موضوعات داغ

نگاهی به وضعیت خودروی برلیانس هاچ بک H320 +عکس

برلیانس H320 در سال 1394 توسط شرکت زیرمجموعه سایپا یعنی پارس خودرو در ایران رونمایی شد، که یکی از خودروهای هاچ بک شرکت برلیانس چین می باشد، این خودرو به دلیل قیمت رقابتی و ظاهر بهتر نسبت به خودروهایی نظیر دانگ فنگ H30 کراس، پژو ۲۰۷ و رنو ساندرو توانست در بازار مورد توجه بهتری قرار گیرد و در بازار ایران به فروش خوبی دست پیدا کند.

در این مقاله به گزارش از اتونیوز، با بررسی مزایا و معایب خودروی برلیانس H320 خواهیم فهمید با توجه به اینکه تولید این خودرو در سال 1400 س از وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران متوقف شده است، با این حال آیا هنوز هم برلیانس H320 کارکرده ارزش خرید دارد یا خیر.

بازار خودروی کشور اما همچنان میزبان نسخه‌های کارکرده این خودروی خوش اندام چینی بوده و تیپ‌های مختلف این خودروی هاچ بک هنوز در بازار طرفداران پروپاقرص خود را دارد. امروزه در بازار پرحاشیه خودروی کشور که قیمت‌ها همچنان روند صعودی را در پیش دارند بسیاری از مردم بنا به هر علتی تمایل چندانی به خرید خودروهای صفر کیلومتر خصوصا داخلی ندارند و ترجیح می‌دهند با همان بودجه یک خودروی صفر به سراغ یک خودروی کارکرده که امتحان خود را پس داده باشد بروند.

مزایا و معایب برلیانس H320

در ادامه این مطلب قصد داریم برلیانس H320 را از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری، امکانات رفاهی و ایمنی و کابین مورد بررسی قرار دهیم، بر همین اساس بطور کلی از مزایا و معایب برلیانس H320 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای برلیانس H320:

  • طراحی قابل قبول
  • بهبود عملکرد فنی در نسخه‌های ۱.۶ لیتری
  • سواری نرم
  • عملکرد بهتر جعبه دنده اتوماتیک نسبت به رقبا
  • طراحی کابین خوب

معایب برلیانس H320:

  • شتاب ناامید کننده
  • کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین
  • قطعات یدکی گران‌تر نسبت به رقبا
  • عملکرد نامناسب فنی در نسخه ۱.۵ لیتری

پارس خودرو پس از نارضایتی‌های متعدد از نسخه ۱.۵ لیتری برلیانس H320 تصمیم گرفت نسخه ۱.۶۵ لیتری را وارد بازار کند.

طراحی ظاهری برلیانس H320:

برلیانس H320 یک خودروی هاچ بک شهری بوده که از نظر ظاهری امروزه دیگر یک خودروی ساده و نسبتا قدیمی محسوب می‌شود اما هنوز هم نسبت به برخی رقبا مانند رنو ساندرو طراحی دلنشین‌تری دارد. در نمای جلوی این خودرو طراحی جلوپنجره آن به محصولات قدیمی بی ام و شباهت دارد و به صورت دوگانه طراحی شده است. چراغ‌ها طراحی نسبتا بزرگ و کشیده‌ای داشته و با خطوط مایل طراحی شده است. بر روی سپر جلو هم تنها ورودی هوای ثانویه موتور و چراغ‌های مه‌شکن داخل یک قاب مشکی رنگ تعبیه شده است.

تصویر از نمای جلو برلیانس H320

در نمای عقب برلیانس H320 این شباهت با بی ام و خصوصا بی ام و سری ۱ به اوج خود رسیده است. چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه و با خطوط تند و تیز طراحی شده که همانطور که اشاره کردیم شبیه به چراغ‌های سری ۱ بی ام و است. بر روی درب صندوق خطوط و حجم دهی‌های مختلفی وجود داشته و محل نصب پلاک نیز وسط آن قرار گرفته است. همچنین سپر عقب هم تنها میزبان شب‌رنگ و یک دیفیوزر کاملا ساده بوده و خبری از طراحی‌های اسپرت و پویا نیست. برلیانس H320 با وجود اینکه یک خودروی هاچ بک شهری است، فضای جادار و قابل قبولی دارد.

تصویر نمای عقب برلیانس H320 - برلیانس H320 رنگ آبی

کابین برلیانس H320:

با ورود به کابین برلیانس H320 همان حس نمای بیرونی را همچنان در کابین نیز احساس خواهید کرد. داشبورد این خودرو نسبت به طراحی‌های امروزی ساده و قدیمی بوده اما در مقایسه با بعضی رقبا کماکان ظاهر قابل قبولی دارد. در قسمت داشبورد میانی ابتدا دریچه‌های بزرگ سیستم تهویه مطبوع قرار داده شده و پس از آن سیستم مالتی مدیای خودرو به همراه صفحه نمایش لمسی تعبیه شده اما در برخی نسخه‌ها نیز تنها به یک سیستم پخش ساده بسنده شده است. انتهای این بخش هم پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک فضای کوچک جا خوش کرده‌ است.

فرمان خودرو خوش دست و ارگونومیک بوده و در دل خود یک غربیلک سه شاخه بزرگ را نیز جای داده است. کلاستر خودرو هم به صورت تمام آنالوگ بوده که در میان آن یک کامپیوتر سفری کوچک نیز قرار داده شده است. به صورت کلی نسبت به رقبای هم رده‌اش داشبورد ارگونومی خوبی داشته و همه چیز در دسترس راننده قرار دارد.

تصویر داخل کابین برلیانس H320

متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق خودرو اما چندان با کیفیت و مرغوب نبوده و در مقایسه با رقبا حرف چندانی برای زدن ندارد. برلیانس H320 با وجود اینکه یک خودروی هاچ بک شهری است، فضای جادار و قابل قبولی دارد که دلیل اصلی به نوع پلتفرم برلیانس بازمی‌گردد. همچنین فضای صندوق عقب نیز با توجه به کلاس خودرو و مقایسه با دیگر رقبا قابل قبول ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی برلیانس H320:

برلیانس H320 ابتدا با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری خسته به بازار عرضه شد! این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید تنها ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد که برای این خودرو اصلا عدد مناسبی نیست. این نیروی ناکافی از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلوی خودرو منتقل می‌شد. برلیانس ۱.۵ لیتری شتابی در حدود ۱۳ ثانیه‌ دارد و به صورت ترکیبی نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین استفاده می‌کند.

پارس خودرو اما پس از نارضایتی‌های متعدد از نسخه ۱.۵ لیتری برلیانس H320 تصمیم گرفت نسخه‌ای با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری را وارد بازار کند. سرانجام برلیانس H320 با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری جایگزین برادر تنبل خود شد. قلب تپنده این تیپ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نسخه نیز با دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد. مصرف سوخت ترکیبی این هاچ بک شهری نیز حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و البته نسخه دنده‌ای آن نیز شتابی حدود ۱۲ ثانیه‌ای داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی برلیانس H320:

برلیانس H320 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی با نسخه‌های مختلفی به دست مشتریان رسید. در کل امکانات این خودرو چندان زیاد نبوده اما قابل قبول ارزیابی می‌شود. در نسخه فول این خودرو که همان برلیانس H320 نسخه ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک است امکاناتی همچون سنسور دنده عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان‌برقی دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر ۷ اینچی مرکزی، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده ۸ حالته دستی با تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دوتکه، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی، سانروف و پاور ویندوز در دسترس است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا