مهندسی و کنترل کیفیت خودروهای ایرانی، فاجعه 207 تا دنا!

اتونیوز: بسیاری از مردم معتقدند خودروهای ساخت ایران‌خودرو نسبت به مدل‌های مشابه که ۱۰ یا ۱۵ سال قبل مونتاژ شده باشند، بی‌کیفیت‌تر هستند. مثلاً افرادی که سابقهٔ رانندگی طولانی‌مدت با پژو پارس یا سمند ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ دارند؛ قطعات خودروهای صفر کیلومتر امروزی را از نظر کیفیت و طول عمر، بسیار ضعیف‌تر از نمونه‌های قدیمی توصیف می‌کنند. حالا علاوه‌بر مشکلات ایمنی و عدم دست‌یابی به فناوری‌های مهمی مثل کیسه هوا یا حسگرهای برخورد که سالانه جان هزاران ایرانی را می‌گیرد؛ رعایت نکات ساده در مونتاژ قطعات نیز مورد توجه این خودروسازی نیست.

طراحی ضعیف پژو 207 :

به‌تازگی ویدئوهای مرتبط با ایراد بدنه و نقص مونتاژ پژو ۲۰۷ در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. این تصاویر به‌وضوح نشان می‌دهند که اجزای بدنه، استحکام لازم را ندارند و حتی هنگام عبور خودرو از دست‌اندازها، تولید صدا می‌کنند. جالب‌تر اینکه پژو ۲۰۷ امروزه یکی از پرطرفداران خودروهای بازار محسوب می‌شود و اقشار مختلف، خصوصاً جوانان برای خرید آن، تا یک میلیارد تومان پول می‌دهند. چه بسا با این مبلغ خرید یک خودروی دست دوم چینی کماکان کیفیت بیشتری خواهد داشت!

هرچند که ۲۰۷ ایرانی، صرفاً نسخهٔ تغییر چهره داده شده از ۲۰۶ است و از تجهیزات فنی بسیار مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده می‌کند؛ اما در درازمدت، پرهزینه‌تر و پراستهلاک‌تر است. این شرایط توسط مالکان ۲۰۷ بعد از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد، اظهار می‌شود.

در گذشته ضعف طراحی در ایران خودرو معمولاً کمتر از سایپا به چشم می‌خورد؛ اما نصب لاستیک برای درزگیری زیر کاپوت جلوی دنا و دنا پلاس، سطح مهندسی این شرکت را مجدداً زیر سؤال برده است.

از گذشته تا امروز، مصرف سوخت بالا، آلایندگی هوا، قیمت‌های دور از دسترس و ضعف ایمنی، مشخصات جدایی‌ناپذیر خودروهای تولید ایران خودرو بوده‌اند؛ اما ضعف شدید در مونتاژ و کنترل کیفیت قطعات، فاجعه‌ای تازه برای این خودروسازی است که ظاهراً در سال‌های اخیر و خصوصاً نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با افزایش قیکت ها به اوج رسیده است.

در ادامه مطلب، تعدادی از عجیب‌ترین کاستی‌های ایران خودرو که طی ماه‌های اخیر دیده شده‌اند را مرور می‌کنیم. امید است که نابسامانی بی‌سابقه در تیراژ تولید، قیمت و کیفیت خودروهای مونتاژ ایران، بهبود یابد.

پژو ۲۰۷ با داشبورد و کابین ۲۰۶

اساساً ۲۰۷ مونتاژ ایران، پژو ۲۰۷ واقعی نیست و صرفاً با تغییرات کابین و بدنه ۲۰۶، از سال ۱۳۸۹ به سبد ایران خودرو اضافه شد. حال باگذشت بیش از ۱۲ سال، نه‌تنها تولید ۲۰۷ فیس‌لیفت ۲۰۶ ادامه دارد، بلکه کیفیت فنی کاهش یافته است. از سویی دیگر، تولید ۲۰۷ ایران خودرو با داشبورد ۲۰۶، نوعی بازگشت به عقب در خودروسازی ایران تعبیر می‌شود که احتمالاً در تاریخ صنایع جهان، سابقه ندارد.

 

خرید ۲۰۷ دستی (دنده‌ای) از بورس کالا

 

ظاهراً ایران خودرو تصمیم دارد، دو نوع ۲۰۷ با کابین متفاوت عرضه کند. این ترفند توقف تولید ۲۰۶ تیپ ۲ را توجیه خواهد کرد و البته نمونه‌ای ارزان‌تر را برای عاشقان ۲۰۷ ارائه خواهد داد.

نقص باتری و گیربکس در تارا

حتی اگر تارا بدون ایرادات فنی و کاملاً سالم به دست مصرف‌کننده برسد، با پیشرانه ضعیف و شتاب پایین، راننده را ناامید می‌کند. موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تارا، قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است که در مقایسه با پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار دنا پلاس، جالب‌توجه نیست. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با تارا دنده‌ای یا اتوماتیک، ۱۳ تا ۱۴ ثانیه زمان می‌برد. مواد نامرغوب کابین و شکل ناراحت صندلی‌ها، برای افرادی که نزدیک به یک میلیارد تومان برای تارا پرداخته باشند؛ خوشایند نیست.

 

خرید تارا دستی از بورس کالا | آموزش مفید

 

ظاهراً بعضی خودروهای تارا که سال قبل تحویل مشتری شده‌اند، نقص باتری و عدم استارت داشتند که البته با حضور در نمایندگی توسط ایران خودرو، رفع شده است. مالکان تارا با کیلومتر کارکرد بالاتر، فرسایش زودهنگام یاتاقان را خبر داده‌اند. همچنین جازدن گیربکس در دنده یک هنگام شروع حرکت، ایرادی شایع در تارا است که ظاهراً به دلیل کنترل کیفیت نادرست شرکت سازنده ایجاد شده و توسط نمایندگی‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی، رفع می‌شود. به هر شکل، مجموع این مشکلات به نارضایتی خریدار و اتلاف وقت او منجر می‌شود.

حذف ترمز دیسکی و رینگ آلومینیوم با تولید دنا پلاس قالپاقی

امروزه به‌ندرت می‌توان خودرویی در بازار جهانی دید که فاقد رینگ اسپرت باشد و به شکل سنتی با رینگ فولادی و قالپاق تولید شود. وزن پایین برای آلومینیوم، مزیتی مهم است که در فرمان‌پذیری و مصرف سوخت خودرو تأثیر دارد. از سویی دیگر، قیمت فلزات مختلف و هزینه تولید برای خودروسازان ایرانی، بسیار مهم‌تر از نکات فنی است.

 

خرید دنا پلاس دستی (دنده‌ای) از بورس کالا

 

ایران خودرو در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد دنا معمولی، پارس TU5، سورن ELX، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و سمند توربو در آینده با رینگ‌های آلومینیومی عرضه نخواهند شد و اصطلاحاً قالپاق خواهند داشت. بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱، دنا پلاس رینگ فولادی هم به این فهرست پیوست تا همراه رینگ فولادی و قالپاق‌های قدیمی سمند دیده شود. در اقدامی دیگر، ترمز عقب دیسکی دنا پلاس هم با مدل کاسه‌ای جای‌گزین شد تا خریداران این خودرو در سال ۱۴۰۱ به بعد، محصولی متفاوت از گذشته تحویل بگیرند.

 

این در حالی است که به تازگی ایران خودرو؛ رانا، پارس، هایما و پژو ۲۰۶ را جزو بیش‌ترین رضایت مندی مشتریان خود اعلام کرده است!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا