موضوعات داغ

غول‌ پیکرترین دامپ‌ تراک‌ های جهان

گرچه افزایش کارآیی این خودروها در برخی مواقع با افزایش وزن و حجم آن‌ها همراه بوده، اما این موضوع نه‌تنها مانع از توسعه آن‌ها نشده، بلکه به یکی از جذابیت‌های این وسایل نقلیه تبدیل شده است.  توسعه معادن در سراسر دنیا باعث شده است تا نیاز به خودروهای سنگین و فوق‌سنگین روز به روز افزایش یابد.

به گزارش اتونیوز به نقل از خبرگزاری اقتصادایران ، در شرایطی که در کشور ما به‌رغم فراوانی معادن و نیاز به خودروهای روز از مدل‌های قدیمی و تقریبا ناکارآمد بهره گرفته می‌شود، در سایر کشورها این ماجرا متفاوت است و به‌ویژه در کشورهای پیشرفته، از خودروهای به‌روز و کارآمد بیشترین استفاده صورت می‌گیرد.

گرچه افزایش کارآیی این خودروها در برخی مواقع با افزایش وزن و حجم آن‌ها همراه بوده، اما این موضوع نه‌تنها مانع از توسعه آن‌ها نشده، بلکه به یکی از جذابیت‌های این وسایل نقلیه تبدیل شده است تا آن‌جا که برخی از تولیدکنندگان در این مسیر به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند و به دنبال کسب جایگاه غول‌پیکرترین خودروهای معدنی برای محصولات خود هستند.

در این میان نام بزرگانی چون کوماتسو، لیبهر، بلاز و کاترپیلار دیده می‌شود که می‌توان آن‌ها را قدیمی‌ترین و بنیان‌گذاران صنعت ماشین‌آلات معدنی دانست.

«75710»؛ غول 450 تنی بلاز

در میان غول‌پیکرترین دامپ‌تراک‌های تولیدشده تا امروز نام محصول 75710 بلاز نیز دیده می‌شود. این کامیون که یک محصول حمل‌ونقل فوق کلاس است، در بلاروس توسط BelAZ ساخته شده و از سال 2013 بزرگ‌ترین و بالاترین ظرفیت بارگیری در جهان را در اختیار داشته است.

طرح BelAZ 75710 دارای فرمان چهارچرخ متحرک و فرمان هیدرولیک چهارچرخ است و شعاع گردش آن حدود 31متر است. ادعا می شود 75710 بار 450 تنی (440 تن طولانی؛ 500 تن کوتاه) را حمل می‌کند.

غول‌ پیکرترین دامپ‌ تراک‌ های جهان

این کامیون با وزن خالص 360تن بسیار سنگین‌تر از بزرگ‌ترین مدل قبلی بلاز، یعنی 7560 است که در حالت خالی 240 تن وزن داشت. 20.6 متر (67 فوت 7 اینچ) طول، 8.16 متر (26 فوت 9+1⁄4 اینچ) ارتفاع و 9.87 متر (32 فوت 4+5⁄8 اینچ) عرض این خودرو است.

در این کامیون غول‌پیکر، از دو موتور دیزلی 65لیتری 16 سیلندر چهار زمانه بهره گرفته شده است که هر کدام 2300اسب‌بخار (1700 کیلووات) قدرت تولید می‌کنند.

کاترپیلار«797»؛ دامپ‌تراک سازگارتر با محیط‌زیست

در میان محصولات جدید و قدیمی کاترپیلار نام این مدل به عنوان مطرح‌ترین دامپ‌تراک غول‌پیکر این خودروسازی شنیده می‌شد. این تراک مجهز به موتور C175-20 کاترپیلار است که توانایی تامین قدرت موردنیاز در این ظرفیت حمل بار را در حداکثر عملکرد و کمترین استهلاک فراهم کرده، موتور این خودرو دارای 20سیلندر تک‌بلوکه است که به‌صورت چهارزمانه کار می‌کند و براساس استانداردهای آلایندگی فعلی آمریکا EPA تولید شده است.

غول‌ پیکرترین دامپ‌ تراک‌ های جهان

گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک انتقال نیرو از موتور به گیربکس را برعهده دارد و این گیربکس هماهنگی لازم در سرعت‌های قابل‌کنترل با موتور c175-20 را فراهم می‌کند. این گیربکس برای قدرت بالای موتور C175-20 طراحی شده است.

این دامپ‌تراک ظرفیت حمل بار بسیار بالا معادل 363 تن را دارد و کاترپیلار مدعی است این خودرو با بار می‌تواند سرعتی معادل 67.7 کیلومتر بر سرعت براند. موتور این تراک مجهز به یک سیستم پیشرفته اضافه است که در زمان خالی بودن اتاق و یا در سراشیبی‌ها میزان سوخت کمتری را به درون سیلندرها تزریق می‌کند و باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط‌زیست خواهد شد.

دامپ‌تراک «T284» لیبهر؛ 30 تن سبک‌تر از رقبا

دامپ‌تراک لیبهر T284 یکی دیگر از بزرگ‌ترین دامپ‌تراک‌های بزرگ جهان است که با ظرفیت حمل بار 363 تن در بسیاری از معادن جهان به کار گرفته شده است. استفاده از یک پیشرانه V20 دیزلی با قدرت 3750اسب‌بخار، نکته‌ای است که این دامپ‌تراک آلمانی را به یکی از قدرتمندترین کامیون‌های معدنی تبدیل کرده است.

این کامیون غول‌پیکر طول 15.69 متر، عرض 9.67 متر و ارتفاع 7.42 متر دارد و شرکت سازنده آن مدعی است که می‌تواند در معادن باری حدود 400تن را حمل کند و وزن ناخالص آن به ۶۶۰تن می‌رسد.

غول‌ پیکرترین دامپ‌ تراک‌ های جهان

از نظر سرعت همراه با بار، این خودرو تفاوت چندانی با رقبای خود ندارد و لیبهر T284 می‌تواند همراه با بار حدود 64 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. نکته اما در مورد وزن این کامیون است که در مقایسه با سایر رقبا 30تن وزن کمتری دارد و لیبهر آن را سبک‌ترین کامیون در این کلاس معرفی کرده است. همچنین این کامیون دارای سیستم محرک الکتریکی هیتاچی IGBT AC است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا