![](https://autonews.ir/wp-content/uploads/2024/10/Hybrid-Car-13.jpg)
اگر قصد خرید یک خودروی هیبریدی را دارید و به دنبال مشخصات و قیمت تمام خودروهای هیبریدی بازار کشورمان هستید، این مطلب پدال را از دست ندهید.
به گزارش اتو نیوز،خودروهای هیبریدی سالها است که در سراسر جهان عرضه میشوند و فروش بالایی هم دارند. این خودروها که پلی بین مدلهای بنزینی و تمام الکتریکی محسوب میشوند، در انواع هیبریدی خفیف، هیبریدی معمولی، پلاگینهیبریدی و هیبرید ژنراتوری تولید میشوند و مصرف سوخت را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهند. در کشورمان اما خودروهای هیبریدی هیچگاه بهطورجدی موردتوجه قرار نگرفتند و هرچند در مقطعی مدلهایی مثل تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا هیبریدی به ایران وارد شدند ولی فروش چندان بالایی را تجربه نکردند و عرضهٔ محدودی داشتند. طی چند وقت اخیر اما که مسئولین کشور توجه ویژهای به خودروهای هیبریدی و الکتریکی نشان دادهاند، شاهد عرضهٔ خودروهای هیبریدی زیادی توسط شرکتهای مختلف بودهایم. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با تمام خودروهای هیبریدی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان
تیگو ۸ پرو e پلاس اولین خودروی هیبریدی مونتاژی در کشورمان محسوب میشود. این شاسیبلند بزرگ به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۵ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی با ۷۴ و ۹۴ اسب بخار قدرت مجهز است. مجموع خروجی این سیستم ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است که تیگو ۸ پرو e پلاس را به یکی از قویترین شاسیبلندهای بازار کشورمان تبدیل میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس سه سرعته DHT به چرخهای جلو منتقل میشود. این شاسیبلند چینی خودرویی پلاگینهیبریدی است که یعنی میتوان باطریهای ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی آن را از طریق دوشاخهٔ برق شارژ کرد که این کار سه تا چهار ساعت زمان میبرد.
فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان
مدیران خودرو بهتازگی برادر کوچکتر تیگو ۸ پرو e پلاس را هم روی خط تولید برده است. جالب اینکه تیگو ۷ پرو e پلاس از همان قوای محرکه پلاگینهیبریدی برادر بزرگتر خود استفاده میکند ازآنجاییکه تیگو ۷ اندازه کوچکتر و وزن کمتری نسبت به تیگو ۸ دارد، با این ۳۲۶ اسب بخار قدرت قوای محرکه پلاگینهیبریدی، از شتاب و کشش چشمگیری برای یک کراساوور برخوردار خواهد بود. البته مثل تیگو ۸، در اینجا هم تمام نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود که میتواند کمفرمانی را به دنبال داشته باشد. مصرف سوخت این کراساوور هیبریدی چینی حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر است و تا ۸۰ کیلومتر را میتواند بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
لاماری ایما هیبرید
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۹۹۸ میلیون تومان
شرکت آرین پارس موتور یکی از کراساوورهای گروه دانگفنگ را در سال ۱۴۰۱ راهی بازار کشورمان کرد که به لطف طراحی جذاب و پیشرانهٔ قدرتمند، با استقبال مناسبی روبرو شد. پسازاین، آرین پارس موتور سراغ نسخهٔ هیبریدی لاماری رفت و برخلاف نسخهٔ بنزینی مونتاژی، آن را بهصورت وارداتی در ایران عرضه کرده است. لاماری هیبریدی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکند. مجموع خروجی این سیستم ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس DHT به چرخهای جلو منتقل میشود. لاماری هیبریدی در ظاهر نیز از طراحی فیسلیفت شده بهره میبرد که در قسمت جلو با نسخهٔ بنزینی متفاوت است و لامبورگینی اوروس را به یاد میآورد.
تویوتا لوین هیبرید
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان
این خودرو درواقع همان تویوتا کرولا است که در بازار چین با نام لوین عرضه میشود. این ماشین که توسط شرکتهای معین خودرو و برساوش وارد شده است، مونتاژ چین است و توسط جوینت ونچر تویوتا گک تولید میشود. لوین در نسخههای ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۸ لیتری هیبریدی به ایران آمده که در این مطلب با دومی کار داریم. قوای محرکهٔ لوین هیبریدی از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۹۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۹۶ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم هم ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. لوین هیبریدی هماکنون در بازار حدود ۳ میلیارد تومان قیمت دارد.
تویوتا کرولا کراس هیبرید
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان
شرکت برساوش پسازاینکه سدان لوین را به ایران آورد، سراغ کرولا کراس رفت. این خودرو هم مثل لوین از چین میآید ولی تفاوت اینجا است که کرولا کراس توسط جوینت ونچر تویوتا فاو تواید میشود. این کراساوور کامپکت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع خروجی این قوای محرکه ۱۹۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. کرولا کراس هنوز به دست خریداران نرسیده و بنابراین، قیمت بازار آن مشخص نیست.
جیلی آزکارا
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان
جیلی یکی از برندهای چینی خوشنام در بازار کشورمان بود که با آزادسازی واردات، دوباره شاهد حضور آن در ایران هستیم. در اولین گام، شرکت فردا موتور شاسیبلند آزکارا را به ایران آورده است. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف استفاده میکند که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده است. سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی این خودرو از یک موتور الکتریکی کوچک تشکیل شده است که بهطور موقتی میتواند تا ۱۳ اسب بخار به قدرت پیشرانه بنزینی اضافه کند. مجموع خروجی این سیستم هم ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است. برتری آزکارا نسبت به دیگر کراساوورهای هیبریدی بازار کشورمان برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است.
نیسان سیلفی
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان
نیسان سیلفی درواقع همان خودرویی است که در بازار آمریکا با نام سنترا عرضه میشود ولی مثل اکثر خودروهای وارداتی به کشورمان، این نمونه مونتاژ چین است و توسط جوینت ونچر نیسان دانگفنگ تولید میشود. سیلفی توسط شرکتهای نامی خودرو و آمیتیس به کشورمان وارد شد و پارسخودرو هم قصد واردات آن را دارد. نمونههای وارداتی آمیتیس و نامی خودرو از لحاظ مشخصات فنی کاملاً باهم یکسان و هردو هیبریدی هستند. ویژگی منحصربهفرد این سیلفی، استفاده از قوای محرکه هیبرید ژنراتوری است که e-power نام دارد. در این سیستم، نیروی حرکتی خودرو توسط یک موتور الکتریکی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تأمین میشود و یک پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی هم فقط برای شارژ باطریها تعبیه شده است.
دیگر خودروهای هیبریدی که بهزودی عرضه خواهند شد
تا اینجا با خودروهای هیبریدی آشنا شدیم که برای فروش عرضه شده و هماکنون در بازار قابل خریداری هستند. غیرازاین خودروها اما مدلهای هیبریدی دیگری هم هستند که قرار است بهزودی به بازار عرضه شوند. تعداد این خودروها زیاد است ولی در ادامه با چند نمونهای آشنا خواهیم شد در شرف عرضه به بازار قرار دارند.
سوزوکی فرانکس
قیمت نمایندگی: ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان
فرانکس یک کراساوور کوچک و اقتصادی است که توسط ماروتی سوزوکی در هند تولید میشود. این خودرو توسط راسا موتور با پیشرانه هیبریدی خفیف به کشورمان وارد شده است. فرانکس به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو تحویل میدهد. در کنار این، یک سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم با یک باطری کوچک لیتیوم یونی وجود دارد که در مواقعی مثل هنگام آغاز حرکت یا تعویض دنده به کمک پیشرانهٔ بنزینی میآید و باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
هاوال H6
قیمت نمایندگی: ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان
هاوال که سابقهٔ حضور نهچندان پررنگی را در بازار کشورمان دارد، دوباره توسط برند وارداتی گروه بهمن یعنی BM کارز به ایران آمده است. این شرکت شاسیبلند H6 را در نسخهٔ هیبریدی برای واردات انتخاب کرده است. این نسخه از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. این سیستم مجموعاً ۳۲۱ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد که توسط یک گیربکس DHT به چرخهای جلو منتقل میشود.
رووی eRX5
قیمت نمایندگی: نامشخص
برند رووی که از خاکسترهای روور بریتانیا شکل گرفت و در کنار امجی زیر چتر شرکت چینی سایک قرار دارد، تاکنون سابقهٔ حضور در کشورمان را نداشته است ولی حالا پارسخودرو قصد دارد یکی از کراساوورهای آن را در ایران عرضه کند. رووی RX5 بهتازگی در بازار اروپا هم با برند امجی و تحت عنوان نسل دوم کراساوور HS عرضه شده است. پارسخودرو نسخهٔ پلاگینهیبریدی این کراساوور رووی را به ایران آورده است که با نام eRx5 شناخته میشود. این نسخه از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI با ۱۸۵ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۴۱ اسب بخار قدرت استفاده میکند. eRX5 به یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۱۲.۳ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن تا ۶۱ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند.
کیامسی JS6
قیمت نمایندگی: نامشخص
کرمان موتور در دومین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو، از کراساوور جدیدی با نام JS6 رونمایی کرد که قرار است جایگزین کیامسی K7 باشد. این خودرو یکی از شاسیبلندهای شرکت چینی جک است و در اصل QX نام دارد. کرمان موتور قصد دارد در گام نخست نسخهٔ پلاگینهیبریدی JS6 را به بازار عرضه کند. در این نسخه شاهد استفاده از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو هستیم که در کنار سیستم پلاگینهیبریدی، مجموعاً ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. JS6 در حال طی کردن مراحل نهایی دریافت پلاک در شهرک آزمایش دیده شده و بنابراین باید بهزودی منتظر عرضهٔ آن به بازار باشیم.
هوندا HR-V
قیمت نمایندگی: نامشخص
درحالیکه هوندا هیچگاه حضور پررنگی در بازار کشورمان نداشته است، شرکت آذریوردسال در دور جدید واردات قصد عرضهٔ مدلهای مختلف این شرکت را دارد. یکی از این خودروها، کراساوور HR-V است که با پیشرانهٔ هیبریدی وارد میشود. نسخههای برقی و بنزینی این خودرو نیز با نام eNS1 و وزل قبلاً توسط معین خودرو عرضه شدهاند. نسخهٔ هیبریدی HR-V از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۶ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت استفاده میکند. نیروی این موتورها از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. آذریوردسال قصد دارد غیر از HR-V، کراساوورهای بزرگتر هوندا ZR-V و CR-V را هم با پیشرانهٔ هیبریدی وارد کند.