تبدیل به یک فرصت عالی برای آن‌ها شد و توانستند موفق از آن‌ بیرون بیایند. حالا یک قرن از تشکیل برند بنز گذشته و همچنان پیشتاز رقابت با برندهای معروف است.

آرم مرسدس بنز در طول این یک قرن 9 بار تغییر کرده است و یا به اصطلاح دقیق‌تر مرسدس بنز Rebranding شده است. تغییرات را در تاریخچه شرکت مرسدس بنز و  آرم مرسدس بنز را می‌توانید در عکس پایین مشاهده کنید.

آرم مرسدس بنز

حالا می‌توانیم سراغ کارخانه بنز و خط تولید آن برویم و با روند تولید و بهره‌برداری از خودروها بیشتر آشنا شویم. بیشتر این اطلاعات از سایت مرسدس بنز استخراج شده‌اند و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مراحل پیش‌تولید مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز قبل از هر چیز یک بخش پیش‌تولید دارد که وظایف سنگینی دارد . تمام کیفیت محصول و هدف نهایی محصول ابتدا توسط این بخش ارزیابی و سپس به بخش تولید سپرده می‌شود.

این بخش پیش‌تولید شامل چه مواردی است؟

  •   ایده‌پردازی
  •  طراحی بدنه به صورت نرم‌افزاری
  •   طراحی فیزیکی نمونه بدنه در مقیاس کوچکتر
  •  شبیه‌سازی نرم‌افزاری
  •  بهینه‌سازی فنی در نرم‌افزار

این 5 بخش اصلی‌ترین بخش‌های قسمت پیش‌تولید شرکت مرسدس بنزهستند. مرسدس بنز تمام تلاشش را می‌کند تا محصولی زیبا، پرقدرت و از هر نظر بهینه  تولید کند.

  • ایده‌ پردازی

قطع به یقین یک کمپانی در مقیاس مرسدس بنز یک بخش ایده‌پردازی در هسته‌ی گروه خود دارد . می‌توان به جرات گفت که دلیل ماندگاری و قدرت بالای برند بنز  چه در زمینه تولید و چه فروش و بهینه‌سازی بوده است. با این حال این ایده‌پردازان گروهی شامل طراحان، مهندسین مکانیک، مهندسین بخش خودرو، محققین و … می‌باشد که ایده‌های روز دنیای مکانیک و طراحی و خودرو را در جلسات مطرح می‌کنند و سپس در مورد آن تحقیق و بررسی می‌کنند و در نهایت ایده‌های منطقی با قابلیت اجرایی را ارائه می‌دهند.

  • طراحی بدنه به صورت نرم‌افزاری

طراحی بدنه ابتدا روی کاغذ و به صورت یک طرح آماده کشیده می‌شود و سپس از طریق نرم‌افزارهای مشخصی (در سایت مرسدس بنز به نرم‌افزار Catia اشاره شده است ولی نرم‌افزارهای دیگری نیز برای این کار استفاده می‌شود که نرم‌افزارهای خاص طراحی بدنه خودرو می‌باشند) به صورت کامل طراحی می‌شود. طراحی بدنه قبل از هر چیز باید با ابعاد المان‌های ماشین نظیر موتور و سیستم تعلیق و شاسی‌ها و … همخوانی داشته باشد و در طراحی بدنه عموما با اندازه‌های مشخصی کار می‌کنند.

  • طراحی فیزیکی نمونه بدنه در مقیاس کوچکتر

نرم افزار نمی‌تواند همیشه جوابگو باشد . معمولا یک نمونه فیزیکی توسط طراحان در مقیاس کوچکتر ساخته می‌شود. تا نمای کلی خودرو دیده شود و ایرادات آن در حالت سه بعدی برطرف شود. در این طراحی بر روی جزئیات با نهایت دقت کار می‌شود و دقیقا مشابه محصول نهایی است.

در طراحی این نمونه از فوم‌ها و پلاستیک‌های قابل شکل‌دهی استفاده می‌شود و تمام جزئیات کار در نظر گرفته می‌شود تا نمونه دقیقا مشابه شکل نهایی آن شود. سپس تغییرات لازم در آن اعمال می‌شود.

  • شبیه‌سازی نرم‌افزاری

شبیه‌سازی نرم‌افزاری حوزه تخصصی مهندسان مکانیک است و حالا با توجه به داده‌ها و شکل‌هایی که از طراحی بدست آمده است باید المان‌ها به طور کامل داخل نرم‌افزار آورده شوند و بررسی شوند. جنس هر بخش از بدنه باید تعیین شود، میزان مقاومت کششی، برشی و پیچشی هر قسمت در بارگذاری‌های مختلف سنجیده می‌شود و نوع اتصالات و محل قرارگیری اتصالات به صورت کامل شبیه‌سازی می‌شود. این شبیه‌سازی از نظر وزن و ارتعاشات قسمت‌های مختلف بدنه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و به طور کلی هر آنچه که برای یک خودرو باکیفیت مدنظر است در پیش تولید کارخانه برند بنز انجام می‌شود.

  • بهینه‌سازی فنی در نرم‌افزار

بخش‌های مکانیکی کار تمامی ندارند و در این بخش کل سیستم خودرو، علی الخصوص زمینه CFD یا همان دینامیک سیالات محاسباتی کار، داخل نرم‌افزارهای مشخصی نظیر Ansys و Abacus و حتی Matlab و مواردی از این دست پیاده می‌شود. این بخش‌ها هم به صورت جداگانه و هم در ارتباط با هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. آنالیز حرارتی تمام بخش‌های موتور و بدنه و قسمت‌های دیگر، بررسی آیرودینامیک ماشین، فشار موجود در قطعات مختلف، تغییرات غلظت روغن و دمای آب و هزاران تحلیل دیگر در قسمت فنی خودرو و در نرم‌افزارهای مربوطه انجام می‌شود. در این بخش بیشتر علم مکانیک سیالات و حرارت دخیل است و متخصصین این حوزه روی این بخش کار می‌کنند.

به نظر می‌رسد بیشتر برندهای معروف خودروسازی این بخش پیش‌تولید را کم و بیش دارند و هیچ‌گاه بی‌گدار به آب نمی‌زنند و با این کار نتایج بسیار بهتری می‌گیرند.تاریخچه شرکت مرسدس بنز و برند بنز معمولا بهترین و سرشناس‌ترین مهندسین و محققین را برای این بخش در نظر می‌گیرد تا درصد خطای کار به صفر برسد.

مراحل ساخت و تولید مرسدس بنز

حالا می‌توانیم وارد کارخانه بنز شویم. جایی که ابزارها و دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک مثل غول‌هایی بزرگ منتظر مواد خام هستند تا یک ماشین تحویل شما بدهند. این عکس‌ها، عظمت این غول‌های مکانیکی را بهتر نشان می‌دهند.

مراحل ساخت و تولید بنز

تاریخچه شرکت مرسدس بنز درخط تولید مرسدس بنز

با در دست داشتن طراحی و مسائل فنی لحاظ شده و تمام بهینه‌سازی‌های لازم حالا خط تولید شروع به کار می‌کند.

مواد اولیه مثل فولاد ضدخش، فولاد ریخته‌گری شده یا همان چدن، پلاستیک، آهن، آلومنیوم، مس، رنگ‌های موردنیاز، فیبرها و پلیمرها و روغن‌های موردنیاز قبل از هر چیز به صورت مواد خام آماده می‌شوند و قطعات در بخش‌های مختلف ساخته می‌شوند.

تقسیم بندی بخش‌های مختلف خط تولید کارخانه بنز

  •  تولید قطعات کوچک
  •  مونتاژ قطعات کوچک
  •   تست سیستم‌های تشکیل شده
  •   مونتاژ سیستم‌ها
  •  تست سیستم کلی
  •   رنگ و افزودن قطعات جانبی
  •   حمل و نقل

این بخش‌ها اصلی‌ترین بخش‌های سیستم تولید مرسدس بنز هستند. اگر ترتیب این بخش‌ها را نگاه کنید تقریبا کارکرد کلی بخش تولید را حدس خواهید زد.

مواد اولیه به قطعات کوچک مانند فنرها، دیسک‌ها، پیچ و مهره‌ها، میله‌ها، ورقه و … تبدیل می‌شوند سپس تحت عملیات خاصی قطعات موردنیاز برای هر بخش از سیستم آماده می‌شود. به طور مثال برای ساخت موتور که معمولا از چدن در ساخت آن استفاده می‌شود. قطعات فولادی با ذوب فولاد و شکل دادن به آن و انجام عملیات نورد و … به شکل یک قطعه مشخص، آماده می‌شوند.

بعد از سوار کردن قطعات کوچک روی هم دیگر به شکل یک سیستم به هم پیوسته نوبت به تست این سیستم‌ها می‌باشد. این تست‌ها با استفاده از دستگاه‌های ضربه مستقیم و ضربه دورانی و تست لقی و مواردی از این دست می‌باشد. یکی از روش‌های تست، مانیتور کردن آن‌ها روی نمایشگر و بررسی آن‌ها از تمام جهات می‌باشد.

مجموعه‌ای از این سیستم‌ها یعنی سیستم پیشرانه، سیستم ترمز و تعلیق، سیستم خنک‌کاری، سنسورهای حرکتی، سیستم دیجیتال، سیستم صوتی، فنربندی و صندلی‌ها و صدها سیستم دیگر به همین شکل آماده و سپس به وسیله‌ی ربات‌ها روی بدنه سوار می‌شوند و شکل کلی خودرو به دست می‌آید و تست این سیستم‌ها در ارتباط با هم انجام می‌شود.

تست‌های کلی سیستم

چند تست مهم کمپانی مرسدس روی سیستم‌های کلی شامل موارد زیر می‌باشند.

– تونل باد: تونل باد همان تست آیرودینامیک در دنیای واقعی است که ماشین را داخل تونل‌هایی قرار می‌دهند که هوا با سرعت مشخصی از روی آن عبور می‌‌کند و تغییرات فشار داخل تونل رصد می‌شود تا به وسیله‌ی آن آیرودینامیک خودرو بررسی شود.

– تست Squeak and Rattle: این تست به منظور شناسایی نویزها و ارتعاشات ماشین انجام می‌شود که به وسیله‌ی سنسورهای صدای تعبیه شده در نقاط مختلف ماشین انجام می‌شود تا صدای خودرو بنز به کمترین میزان ممکن برسد.

تست آب و هوا: شرکت مرسدس بنز خودروهایش را برای تمام شرایط آب و هوایی ممکن آماده می‌کند و تست آب و هوایی برای دمای مختلف بالا و حتی زیر صفر روی آن انجام می‌شود تا از کار کردن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

چندین تست دیگر نیز به صورت مجزا در کارخانه بنز و پس از عبور از خط تولید انجام می‌شود که می‌توان به تست رادار، تست نشتی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. در سایت مرسدس بنز اشاره‌ای به این تست‌ها نشده است اما داده‌های دیگری از سایت‌های وابسته به مرسدس بنز اطلاعاتی را در مورد این تست‌ها ارائه داده‌اند.

مراحل نهایی

پس از انجام تست حالا نوبت رنگ ماشین است. برند بنز همواره به دلیل رنگ‌های جذابی که استفاده می‌کند شناخته می‌شود و ترکیب رنگ‌های عجیب برای انواع ماشین‌ها در نظر گرفته می‌شود تا چشم و دل مخاطبان را بربایند. در هر حال بهترین و بادوام‌ترین و در عین حال درخشنده‌ترین نوع رنگ روی ماشین درج می‌شود و پس از خشک شدن مجددا چند تست روی آن انجام می‌شود و قطعات جانبی نظیر آرم مرسدس بنز در قسمت جلویی ماشین و همچنین دوخت آرم مرسدس بنز روی فرمان و قسمت‌های مختلف آن انجام می‌شود و پس از تایید نهایی به بخش حمل و نقل سپرده می‌شود تا از خط تولید به قسمت عرضه منتقل شود و سپس وارد بازار می‌شود.

کارخانه بنز در ایران

از سال 1380 تا کنون همواره شایعاتی از تولید بنز در ایران به صورت مونتاژ بوده است و مذاکراتی نیز با این کمپانی مطرح انجام شده است تا کارخانه بنز در ایران به نحوی شروع به کار کند و برای تولید خودروهای کلاس E توافقاتی نیز انجام شده است. در سال 1396 مونتاژ کلاس E و مدل W211 به طور رسمی انجام شد و خدمات پس از فروش آن نیز دایر شد تا خدماتی را برای مشتریان و خریداران این ماشین‌ها عرضه کند.

اما تحریم‌ها مجددا مشکلاتی را برای این همکاری‌ها ایجاد کرد اما در سال 2017 همچنان خبرهای خوبی از احداث کارخانه بنز در ایران به گوش رسید و به نظر می‌رسد مجددا مذاکراتی با برند بنز انجام شده است تا خط تولید آن راه بیفتد، در هر صورت باید منتظر ماند و دید در سال 2019 چه اتفاقاتی در این عرصه رخ خواهد داد و آیا شاهد یک کارخانه بنز در ایران خواهیم بود یا خیر.

هر چند نمایندگی‌های فروش بنز در ایران همچنان فعال هستند اما به دلیل مشکلات ایجاد شده برای منع ورود خودروهای لوکس همچنان مشکلاتی در این موارد وجود دارد اما این نمایندگی‌های کارخانه بنز در ایران با وجود تمام این مشکلات همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جمع بندی در تاریخچه شرکت مرسدس بنز

شرکت مرسدس بنز از برندهای معروف خودروسازی می‌باشد که سالهاست در این زمینه فعالیت دارد و در زمینه‌ی تولید خودروهایی لوکس نامی بسیار شناخته شده است. کارخانه بنز نزدیک به یک قرن پیش توسط کارل بنز تاسیس شد و از همان زمان با ایده‌های ناب و بکر در حال پیشتازی است. تاریخچه‌ی برند بنز می‌تواند یک کلاس درس فشرده برای برندسازی باشد که در این مقاله به اختصار در مورد آن توضیح داده شد.برای داشتن اطلاعات بیشتر نیز می توانید به توضیحات mercedes-benz مراجعه کنید.

خط تولید شرکت مرسدس بنز نیز به قدرت نام آن است و از مهندسین سرشناس و محققین پرآوازه گرفته تا دستگاه‌ها و تجهیزات قدرتمند در اختیار این شرکت قرار دارند تا مطمئن‌ترین و راحت‌ترین خودروها را تولید کند. شرکت بنز سال‌ها رکورددار میزان فروش در جهان بوده است و جدیدا خبرهایی از احداث کارخانه بنز در ایران به سبک مونتاژ هم به گوش می‌خورد که می‌تواند خبر بسیار خوشایندی برای ایرانیان باشد، هر چند در حال حاضر نمایندگی‌های بنز در ایران چه در حوزه فروش و چه خدمات پس از فروش در ایران فعالیت دارند و به نوعی نماینده کارخانه بنز در ایران محسوب می‌شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا