![](https://autonews.ir/wp-content/uploads/2023/10/autonews.jpg)
پرفروشترین محصول از معروفترین خودروساز ژاپن، بهزودی وارد کشورمان میشود. کرولا برای بازار ایران، مدل صندوقدار با ضعیفترین پیشرانه ممکن خواهد بود.
به گزارش اتونیوز،قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه بهعنوان بزرگترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته میشود. این گروه عظیم صنعتی، ظرفیت عرضهای نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال دارد و تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح در سطح جهانی تولید میکند. آمار خیرهکنندهی تویوتا، جای شکی باقی نمیگذارد که هر مدلی از این برند، شایستهی بررسی است و باید بهعنوان رقیبی برای دیگر خودروهای دنیا، مورد توجه قرار گیرد.
اولین کرولا سال ۱۹۶۶ تولید شد و حالا پرفروشترین سری خودرو در تاریخ محسوب میشود. طی ۵۷ سال، ۱۲ نسل تویوتا کرولا به دست مصرفکنندگان رسیده است. برای مردم ما، کرولا نسل ششم و هفتم اوایل دهه ۷۰ خورشیدی عرضه شد. سپس نسلهای نهم و دهم وارد کشور شدند تا خاطره خوب از یک محصول باکیفیت ژاپنی در ذهن ایرانیها شکل گیرد.
کرولا نسل ۱۲، همچنان یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا است. این محصول در سه تیپ بدنه سدان و هاچبک و تورینگ، انواع پیشرانههای بنزینی، دیزلی و هیبرید ارایه میکند. کرولا هماکنون در ژاپن، برزیل، تایوان، تایلند، ترکیه، امریکا، انگلیس و چین مونتاژ میشود. براساس اطلاعات موجود، احتمالا کرولا مونتاژ چین یا ترکیه وارد ایران خواهد شد.
طراحی بدنه و نمای ظاهری تویوتا کرولا ۲۰۲۳
نسبت به نسلهای قبلی، حس اسپرت و جوانپسند در کرولا جدید بیشتر شده است. حالا جلوپنجره حذف شده و بخش بزرگی از فضای وسط سپر، به مجرای عبور هوا اختصاص دارد.
یکی از نکات جالب در طراحی نمای بیرونی کرولا هاچبک، هماهنگی چراغهای جلو و عقب است؛ اما این مورد برای سدان متفاوت است. حالت تیز و مثلثی، وفادار به سبک خودروهای ژاپنی در چراغ اصلی دیده میشود. همچنین، کاپوت کوتاه و سپر گرد به کرولا کمک میکند تا مانورپذیری بهتری داشته باشد.
از نمای جانبی، حالت ساده با حجمدهی کمعمق وجود دارد. شیب سقف تا صندوق، چشمنواز به نظر میرسد و خط کشیده شده زیر پنجرهها، ظرافت در طراحی کرولا را نشان میدهد. رینگ آلومینوم ۱۶ تا ۱۸ اینچ و آینه بغل همرنگ بدنه، در تمام نسخهها وجود دارد.
چراغهای عقب، کمهیجان هستند. این شرایط، به خوبی تفاوت نسخه سدان برای کاربری خانوادگی و مدل هاچبک را نشان میدهد. در کرولا سدان، شباهتهایی با کمری دیده میشود و حجمدهی بدنه در محل نصب پلاک، به خوبی انجام شده است. مدلهای مختلف این خودرو، ادوات پلاستیک در سپر عقب دارند و حس یک خودروی اقتصادی را تداعی میکنند.
در مجموع، طراحی بیرونی کرولا سدان ۲۰۲۳ برتری واضح نسبت به خودروهای چینی بازار ایران دارد. تناسب بین اجزای مختلف، حس بسیار خوبی به مخاطب میدهد و قطعا با برند تویوتا برای مردم ما، جذابیت خواهد داشت. ابعاد این خودرو با طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر است.
طراحی کابین و نمای داخلی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
مانیتور لمسی ۸ اینچ برای کرولا ارایه میشود. این خودرو در غالب مدلها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. دیگر اجزا نیز بسیار ساده به نظر میرسند.
نمایشگر ایستاده روی داشبورد، فرمان مدور، دستهدنده پلاستیک و مواد سخت روی داشبورد، اجزای اصلی در کابین کرولا ۲۰۲۳ هستند. البته مدلهای آپشنال در بازار اروپا و امریکا، پنل دیجیتال دارند که احتمالا برای نسخههای وارداتی به ایران موجود نخواهد بود.
کرولا به خوبی چهار سرنشین بالغ را جای میدهد. صندلیهای جلو ، ساده و راحت هستند. در عقب، نشیمن صاف و تختهای دیده میشود. مجموع این تجهیزات، فضای داخلی کرولا را ساده و کمهیجان نشان میدهند. صندوق عقب این خودرو، ۴۷۱ لیتر است و به لطف صندلیهای جمعشده، ۱۶۰۰ لیتر فضای حمل بار فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
براساس اطلاعات موجود، کرولا وارداتی به ایران مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتنمتر است. این مدل با گیربکس اتوماتیک CVT، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد. نهایت سرعت تویوتا کرولا ۱/۲ لیتر توربو، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
در بازار جهانی، کرولا ۲۰۲۳ با موتور ۱/۸ لیتری هیبرید، شناخته میشود. این مدل، ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. کرولا هیبرید، همراه گیربکس CVT، میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند و در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد، ضمن اینکه در بازار جهانی، با نسخه دو دیفرانسیل نیز تولید میشود.
قیمت تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در بازار جهانی و ایران
هنوز فهرست کامل از امکانات کرولا وارداتی منتشر نشده است. به همین دلیل، نمیتوان قیمت دقیق را پیشبینی کرد. در کشورهای خلیج فارس، برای کرولا سدان ۱/۲ لیتر توربو دنده اتوماتیک، ۱۸ تا ۱۹ هزار دلار پرداخت میشود. همچنین کرولا هیبرید که فعلا برای واردات به ایران برنامهریزی نشده، ۲۳ هزار دلار قیمت دارد.
از مجموع موارد فوق میتوان نتیجه گرفت که آستانه قیمت کرولا وارداتی، حدود ۱/۸ میلیارد تومان باشد. اگر این مدل، همزمان با مزدا ۳ به بازار ایران عرضه شود، میتوان امیدوار بود تنوع سدانهای موجود در کشور بهبود یابد. البته تخفیف مالیاتی برای خودروهای وارداتی، فرصت حضور کرولا هیبرید برای مصرف کننده ایرانی را فراهم خواهد کرد.